Programvaror för Astrofotografering.

Programvara för astrofoto och bildbehandling.
Post Reply
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Programvaror för Astrofotografering.

Post by Robert »

Vid Astrofotografering går man igenom 3 olika faser och det finns olikap rogram för att hjälpa till under de 3 olika faserna:

1. Planering

* Cartes du Ciel - Bra kartprogram som desutom är gratis. Kan även styra teleskopet om man har en ASCOM kompatibel montering.

* The SKy Bra kartprogram som även kan styra teleskop.

* Starry Night Bra kartprogram som även kan styra teleskop.

* Sky tools 2

2. Fotografering

* Maxim DL Mycket bra och trevligt program för fotografering med CCD, DSLR och web-kameror. Dess enda nackdel är priset.

* MaxDSLR Budgetvariant av MamximDL som bara har stöd för DSLR kameror och webkameror.

* AstroArt Bra program för fotografering med CCD-kameror. Lite mindre funktioner än MaximDL men också billigare.

* ImagesPlus Programvara för astrofotografering med Canon och Nikon kameror.


3. Bildbehandling


* Maxim DL Mycket bra funktioner för stackning av bilder och även en hel del bildbehandlingsfunktioner.

* AstroArt BRa funktioner för stackning och filter.

* ImagesPlus


* Adobe Photoshop och Adobe Elements.

* Registax Gratis bildbehandlingsprogramvara. Väldigt bra för bilder på Planeter, Månen och Solen.

* PixInsight Gratis bildbehandlingsprorgram.
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Lägg gärna till information om vilka program som finns och som ni använder.


Själv brukar jag använda Certes du Ciel och The Sky 4 då jag planerar vad jag skall fotografera. Med dem ser jag vilka objekt som ligger lämpligt på himmlen.

The Sky 4 är gammalt men fungerar bra fortfarande. Den har vi i datorn i AAK's observatorium.

Cartes du Ciel använder jag i min fotograferingsdator och kan även styra teleskopet med den.

Under själva fotograferingen använder jag numera MaximDL (AstroArt tidigare)
MaximDL är mycket bra på fokusering och den autoguidar bra. MaximDL är även bra på att ta sekvenser med bilder.



Efter att jag har fotograferat stackar jag mina bilder med MaximDL och gör även färgkombination där samt viss bildbehandling.

Slutliga färgbalansering och ev sharpening och andra filter brukar jag göra i PixInsight eller Photoshop.
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Bra tråd!

Stjärnkarta
Själv använder jag Cartes du Ciel eftersom den även kan styra teleskopet och att man lätt kan ladda hem utökade databaser för stjärnor etc. Ute på fältet, när jag inte har min laptop med så är det uteslutande utskrivna stjärnkartor från nätet som används.

Fokusering
Till kameran har jag DSLR Focus för att fokusera och ett nytt program, PFocuser med tillhörande kontroller och motorfokus, som jag testar åt tillverkaren och ännu inte har släppts. Med lite modifieringar så kan det bli riktigt bra. Tyvärr är ingen riktigt bra, så jag jagar istället en mekanisk variant, en knivseggsfokuserare, som ger bättre resultat och så slipper jag att ta med datorn varje gång.

Fotografering
För seriefotografering använder jag DSLR Focus som helt och hållet styr kameran. Bara sätta på, ställa in antal bilder, exponeringstid, starta och gå in och titta på teve, så sköter programmet resten.

Autoguidning
Det lilla jag har autoguidat, så har jag använt Guidedog, och testat K3dtools, men gav upp och gick tillbaka till Guidedog. Det finns ett nytt program som heter Guidemaster som jag ännu inte tittat på.

Bildbehandling
Jag använder nästan uteslutande Adobe Photohop för bildbehandling, men har nosat på Registrax, PixInsight och Iris, men föredrar Photoshop där man har full kontroll över bilderna. Ibland kan jag även nyttja Neat Image för att brusreducera.
Hälsningar

Lasse

http://www.swedbird.com/astro
http://www.aquilastronomy.com

Computers may feed on our frustration, but they give us something back, friends across the world.
Post Reply