Unix astro information sökes

Programvara för astrofoto och bildbehandling.
hbar
Posts: 583
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Unix astro information sökes

Post by hbar »

Det var både trevligt o givande så mycket tack till er båda.

/Håkan
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Unix astro information sökes

Post by AstroFriend »

Första steget:


Sitter nu här här och skall välja en Raspberry, tyckte jag antecknade det mesta men blev ändå lite osäker.

Vad gäller för hårdvaran:
Rasberry Pi2 eller Pi3 modell B ?
Till det behövs inget mer än låda, minneskort 16GB, strömförsörjning 12 volt till 5 volt 2 ampere.

Var det verkligen allt ?

Vilken revolution det blir vid teleskopet, inte större än USB huben och drar mindre ström än nuvarande minipc.

Allt startar upp av sig själv när strömmen slås på?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
hbar
Posts: 583
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Unix astro information sökes

Post by hbar »

Pi3 är snabbast men drar också mest ström, Pi2 är bara lite långsammare o har inte wifi o bt (men det behöver du väl inte)

Antingen laddar man ner NOOBS från deras hemsida (enkelt) o lägger på ett minneskort
https://www.raspberrypi.org/downloads/" onclick="window.open(this.href);return false;
eller så kan man köpa ett med detta på
https://www.kjell.com/se/sortiment/dato ... -pi-p88001" onclick="window.open(this.href);return false;

Anslut skärm, tangentbord o nätverkskabel. Slå på strömmen så boota NOOBS. Den låter dig installera det op du vill ha o det är nog enklast att börja med Raspian om nu inte indi mm kräver något speciellt (tror jag inte).

några bra böcker
http://www.bokus.com/bok/9781484211632/ ... indows-10/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bokus.com/bok/9781119264361/ ... ser-guide/" onclick="window.open(this.href);return false;

alternativ till Kjell
https://www.m.nu/raspberry-pi-c-97.html" onclick="window.open(this.href);return false;

/Håkan
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Unix astro information sökes

Post by AstroFriend »

Tack Håkan för alla länkar.

Nu när jag har hunnit tänka igenom all information vi fick av Magnus under kvällen och jämföra med mitt Windows system jag har idag kom nya funderingar.

En sak som jag har i min uppbyggnad idag är att astroservern kan arbeta helt självständigt och därmed inte beroende av förbindelsen är något jag måste ha kvar. Likaså att jag måste klara av att fjärrstyra utrustningen, annars kan jag inte köra det över internet eller lokala nätverket oavsett om det är trådlöst eller trådbundet.

Nu bör ju det vara en enkel sak att bygga upp Linux systemet enligt detta. Det är väl bara att lägga även Kstars och Ekos på servern? Raspberryn Pi 2/3 bör väl klara den lasten också?

Sedan måste man ju fjärrstyra Raspberryn på något sätt, kanske går med programmet UltraVNC som jag använder idag.

Nu måste ju inte allt det fungera från första stund, men systemet behöver vara planerat för att ha kapacitet och hårdvara så att det går att bygga vidare till målet.

Om man nu väljer Rasberry Pi 3 för att ha lite extra kapacitet, hur stort SD minne bör man ha för själva installationen? Till det får man lägga lite extra utrymme som en buffert för ett observationspass bilder som säkerhet. Vilken hastighet bör man ha på SD kortet för kontrollprogrammen inte skall bli onödigt långsamma?

Kanske någon som har sitt Linux system uppbyggt på detta sätt och har erfarenhet vilka problem som uppstår. Mest viktigt för stunden är om Raspberryn Pi 3 klarar av denna last, gör den det åker jag iväg och köper delarna idag. Ser de har de på Webhallen vilket ligger nära mig, lite billigare också.

Frågor, frågor och åter frågor!

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
hbar
Posts: 583
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Unix astro information sökes

Post by hbar »

Jag har ung samma planer men inte hunnit komma igång o testa. Speciellt ville jag kunna ha phd som en självständig lösning o det skall inte vara något problem o köra det grafiska gränssnittet remote (det hade Magnus provat) men att kunna hantera det på en 7" pi touch skärm är ju bara att testa (kommer jag att försöka göra under hösten).

Att köra hela kstars/ekos på en pi går säkert men har svårt att se varför. Den skärm som pi-en skulle driva blir ju pga upplösningsbehovet samma som en laptop o då kan man ju lika gärna anv den (den är ju kraftfullare).

Funkar kstars/ekos android lösning så är det ju en perfekt variant (även om jag då ändå skulle lägga guidningen i en egen pi av prestanda själ). Ända tråkiga är att man måste ha med en lite wifi router för att koppla ihop pi med android platta. Även om pi-en har wifi så tror jag inte det går att få direktkontakt mellan adroidplattan o en pi på samma sätt som man kan anv en korsad ethernet kabel (men jag blir glad om någon kan rätta mig i detta antagande).

