Robert - Pempro fråga

Programvara för astrofoto och bildbehandling.
Post Reply
User avatar
Timo
Posts: 1115
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Robert - Pempro fråga

Post by Timo »

Robert,
jag har ju kört Pempro en gång och även laddat över en ny kurva till monteringen.
Tror du jag kan förbättra det ytterligare bara genom att låta Pempro göra en ny analys på hur det ser ut nu ?
Alltså utan att försöka fininställa snäckskruvar m.m. ännu mer ?
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Robert - Pempro fråga

Post by Robert »

Oj missade svara på detta :)

Du menar att köra PemPro en andra gång när den är korrigerad och korrigera igen? NEj det tror jag inte riktigt på hur skall du lägga ihop kurvorna då?

DOck kan det var br att köra ett varv Pempro efteråt för att verifiera att det blev bra.
User avatar
Timo
Posts: 1115
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Robert - Pempro fråga

Post by Timo »

Det gör inget Robert.
Men nu har man blivit lite av Pempro-expert efter att ha kört den minst 20 - 30 ggr.
Börjar känna mig riktigt bekväm med den nu.
Nu vet jag att minsta lilla ändring på snäckskruv eller Oldhamkoppling ger utslag i PEC:en. Likaså påverkar balansering mycket bara genom att flytta motvikten 1cm. Tror jag hittat var mina vikter skall vara nu räknat, i centimeter, från det absoluta jämviktspunkten.

I mitt fall har jag gått tillbaka till originalsnäckskruven av stål då den precisionstillverkade av mässing som jag köpte för att förbättra PEC inte gjorde saken bättre. Kanske ett måndagsexemplar men det gör inget då den kostade bara 300.-
När jag får tid så postar jag en bild på modifieringen jag gjort, det är knappt man tror sina ögon när man ser vad som fick ner PEC till +-5.
Nu har jag sagt A :D
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Robert - Pempro fråga

Post by skafar65 »

Låt mig gissa Timo. Du har hängt en skiftnyckel på motsatt sida av kameran :D Imponeras av din envishet och målmedvetenhet. 30-40 gånger med Pempro har väl tagit ett par kvällar? Men jag vet, du är perfektionist, hoppas det ger resultat i slutändan! :D

//Micke som inte ens kört PEC med sin montering :wink:
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Robert - Pempro fråga

Post by Robert »

Vad har du för PE med och utan PEC på Timo?
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Robert - Pempro fråga

Post by Bengt »

Skönt när det finns försöks kaniner som orkar testa och prova. Verkar ju än så länge lovande. Får väl också göra min uppgradering . Lär väl behövas när jag får min nya tub med ännu längre fokallängd. Har inte så gott hopp om att få igång offaxis guidern på en newton. Så jag får nog skippa min planerade ao uppgradering. Går det få ner g11 så lågt med så enkla medel så lär man inte behöva den i heller.

Får börja med att leta upp chippet jag köpte för något år sedan till gemenin. Ligger fortfarande i en flyttlåda någonstans :D


Bengt
User avatar
Timo
Posts: 1115
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Robert - Pempro fråga

Post by Timo »

Har inte hunnit kolla vad det bidde med Pempro inkopplat. Använde HELA den fina perioden vi hade till Pemproanalyser :(
Men kurvan som Pempro analyserade låg på +-5. Antar att den inte förbättrar det till himmelska höjder, jämnar nog bara ut den lite.
Men .... jag har fortfarande lite tweaking kvar att göra :wink:
Det är en bälgkoppling jag tänker köpa men de kostar cirkus 500.- för en bra variant så det får vänta. Originalkopplingen, en Oldham, kan jag inte förbättra mer.
Men förbättringen som gjorde det mesta har med skrivmaterial att göra :idea: tidigare låg den på +-15 bågsekunder efter att ha varit uppe i +-30 som sämst.
Tar en bild och förklarar närmare sen.
Men sen återstår det bara att se om de fina värdena förblir så fina.......vågar knappt prov fotografera !
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
Timo
Posts: 1115
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Robert - Pempro fråga

Post by Timo »

Återkommer till snäckskruven och de modifieringar som hitintills gett bäst resultat.
Ändblocken som skruven sitter i har jag lyft upp med dubbelt lager av vanligt skrivblockspapper = A
Mellanrummet mellan det vänstra blocket och godset var cirka 0.5 mm mindre än det till höger. Så en distans = B, gjorde susen.
Vidare är axeln från växellådan 4 mm medan axeln på skruven 6,3 mm så bara det kan ge problem med den mellanliggande Oldhamkopplingen.
Eftersom axeln från växellådan är planad där stoppskruven träffar den och skruvarna är väldigt korta så la jag en plastbit på axeln för att den vänstra delen av Oldhamkopplingen skall ligga parallellt med de andra 2 delarna. Bara detta gjorde en del på PE-värdet.
Vidare sitter växellådan fast med två "spännhylsor" och dessa måste skruvas fast precis så hårt att växellådan ligger exakt 90 grader mot skruvaxeln. Annars ökar PE-värdet direkt.
Men den största förbättringen kom när jag lyfte upp blocken med två pappersbitar.
Det gick INTE att se visuellt att de behövde lyftas upp.
Timo

g11snackskruv2.jpg
g11snackskruv2.jpg (53.65 KiB) Viewed 4948 times
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Robert - Pempro fråga

