AI baserad molndetektering med allsky kamera

Programvara för astrofoto och bildbehandling.
Post Reply
MartinS
Posts: 338
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

AI baserad molndetektering med allsky kamera

Post by MartinS »

Fick se hur lätt det var att träna en AI modell med googles teachable machine för ett par dagar sedan. Då slog tanken mig att det måste vara ganska lätt att träna ett nätverk att detektera moln från en väderkamera. Matade in data från 2 nätter (ca 600 bilder) med lite blandat väder. Modellen är tränad med för 3 lägen, "Clear", "Cloudy" och "Overcast".

Min tanke är att jag i förlängningen ska göra en mjukvara som är kompatibel med en ascom safety driver. Så att man kan välja att avsluta sin bildtagning med hjälp av olika tröskelvärdes inställningar för safe/not safe. I mitt fall vill jag stänga taket när vädret slår över till "overcast".

Vem som helst kan utan programmeringskunskaper träna en modell med https://teachablemachine.withgoogle.com/. Detta tänkar jag i teorin borde göra det robust då modellen blir tränad för just en användares kamera och lokala ljusföroreningar etc. Desto mer bilder desto bättre och moln har vi ju gott om så inga problem att fånga datan. ;)

Nu är jag lite nyfiken på vilka användningsområden ni kan komma på för detta. Något notifikationssystem för om vädret ändras eller kanske bara en rapport som går att utläsa efter en natts fotande vad vet jag. :)

Bildanalys för videon är gjord med python och tensorflow.

phpBB [video]
Post Reply