Pinpoint angående fokallängd

Programvara för astrofoto och bildbehandling.
Post Reply
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Pinpoint angående fokallängd

Post by Lars-Gunnar »

Hej alla,

Jag har kört lite i pinpoint och kallibrering av bilder, håller på och sätter mig in i detta hjälpmedel.

När jag analyserar bilderna vill Pinpoint sätta fokallängden på teleskopet till 445mm och jag har tidigare räknat ut med "fokalreducerar formeln" att denna borde ligga på 497 med 0,8 reducer räknat från chipytan till reducern, enl mått från williams. Jag har misstänkt att den reducerar hårdare än 0,8

Fråga: Kan jag lita mer på pinpoint i detta läget, jag har hört att den är "verkligheten som den är" pixel scale matchar jag utgående från pixelstorleken på 6,45 um. Jag märkte att på något sätt beräkningarna går snabbare nu, kan vara inbillning.

Jag har också kört prov på CCDAutopilot, men jag får fel i kalibreringen som inte går igenom alls. Verkar inte som OBJCTRA och OBJCTDEC följer med in i Pinpoint alls. Jag gick igenom fits huvudet och såg att dom i CCDAP4 lägger till ett komma tecken och en nolla i syntaxen på OBJCTRA enligt ex. '20 49 36,0' tar man bort detta kommer Fits centrum med in i Pinpoint och kalibreringen går på mindre än en sekund. Hur kommer man tillrätta med detta ?

Tacksam för synpunkter

M.v.h

Lars-Gunnar
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Pinpoint angående fokallängd

Post by Robert »

Om storleken på ccd cellerna är rätt angivet vilket jag tror det är i ditt fall så räknar pinpoint ut rätt Fokallängd.

Jag tror du kan lite mer på pinpoint om detta.

CCDautopilot är inte helt bra skrivet med avseende på andra kulturer än engelska och gör dörför fel på . och , ibland. (Samma med ACP)

De gånger jag har provat de programmen har de gått om man ställer om kulturen i datorn till engelska så man får . som kommaseparator. Prova det så får du se.
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: Pinpoint angående fokallängd

Post by Lars-Gunnar »

Hej,

Låter som det kan hända något farligt med datorn, sökvägar och så, är det farligt?

Har du något tips om hur man ställer in Pinpoint på bästa sätt? Jag kan inte få autocenter synch etc. att funka bra, hamnar helt snett. Hur gör man med Pinpoint?

M.v.h

Lars-Gunnar
Post Reply