Post by skafar65 »

Tur att det inte är en Meade du skruvar i och skriver om :D Skulle kunna tänka mig hur dom svaren på detta inlägg skulle sett ut då! :) Jag säger inget, jag bara konstaterar. Ingen är perfekt!

Mvh //Micke
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Robert - Pempro fråga

Post by Bengt »

Ja måste fråga dig en sak Timo i allt detta pec mätande. Mäter du i alla horisontal vinklar och får fram ett medelvärde? Tycker mig ha märkt att det är stor skillnad i vilket väderstreck man kör med och hur lågt högt man fotograferar.

Tycker det är märkligt att genom att lyfta en axel mm upp kan påverka anslags ytan så mkt. Har alltid trott det är glappet och ojämnheter mellan kuggarna som påverkar periodiska fel. I princip borde det då innebära att pec kommer ändras i hur slitaget i metallen ändras.

En montering kanske egentligen borde "köras in" i likhet med en bil och sen kanske finjusteras? eller?


Bengt
User avatar
Timo
Posts: 1115
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Robert - Pempro fråga

Post by Timo »

Bengt,
PE-värdet mäter du mot söder, gärna nära meridianen. Har du fri sikt bör du använda 0 grader i dekl (+-5 grader) men det går också att att mäta upp mot 45 grader om jag inte kommer ihåg fel.
Visst är det skillnad vart telskopet pekar, åtminstone med våra och de billigare monteringarna. Men här kommer det in jag berättade förra gången om att hitta läget för motvikterna. Jag har märkt att det hänger på 0,5 - 1,0 cm för att det skall fungera så bra som möjligt.

Köra in monteringen skall man alltid göra ! Har du inte gjort det ?
Man skall köra den på relativt höga varv utan tub i ett par timmar minst har jag hört. Det har jag gjort med min snäckskruv av stål.

Vad gäller slitage så sliter det nog mer på mässingskruven än på stålskruven, så den förstnämnda borde förändras mest med tiden.

Micke,
man måste nog upp på AP900 eller dyrare monteringar för att få riktigt hög kvalite på grejorna. Eller ännu bättre de nya direktdrivna sakerna som troligen slår ut både AP och ME.
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
Timo
Posts: 1115
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Robert - Pempro fråga

Post by Timo »

Hej,

körde ett test med PEC inkopplad ikväll. Det ni ser är ett helt varv på snäckskruven.
Resultatet är bättre än jag trodde +-3,6 bågsekunder.
Fokallängden är 3000 mm och bildskalan är 0,51 bågsekunder/pixel.
Timo
aPECG11apr09.jpg
aPECG11apr09.jpg (91.06 KiB) Viewed 4889 times
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
Timo
Posts: 1115
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Robert - Pempro fråga

Post by Timo »

Kolla min PEC-kurva och jämför med Michael Staunings som har en Celestron CGE montering som egentligen inte riktigt skall nå upp till G11:an men jag undrar jag :o
Hans PE är ju fantastiskt liten eller vad säger ni ?
http://www.astro-forum.dk/forum_posts.a ... 5860#15860

Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Robert - Pempro fråga

Post by Starsoft »

Hej Timo

Jag tycker den ser suspekt liten ut, har han verkligen fått till skalan riktigt?

I det första inlägget skriver han (om jag förstår danskan riktigt?) att han har FWHM på 2,8 pixels i de bilder han har använt, ser mer ut som 8-10 tycker jag...

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Timo
Posts: 1115
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Robert - Pempro fråga

Post by Timo »

Anders,
ja på den bilden ser det ut till att vara större FWHM än de 2,8.
Men jag har sett en av Michaels "råbilder" från Pemprosessionen och där ligger pek to peak på precis över 5,0. Bara det är jättebra.
Sen har Pempro förfinat den kurvan ner till vad den är nu. Nja, kanske inte riktigt. Han sa att han lagt ännu mer vikt mot öster för att slutligen komma fram till det värde han nu har.
Det är ju ett önskevärde eller t.o.m. fantasivärde för oss andra. Tror inte jag kommer ner dit utan att lägga 5000.- på ny snäckskruv från Ovision och troligtvis inte ens då.
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Post Reply