Hur få Cartes Du Ciel att "se ut" som i sökaren?

Programvara för astrofoto och bildbehandling.
Post Reply
Karl Sitell
Posts: 33
Joined: 2016-11-27 20:48:00
spamtest: JA

Hur få Cartes Du Ciel att "se ut" som i sökaren?

Post by Karl Sitell »

2more Hej

Jag använder Cartes Du Ciel och EqMod för att styra min enkla montering, vilket fungerar bra. I Cartes Du Ciel verkar det finnas många konfigurationsmöjligheter men jag lyckas ändå inte få "sökarbilden" i programmet att vara i närheten av det som visas i den riktiga sökaren. Det är helt enkelt väldigt få stjärnor i programmets vy jämfört med vad man ser i verkligheten. (Även efter att jag har klickat på "more stars" många gånger...)

Någon som vet om detta går att åtgärda på något sätt?

Mvh Karl
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Hur få Cartes Du Ciel att "se ut" som i sökaren?

Post by kribba »

Vad är det för montering och vilken mjukvara använder du till kameran?
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Karl Sitell
Posts: 33
Joined: 2016-11-27 20:48:00
spamtest: JA

Re: Hur få Cartes Du Ciel att "se ut" som i sökaren?

Post by Karl Sitell »

Det är EQ5-pro och EOS1100D. Men det är intressant för mig att få det att fungera även vid visuell obs, kanske framförallt då.
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Hur få Cartes Du Ciel att "se ut" som i sökaren?

Post by kribba »

Visuellt är inte riktigt mitt område. Men för foto rekommenderar jag att du byter till APT eller nyare NINA ( funkar med din Canon ) som
är gratis. Du kan alltid platesolva till målet o sen byta kamera till okular men det är nog för omständigt för visuellt gissar jag.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Karl Sitell
Posts: 33
Joined: 2016-11-27 20:48:00
spamtest: JA

Re: Hur få Cartes Du Ciel att "se ut" som i sökaren?

Post by Karl Sitell »

Platesolving har jag faktiskt aldrig prövat. Men...går det enkelt att använda denna kamera för platesolving? Kopplas kameran till datorn och programmet (via ASCOM?) så att programmet styr kameran?
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Hur få Cartes Du Ciel att "se ut" som i sökaren?

Post by Hans Bengtsson »

Hej!

CdC tycker jag är ett utomordentligt bra program för att plotta sökarkartor med. Jag valde just CdC som underlag för att framställa de översiktskartor för variabler som du hittar under Variabler (till vänster på Astronet-startsidan), sedan SVO Startsida, sedan Publikationer, sedan AGVA Variabelatlas. Därifrån kan man ladda hem sökarkartor för himlen norr om deklination +10 grader.

Varje karta täcker (plus lite överlappning) 10 grader i deklination och har gränsmagnitud ca 8, det är precis lagom för en normal sökare som 9x50. Du ser i stora drag hälften av en sådan karta i sökarens synfält, och alla stjärnor som du enkelt kan se i sökaren.

Eftersom jag skrivit ut alla kartor och förvarar dem i plastfickor i en pärm så har jag aldrig behövt använda CdC sedan dess, dessa översiktskartor är centrala för mig om jag vill observera stjärnor som jag inte är så välbekant med.

Så CdC är definitivt att rekommendera när det gäller sökarkartor. Problemet du upplevt måste bero på någon felaktig inställning i menyerna. Du bör använda Tycho-2-katalogen, men det gör du kanske redan? Sedan är 8 en lämplig gränsmagnitud, och 10 grader en lämplig storlek på kartans vertikala höjd.

Du måste också tänka på att orienteringen ska vara densamma som i sökaren. Jag har sökare som visar bilden uppochner men inte spegelvänd (samma som i Newton-teleskopet), därför ritades sökarkartorna på det viset.

Jag tror säkert att du med lite mixtrande i CdC-menyerna kan hitta en bra lösning.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Hur få Cartes Du Ciel att "se ut" som i sökaren?

Post by kribba »

Japp du kan använda din Canon till Platesolve! Ny värld iallafall för foto!

ideiki.com/astro/Default.aspx

Programmet styr kamera, montering m.m. via ASCOM.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Karl Sitell
Posts: 33
Joined: 2016-11-27 20:48:00
spamtest: JA

Re: Hur få Cartes Du Ciel att "se ut" som i sökaren?

Post by Karl Sitell »

Hans Bengtsson wrote:Hej!

...

Så CdC är definitivt att rekommendera när det gäller sökarkartor. Problemet du upplevt måste bero på någon felaktig inställning i menyerna. Du bör använda Tycho-2-katalogen, men det gör du kanske redan? Sedan är 8 en lämplig gränsmagnitud, och 10 grader en lämplig storlek på kartans vertikala höjd.

Du måste också tänka på att orienteringen ska vara densamma som i sökaren. Jag har sökare som visar bilden uppochner men inte spegelvänd (samma som i Newton-teleskopet), därför ritades sökarkartorna på det viset.

Jag tror säkert att du med lite mixtrande i CdC-menyerna kan hitta en bra lösning.

Mvh
Hans Bengtsson


Stort tack. Det var precis denna info jag behövde. Jag hade inte laddad ned katalogen du nämnde, därav "stjärnbristen". Tack igen!

Karl
Karl Sitell
Posts: 33
Joined: 2016-11-27 20:48:00
spamtest: JA

Re: Hur få Cartes Du Ciel att "se ut" som i sökaren?

Post by Karl Sitell »

kribba wrote:Japp du kan använda din Canon till Platesolve! Ny värld iallafall för foto!

ideiki.com/astro/Default.aspx

Programmet styr kamera, montering m.m. via ASCOM.
Verkligen spännande. Stort tack för dessa tips! Har grundläggande förståelse för plate solving men trodde inte min utrustning dög. Jag är dock inte helt på det klara med vad som blir så mycket bättre än idag då jag för på följande sätt. Utgår från att polinställningen är bra:
  • 1 Inleder med att göra en sync till en stjärna, då jag ser den i sökaren i hårkorset, på CdC
    2 Går till området jag vill fotografera, mha CdC
    3 Startar phd2 för guidning
    4 Fotograferar med "lös" fjärrkontroll
Gör man eventuellt alla dessa steg med NINA istället? Framförallt första punkten behöver man inte göra, antar jag. Och phd2 kanske styrs från NINA? Och kamerans exponeringstid? Också NINA? Nästan för bra. Lite strul vill man ju ha att lösa själv, men det är nog ingen risk att det blir helt problemfritt. Tack!

Mvh Karl
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Hur få Cartes Du Ciel att "se ut" som i sökaren?

Post by kribba »

Har jag rätt i att du är med i UAA? Vi kan ta kontakt därigenom oxå?
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Karl Sitell
Posts: 33
Joined: 2016-11-27 20:48:00
spamtest: JA

Re: Hur få Cartes Du Ciel att "se ut" som i sökaren?

Post by Karl Sitell »

kribba wrote:Har jag rätt i att du är med i UAA? Vi kan ta kontakt därigenom oxå?
Javisst, det stämmer. Jag funderade på om det var du. Jag har fått tillgång till en plats i Sandvreten och ser fram mot att inte behöva plocka upp och ned allt hela tiden. Vi kan fortsätta när vi ses där ute eller i klubblokalen. Skoj. (Men jag misstänker att NINA klarar av det mesta som jag skrev om...)

Mvh Karl
Post Reply