Fattigmans DBE

Programvara för astrofoto och bildbehandling.
Post Reply
megmar
Posts: 186
Joined: 2014-05-25 14:22:57
spamtest: JA

Fattigmans DBE

Post by megmar »

Har ytterligare ett mjukvaruprojekt igång, nämligen en simpel DBE app. Hittills har jag använt StarTools och GIMP mest för efterbehandling av bilder, men tycker inte StarTools lyckas neutralisera ojämnheter i bakgrunden med senaste kameran. Läste lite om DBE i Pixinsight och tänkte jag skulle ge mig på detta och se vad som kan åstadkommas.

Appen kan ladda in 16 bits TIFF bilder (gråskala). Man kan även zomma och placera ut "markörer". Dessa markörer används för att läsa ut bakgrundintensitet i området. Man kan sedan spara ned enbart markör värdena till en voronoi bild. Genom att sedan sudda ut bilden och justera svartnivån så kan den sedan användas som subtraktionslager i GIMP och på det sättet neutralisera ojämnheter i bakgrunden. Väldigt teoretiskt beskrivet, men här följer en steg för steg beskrivning med bildexempel så blir det lättare att förstå :)

Orginalbilden lider av, vad jag gissar är, en mix av Amp glow och vignettering.
ARP188_nonproc.png
ARP188_nonproc.png (69.13 KiB) Viewed 3290 times
Jag laddar in bilden i min app och placerar ut markörer i flera mörka områden. Man får se upp så man inte av misstag placerar en markör där det finns annat än bakgrund - då riskerar man att trolla bort tex galaxer och nebulosor. För varje markör tas medelvärdet av 25 pixlar (dvs 5x5 binning) som ligger i en kvadrat centrerad på markören.
DBEApp.png
DBEApp.png (96.49 KiB) Viewed 3290 times
Jag spar ner ny bild, där varje pixel får samma värde som den "markör" som ligger närmast, därav voronoi utseendet.
Bilden är stretchad för att framhäva mönstret.
ARP188_dbe_stretched.PNG
ARP188_dbe_stretched.PNG (27.07 KiB) Viewed 3290 times
Därefter läser jag in bilden i GIMP och kör kraftig "Gaussian blur" och justerar ner svartnivån.
Nu har vi en bild som beskriver enbart ojämnheterna i bakgrunden. Bilden är stretchad för att framhäva mönstret.
ARP188_dbe_smooth_stretched.PNG
ARP188_dbe_smooth_stretched.PNG (32.75 KiB) Viewed 3290 times
Till sist lägger jag till denna bild som subtraktionslager i GIMP och får en,.. något bättre bakgrund.
Inte perfekt den heller, men jag ska labba lite mer med programmet så får vi se..
ARP188_proc.png
ARP188_proc.png (66.62 KiB) Viewed 3290 times
/Magnus
EQ5, GSO 200/800 f4, ASI 290MM, ASI 120MC
Post Reply