Tror inte pi-en kan utnyttja de allra snabbaste sd minnena o skall du bara ha linux (Raspian) o indi server så borde de tom få plats på ett 2G minne (med god marginal, det är inte windows:).

Det är billiga prylar i astro sammanhang o lite läropengar får man räkna med.

Jättebra om du snabbt sätter igång o sparar en massa testtid för mig o alla andra.

/Håkan
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Unix astro information sökes

Post by AstroFriend »

Hej Håkan,
Anledningen till att jag vill ha Kstar/Ekos i servern är att slippa vara beroende av att kommunikationen mellan server och klient alltid måste vara där, eftersom Kstar/Ekos kontrollerar enheterna över förbindelsen.

Raspberryn kommer inte ha någon skärm, det använder jag laptopen till som fjärrstyr Raspberryn.

Med denna lösning är det inte heller något krav på Linux i datorn där jag fjärrstyr Kstars från.

Har samma lösning i mitt Windows system idag och det fungerar mycket bra. Då blir det inte några problem att ansluta över wifi heller eftersom ev. dropouts bara påverkar visningen av skärmen, inte styrningen av montering och kamera och annat.

Känner att nu måste nog det få bli en paus i arbetet och besök på Webhallen för viktiga inköp till Astronomin!

Idag får det bli Raspberry Pi 3, Låda, microSD 16GB. Det var väl allt för att komma igång tror jag. Men hur ladda ned programmen i Raspberryn? Eller var det så att jag kunde lägga in det via Windows datorn på SD kortet där och sedan flytta över minnet?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
hbar
Posts: 583
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Unix astro information sökes

Post by hbar »

När du inst Raspian som jag länkade till tidigare så är du igång med linux o kan börja ladda ner/inst resten men där får du nog ha hjälp av Magnus o titta på tut för ekos

Här är lite info om inst av indi på pi
http://indilib.org/support/tutorials/15 ... -indi.html" onclick="window.open(this.href);return false;

/Håkan
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Unix astro information sökes

Post by AstroFriend »

Hej Håkan,
Nu har jag laddat ned Rasbian, både som full och lite. Tog dessutom hem Noobs, även den som både full och lite.

Hann också åka till Webhallen och köpe de första delarna:
01-raspberry-kstars-indi-linux.jpg
01-raspberry-kstars-indi-linux.jpg (72.82 KiB) Viewed 4260 times
Låda i spännande Darth Vader svart, Raspberry Pi 3 samt ett microSD minnes kort på 16GB, fick med allt av det jag planerat köpa. Det är ganska fantastiskt, min nuvarande dator i astroservern är en mycket liten minipPC med Windows op system. Jämfört med denna är den gigantisk, ja till och med enbart strömadaptern är större än Raspberryn. Antagligen blir detta en mycket strömsnålare utrustning vilket gör att batteriets kapacitet mer kan användas för att driva monteringen.


Nu innan jag packar upp och börjar köra filerna, är det tänkt jag gör det i Windows och lägger ned det på minneskortet i Windowsdatorn och sedan flyttar minnet till Raspberryn? Och räcker det med lite versionen? Noobs, behövs den eller ingår den i Rasbian? Jo jag skall läsa igenom alla länkar jag fått men är ju lite ivrig att testa! Bäst att fråga innan man går lös på allt !

Jag skall skriva på min hemsida om detta projekt också, då finns allt samlat med länkar härifrån och andra jag hittar under arbetets gång. Då blir det enkelt att följa för andra.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
hbar
Posts: 583
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Unix astro information sökes

Post by hbar »

Noobs lite kräver att där finns en fungerande wan anslutning (trådad) och den laddar då ner vad som behövs från nätet. Noobs (full) har en fungerande Raspbian i sig och du kan komma igång utan wan anslutning (men det krävs wan om man vill inst mer från menyn).

1M användare har fixat detta så det skall inte vara något problem:).

/Håkan
User avatar
Frazze
Posts: 652
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Unix astro information sökes

Post by Frazze »

En liten heads-up om man planerar att köra Kstars/Ekos direkt på en Raspberry Pi, då kan man inte köra raspian då Ekos kräver en fulldist av senaste Ubuntu för att fungera.

Det finns en anpassad fulldist till Rapsberry Pi som heter Ubuntu MATE som man kan köra istället för raspian.
https://ubuntu-mate.org/raspberry-pi/" onclick="window.open(this.href);return false;

Här diskuteras Ubuntu MATE på indi's forum:
http://www.indilib.org/forum/general/12 ... -pi-3.html" onclick="window.open(this.href);return false;

/Daniel
hbar
Posts: 583
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Unix astro information sökes

Post by hbar »

Daniel eller Magnus (eller någon annan expert)

Om man kör phd eller någon annan grafisk program i pi-en, vilken grafisk gränssnitt bör man köra i pi-en resp vilken grafiska terminalprogram kör man i win eller linux maskinen om man vill ha så låg belastning som möjligt för pi-en.

