Instabilt program - Stellarium

Programvara för astrofoto och bildbehandling.
Post Reply
User avatar
Datarolf
Posts: 270
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Instabilt program - Stellarium

Post by Datarolf »

Hej!

Jag har sedan flera år använt programmet "Stellarium" på min Windows PC. För en tid sedan började det bete sig märkligt: Programmet startar, visar sin normala skärmbild i ca 1 sekund, och stänger sedan ner sig själv. Jag har provat att starta programmet på lite olika sätt, bl a som administratör, men beteendet blir detsamma.

Är det någon annan som råkat ut för samma sak och kommit på någon lösning? Vill ogärna installera om från "scratch" eftersom jag gjort ett antal inställningar i programmet.

Jag kör Windows 10 Pro, senaste uppdatering från Microsoft installerad.

Vänliga hälsningar
Rolf J
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Instabilt program - Stellarium

Post by DHEB »

Hej! Detta verkar vara ett känt problem som ska vara enkelt att lösa:

https://github.com/Stellarium/stellarium/issues/224

Jag vet inte exakt hur det är i Windows (jag använder Linux) men inställningarna brukar lagras i en undermapp under användarens mapp medan programmet ofta ligger i en "system" mapp tillsammans med andra program. Att avinstallera programmet, för att tex installera en ny version, gör inget mot inställningarna.

Hoppas detta hjälper.
User avatar
Datarolf
Posts: 270
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: Instabilt program - Stellarium

Post by Datarolf »

Hej!
Tack för länken till diskussionen på GitHub. Där finns tipset att byta http://stellarium" onclick="window.open(this.href);return false; till https://www.stellarium" onclick="window.open(this.href);return false; på tre ställen i config.ini för programmet. Tyvärr hjälper det inte i mitt fall, utan Stellarium kraschar fortfarande efter någon sekund.

Jag har inget konto i GitHub-världen så jag kan inte lägga in en buggrapport direkt till Stellarium där. Är det någon som kan göra det eller har ytterligare tips? Felet verkar i vilket fall inte vara löst av Stellariums utvecklare.

Vänliga hälsningar
Rolf J
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Instabilt program - Stellarium

Post by DHEB »

Vad tråkigt. Har du konto i Cloudy Nights? Alexander Wolf, en av utvecklarna i Stellarium, brukar hänga där. Fråga gärna där, sannolikt får du svar till problemet. Lycka till.
User avatar
Datarolf
Posts: 270
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: Instabilt program - Stellarium

Post by Datarolf »

Hallå igen!
Trixade mig runt problemet genom att avinstallera den version jag hade (0.16) och nyinstallerade version 0.18. Det gjorde susen och nu fungerar det - fast alla gjorda inställningar är förlorade. Det kan jag överleva.

Vänliga hälsningar
Rolf J
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Instabilt program - Stellarium

Post by DHEB »

Bra att det löste sig. Tråkigt att du förlorade dina inställningar.
Post Reply