Unix astro information sökes

Programvara för astrofoto och bildbehandling.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Unix astro information sökes

Post by AstroFriend »

Vad bra det dök upp ett till alternativ. Verkar ju bra mycket enklare med allt i ett men samtidigt försvinner ju den flexibilitet som man har i Indi. Jag fortsätter nog med Indi och när det är klart sätter jag upp ett system till med iAstrohub. Ser att det är samma verktyg som jag använder nu så det lär gå väldigt enkelt.

Dumt jag väntade så länge med detta, hade ju varit bra att ha det klart nu. Men har ju gamla systemet klart att använda.

När man laddar ned nya program, finns det inget grafiskt gränssnitt att använda istället för terminalen? Med terminalen, hur hittar man de koder som används för de olika programmen vid installation?

Någon som sett någon 12 till 5 volt konverter med dubbla usb och 2*2 amp ? Helst utan att vara inbyggd i ciggpluggen så man lätt kan göra en fast installation.

Update:
Hittade detta ställe:
http://m.lightinthebox.com/sv/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sök på usb billaddare och det dyker massor, till och med inbyggd termometer och voltmeter.

På mitt nuvarande system har jag 5, 8, 12 och 19 volt. På det nya slipper jag 19 volten vilket sparar utrymme och blir energi effektivare.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Unix astro information sökes

Post by magnuslar »

Hej Lars!

Kul att det går framåt!

Det finns ett grafiskt gränssnitt för installation av saker i Ubuntu, som heter Software centre. Dte ska finnas i Mate också. Titta i menyn under System och se vad du hittar där. Men ofta är det enklare använda terminalen, och kopiera och klistra in vad du ska installera, från instruktioner osv.

När du ska ha kstars är det kstars-bleeding som rätt paket heter, och så indi-full. Du måste då installera Jasems så kallade PPA, dvs hans mjukvarukälla, om du inte gjort det än. Instruktionerna är här. (copy-paste ::)

Update: här är länken (det räkte inte med copy, skulle till paste också....)

http://indilib.org/download/ubuntu.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh

Magnus
hbar
Posts: 583
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Unix astro information sökes

Post by hbar »

Tack Magnus men du fick nog inte med länken till (copy-paste ::)
/Håkan
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Unix astro information sökes

Post by AstroFriend »

Hej Magnus och Erlander,

Med återstart av RB lyckades jag få in VNC, nu skall jag bara konfigurera den så att den automatiskt går igång vid uppstart, verkar inte vara så svårt. Därefter behöver jag inte ha skärm och tangent bord anslutet, är lite rörigt på skrivbordet just nu!

Nästa steg blir att installera Kstars, Ekos och Indi som alltså skall ligga i Raspberryn. är det just tillägget bleeding som ni båda refererar till som avser detta? Bäst att fråga först för än vet jag inte hur jag tar bort felinstallerad programvara.

Ja det går verkligen framåt, från att misströstat att det skulle bli alldeles för omständigt flyter det ju på en som en dröm och att det går så fort är tack vare all hjälp jag får från er alla, jättetack!

Och jag hoppas flera andra kommer igång med detta för det ger verkligen nya möjligheter och jag tror att en mycket stor del av framtida utvecklingen kommer ligga i just enkortsdatorer och Linux. Alla vill ju ha små smidiga system, lätta och strömsnåla, och är de billiga också är det ju ingen nackdel. Hoppas min hemsida kan vara till hjälp när jag är färdig och renskriven med hur mitt system byggdes upp.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Unix astro information sökes

Post by AstroFriend »

Nu stötte jag på patrull.

Antagligen var instruktionerna jag använde för att sätta upp autostart av VNC inte för Ubuntu Mate. Det skulle funnits bibliotek där jag skulle lagt en autoexec file, men tomt. Den här använde jag: https://learn.adafruit.com/adafruit-ras ... at-startup" onclick="window.open(this.href);return false; men alltså felaktig. Det är lite märkligt när jag ansluter via VNC, jag förväntade mig se samma bild som den direkta på Raspberry, men det är som om jag är en annan användare och har en egen bild av skrivbordet med helt andra fönster.

Dock kan jag ansluta till Raspberryn, testade med RealVNC men min gamla UltraVNC gick lika bra. Dock så fönstret som kommer upp är inte 1920x1080 i upplösning, mer 1024x768. Ser inte heller Raspberryns menyer utan bara ett grått fönster, har jag terminalen upp så lägger den sig i vänstra övre hörnet. Förstår att jag skall lägga upp ett virtuellt desktop. Det kan jag konfigurera i valfri storlek. Dessutom bestämma storleken på det. Mans skall dessutom kunna sätta upp fler VNC instanser med olika upplösningar, det kan ju vara bra att ha beroende på vilken dator jag har som klient, kan ju även vara mobiltelefon.

Jag hittar massor av tips på detta men tycker inte de riktigt stämmer överens med mitt Ubuntu Mate och Raspberry Pi 3.

Några ideer?

Kstars gick bra att installera och köra, hittar nu både Ekos och Indi där.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Unix astro information sökes

Post by AstroFriend »

Nu lyckades jag lösa det med information från länken om hur man sätter upp en vnc server i raspberry. Det var enklare att hitta och lägga in filerna när man använde det grafiska gränssnittet och nu ligger en fil autostart mappen som heter tightvnc.desktop.

I den filen har jag lagt följande innehåll:

[Desktop Entry]
Type=Application
Name=TightVNC
Exec=vncserver :1
StartupNotify=false

Det blev rätt på en gång, tur för jag lyckas inte öppna filen igen för att redigera, endast köra den.

När jag bootar om Raspberryn och ansluter med UltraVNC från min Windows maskin visas detta felmeddelande:
raspberry vnc startuo 01.jpg
raspberry vnc startuo 01.jpg (26.35 KiB) Viewed 5562 times
Klickar ok och det går vidare och Raspberrys skärm visas på min windows klient:
raspberry vnc startuo 02.jpg
raspberry vnc startuo 02.jpg (49.92 KiB) Viewed 5562 times
Ser dock inte likadan ut som bilden från HDMI utgången på Raspberryn. Troligen att göra med att jag har olika upplösningar. Flyttar jag fönstret på servern så följer inte fönstret med på klienten.

Nästa steg blir att försöka styra upplösningen på klientbilden och stänga av grafikortet i Raspberryn samt sätta upp en virtuell skärmbild som servern ser. Men detta tar jag lite längre fram när huvudet fått vila sig.

Eller någon kanske har en lösning direkt för detta?

Håller också på att titta på Kstars, försöker klura ut hur man lägger in min Canon kamera där. Har ju sett det på både Skype och någon video, men minns inte hur, gäller att hitta det avsnittet igen.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Unix astro information sökes

Post by magnuslar »

Hej!

Jag är inte till mycket hjälp när det gäller att få VNC att funka - jag har bara använt NoMachine på sistone. Men den kanske är värd att prova? Snabb VNC-variant. finns både för win och linux. När du väl installerat så startar servern automatiskt vid nästa omstart, så då kan du bara accessa från din win-maskin.

När dte gäller kstars är -bleeding Jasems egen version av den, med allra senaste Ekos med i paketet. Så den är bäst. Då ska du inte ha kstars, utan enbart kstars-bleeding.

Magnus
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Unix astro information sökes

Post by magnuslar »

Hur du lägger in din Canon: du startar Ekos, och så har du Select Profile överst. Där skapar du en profil, och väljer vilka saker du ska ha med. Välj Canon DSLR som CCD. Och så en montering, och en guidekamera osv. Sen är det klart!!

Kör du indiservern i samma maskin så väljer du bara "local", så startas allt samtidigt.

Magnus
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Unix astro information sökes

Post by AstroFriend »

Ja nu minns jag, precis som du visade över Skype. Har lagt upp mina enheter nu, men ser inte var jag väljer local anslutning till enheterna, är det under Indi configure? Port inställningen kanske?

Får inte kameran att ansluta men det beror väl på ovan med local settings inte är rätt.

Men nu är det bara lite finlir innan första kortet kan fyras av :-)

Tack för hjälpen!

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Unix astro information sökes

Post by magnuslar »

Hej!

Du ställer in var indiservern finns, local (samma maskin eller en annan maskins ip-nummer) genom att redigera den profil du skapat. Klicka på den mittersta knappen till höger om profilnamnet, den som är lite randig hos mig:
profile_editor1.png
profile_editor1.png (7.97 KiB) Viewed 5549 times
Så får du upp profileditorn. Där väljer du "local" eller skriver in ip-numret för den maskin indiservern kör på. Jag har min på en "remote host", dvs indiservern kör på Raspberry men Ekos på min laptop inne i soffan. I ditt fall när du kör allt på samma Raspberry, så ska det vara local. Och det är default-läget.
profile_editor.png
Magnus
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Unix astro information sökes

Post by magnuslar »

Vidare: sen ska du klicka på Start Indi och sen connect. I den Indi Manager som dyker upp, får du då meddelanden om hur det går. Om den inte connectar till kameran, vad säger den då i logfönstret, nere i Indi-managern? Se bilden:
indi.png
Loggen är nedre delen av fönstret. Du kan ställa in den på att ge mycket mer info där med, men vad säger den som det är nu?

Magnus
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Unix astro information sökes

Post by AstroFriend »

Hej Magnus,
Tack för instruktionerna med bilder och allt.

Helt klart har jag den i local läge så så långt är det riktigt.

Nu lyckades jag ansluta till Canon kameran, en 6D. Tog några bilder och den laddade ned de också. Ser Ekos inte får fram hur många pixlar kameran har, men det kanske man alltid måste tala om manuellt?

Sedan tänkte jag prova med mirror lock, men det skulle jag nog inte gjort, då hängde allt sig och den försökte om och om igen ta bilder utan att den laddar ned, finns nog inte den funktionen i Ekos, den måste ju trycka på avfyraren två gånger för varje bild och det gör inte Ekos. Hittade ingenstans där man avbryter så fick bryskt stänga av kameran. Nu kan jag inte få kontakt med den igen. Kanske bara att återstarta Raspberryn? Error -53, "Could not claim USB device".

Gav mig då på att försöka få kontakt med EQMOD-indi. Men får meddelandet "No such file or directory" den hittar inte något på /dev/ttyUSB0, 1, 2, 3. Kan man kanske se någonstans vilket port nummer som EQMOD tilldelats så man inte behöver prova sig fram. I Windows ser man ju det i Enhetshanteraren.

Dags för en vilopaus igen.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Unix astro information sökes

Post by magnuslar »

Hej!

Då går det framåt...:) Det är med antal pixlar, det uppdaterar Ekos efter första bilden. Så ändra inget manuellt (men se till så bildformatet är Raw i Indi-managern), och ta en bild, så ska dimensionerna på bilden uppdateras i capture-modulen. Står det fel efter första bilden så klicka på den runda pilen så uppdateras det. Funkar det? Jag hade mycket strul med det i början, gick in och justerade manuellt och strulade till det....

Det där med mirror lock har diskuterats på Ekos-forat, jag vet att där är minst en annan seriös användare som har en 6D. Själv använder jag inte mirror lock och har dessutom seriell kabel för avtryckaren (350D), så jag vet inte riktigt. Men kolla där och ställ en fråga - du får snabbt svar.

Monteringen då:
Steg 1: har Raspberryn hittat den, dvs har du en /dev/ttyUSB0? i terminalen kan du göra t ex
$ ls -l | grep USB
och se vad du hittar
Det skulle kunna vara så att det är rättighetsproblem men då borde den rapportera det i logg-fönstret. Testa som jag skrev och se vad det ger för output.

Steg 2: När du vet att du har /dev/ttyUSB0 så se till att det är det som står som port i Indi-managern också, se bilden nedan:
mount.png
Om det inte står rätt skriver du in rätt i den högra rutan och klickar Set, så flyttas det över till den vänstra och det lyser grönt längst ut till vänster.

Funkar det så långt? Vad händer då när du försöker connecta i Ekos? Kopiera gärna in loggen här.

Magnus
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Unix astro information sökes

Post by AstroFriend »

Hej Magnus,
Ajdå, då har jag strulat till det för jag försökte ändra antalet pixlar manuellt. Men bra för då vet jag med din förklaring vad som bland annat gått snett.

Jag ser du illustrerar monteringen med teleskop simulater. Vad menas med teleskop, känns som det är både teleskop och montering ibland när man läser texten.

Nu har jag lite grann att sysselsätta mig med ikväll. Spännande nu när man närmar sig att kunna provstarta det hela.

Har ju också justerat min montering mekaniskt och reducerat glappet, skall bli väldigt spännande att se hur autoguidingen fungerar nu, ja om det nu inte låser sig pga för tajt spel mellan kuggarna. Har hänt förr.

Känns som om jag kommit ganska långt, från helt novis på Linux och Raspberry för 6 dagar sedan och nu står nära ett fungerande Linux system för att styra utrustningen. Fast smådetaljerna tar tid att få kontroll över, mitt Windows system blev inte riktigt bra förrän efter kanske ett år med många ombyggnader för att nå dit.


Tack för hjälpen!

ps.
Har uppdaterat min hemsida med de sista stegen:
http://astrofriend.eu/astronomy/project ... linux.html" onclick="window.open(this.href);return false;

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Unix astro information sökes

Post by magnuslar »

Hej!
Ja, begreppet Telescope i Indi/ekos betyder i praktiken montering. Det är den man styr ju. Men man måste manuellt ställa in sånt som brännvidd och öppning för att gudining och plate-solving ska fungera. Det görs i Indi-managern. Och det är ju inte monteringen utan tuben. Så begreppet "Telescope" ska nog uppfattas som "montering + OTA".

Det finns en default-profil som är "Simulators" som körs lokalt och om du har paketet gsc (gcs?) installerat så kan den simulera både bilder och guidning och allt. Rätt praktiskt om du t ex ska testa din VNC-uppkoppling och så på dagtid.

Du har verkligen kommit långt fort!! Det är kanske också ett tecken på att Ekos-systemet blivit allt mer hanterligt, inklusive att det finns så bra support för Raspberryn.

Jag har själv kollat lite på iAstrohub, blir sugen på att ta ett extra SD-kort och installera det och testa.

Magnus
Post Reply