/Håkan
Docerland
Posts: 74
Joined: 2013-09-15 03:22:24
spamtest: JA

Re: Unix astro information sökes

Post by Docerland »

Det finns olika möjligheter att köra program på RPi´n. Om man kör ubuntu MATE fungerar det i princip som en vanlig linuxdistribution, dvs man kan köra indi/ekos rakt av. Den fungerar då som vilken dator som helst och man kan styra den via ssh alt vnc el ngt annat fjärrstyrningsprogram. Jag har provat denna möjlighet och det gick utmärkt att styra det hela från min iPad. Raspian ger inte den möjligheten utan där är man hänvisad till att köra en indiserver. Om man vill kan man naturligtvis även köra ubuntu MATE som en indiserver.
Erland
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Unix astro information sökes

Post by magnuslar »

Hej!

Här har hänt mycket de senaste dagarna - jag har inte varit online men försöker uppdatera mig....

Lars: jag tror det är en stor vinst med att köra ett SD-kort som är minst 4GB, helst 8. Så kan du problemfritt köra MATE och installera om och på. Själv använder jag inte NOOBS, bara hämtar ner en raspian- eller mate-img-fil och lägger in på SD-kortet (allt detta i en laptop eller desktop), in med SD-kortet i R-Pin och kör.

Håkan: Jag har kört NoMachine vnc-variant och det har fungerat bra. Jag har förstått det som att den är en av de snabbaste vi har, om man ska ha fullt grafiskt gränssnitt.

Många använder också Teamviewer för att styra det grafiska i sin R-Pi. Det har jag dock inte testat.

Jag har också kört PHD2 över ssh, dvs min laptop fungerar som "skärm" för R-Pin. Den här lösningen är jag dock tveksam till, eftersom jag uppfattar det som att det blir samma tidsfördröjning med uppladdning av bilderna, som om jag kör PHDs helt på min laptop.

Svarar det på din fråga?

Magnus
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Unix astro information sökes

Post by magnuslar »

Lars,

Det där med att köra hela INDI och Ekos på Raspberry Pin:

Jag har inte testat det, men tänker mig att en utmaningen ligger i var du sparar ner bilderna - håller den på ett tag blir det ju rätt mycket utrymme som behövs, så antingen ett större SD-kort eller ett stort USB-minne.

Jag tänker också att det där fungerar absolut bäst när du använder schemaläggaren fullt ut, i Ekos. Det enda du i princip behöver göra på avstånd då är att ställa in vad den ska göra och sen starta, så kör den hela ditt fotosessionen helt självständigt.

Magnus
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Unix astro information sökes

Post by AstroFriend »

Hej,
Tackar för alla tips som strömmar in här.

Jag kommer definitvt göra försök med att lägga även Kstars och Ekos på astroservern, för det är enda alternativet för mig att få det fungera på det sätt jag vill, även om jag läst att Raspberry Pi 3 är på gränsfall att kalra det, finns ju tydligen andra enkortsdatorer med bättre kapacitet att pröva. Men innan jag hunnit bli klar med detta finns det säker en Raspberry pI 4 att tillgå med tillräcklig kraft.

Egentligen hade jag tänkt att börja med endast Indi på servern och styra det via klienten. Men nu verkar det ju finnas en färdig Image för Raspberry med den konfigurationen jag vill ha så gör ett försök med det först.

Tipset från Daniel:
Det finns en anpassad fulldist till Rapsberry Pi som heter Ubuntu MATE som man kan köra istället för raspian.
https://ubuntu-mate.org/raspberry-pi/" onclick="window.open(this.href);return false;

Och om jag förstår dig Magnus rätt så kan jag med detta arbeta i Windows och föra över alla program till SD minnet och först därefter flytta över minnet till Raspberryn i Linux miljön.

När jag kommit så långt:
Antar att det inte bara är att med VNC koppla upp sig till RB, utan man måste koppla in skärm och tangentbord till RB för att konfigurera den. Med lite tur får jag kanske tid idag att testa detta.

Angående VNC, jag har redan installerat UltraVNC i min Windows maskin, har för mig att jag läst att det är fullt kompatibelt med VNC, eller någon som hört något annat?

Jag får verkligen tacka för all hjälp jag får, ni kan också lita att det är många andra som i tysthet följer detta intensivt. Som jag skrev tidigare, jag renskriver allt och lägger det på min hemsida så blir det lättare att följa för andra och då kan jag uppdatera och rätta till fel som jag gör. Är snart klar med det allra första utkastet.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply