Testade CCDInspector med intressant resultat

Programvara för astrofoto och bildbehandling.
Post Reply
User avatar
Timo
Posts: 1115
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Testade CCDInspector med intressant resultat

Post by Timo »

Äntligen tittade stjärnorna fram igår så jag passade på att testa min kollimering med CCDInspector. Månen var ju uppe så lika bra att göra nåt vettigt istället för att fota.
Första resultatet visa att kollimeringen var nästan exakt. Bara en tilt av +0,2 i X och -0,1 i Y axeln. Men ändå gav det ett resultat på ett fel av 5,7 bågsekunder.
Av 7 olika ställen längs Vintergatan var 2 klart bäst där programmet godkände fördelningen av stjärnor i bilden. Den ena hade 375 och den andra 489 stjärnor som den kunde kollimera på.
Hamnade till slut på 0,0 tilt i båda axlarna och 0,9 bågsekunders fel vilket borde vara alldeles ypperligt.
Flyttade teleskopet till Capella som låg alldeles intill mätområdet för att se hur spiksen nu såg ut. Till min förvåning såg det mer okollimerat ut än innan jag började att kollimera om. 2 skarpa spikes medan de andra 2 var utsmetade en aning. Alltså inte rätt kollimerat.
Provade återigen med CCDInspector på flera ställen men alltid när programmet visade perfekt inställning så vid ett exponeringstest var det inte bra. Jag använde 2 - 4 ggrs förstoring av stjärnan i CCDops och körde kontinuerlig exponering så det var lätt att se att allt inte stod rätt till.
Gjorde då som jag brukar göra, kollimerade med CCDops som beskrivet ovan och ändrade sekundären lite i taget tills jag fick alla spikes otroligt skarpa. Bättre än jag haft tidigare. Testade också att flytta Capella till chipets ytterpositioner och där var bilden precis lika bra som i mitten.
En inspektion med CCDInspector visade då, om jag kommer ihåg rätt, X tilt +0,2 och Y-tilt 0,0 medan felet låg på 3,5 bågsekunder.
Eftersom jag tog in CCDn och inte lät den sitta kvar på teleskopet så kommer jag att testa om inställningen håller sig till nästa gång. Både visuellt i CCDops och att CCDInspectors värden är desamma. Då ser man om CCD-kameran kommer i samma position varje gång och inte tiltar något.
Någon som har testat en Newton eller SCT med CCDInspector ?
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: Testade CCDInspector med intressant resultat

Post by Lars-Gunnar »

Hej,

Jag har testat CCD-inspector med min refraktor på kurvatur och jag kan få väldigt olika värden fast jag tycker det ser hyfsat ut på bilden. Jag märkte förra gången att den verkar mycket känslig för fokusering, man måste ha väldigt bra focus om man skall lita på resultatet, verkar det som. Jag har analyserat flats och hela tiden är det som om strålmax ligger under bildcentrum, ganska mycket dessutom. Jag kommer att fortsätta testa kurvature för att få rätt avstånd mellan ship och corrector.

Har du många typ mellanringar och så i din uppsättning?

/LG
User avatar
Timo
Posts: 1115
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Testade CCDInspector med intressant resultat

Post by Timo »

Hej Lars-Gunnar,

ja det stämmer, fokus måste ligga så rätt som möjligt. Men man måste även leta sig fram till ett område av stjärnor som CCDInspector godkänner. Får man inget felmeddelande efter de 3 bilderna är tagna så är det OK.
Backfokus i min tub är cirka 14 centimeter och CD, filterhjul, AO-8 och reduceraren är max vad jag kan ha på för att nå fokus.
De tre första enheterna är sammankopplade med skruvar och sitter tight medan reduceraren sitter som vanligt med skruvgänga. Så hela paketet sitter, enligt mina tester, rakt i strålgången.
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

Re: Testade CCDInspector med intressant resultat

Post by GAIS »

Jag vet inte om jag tillföra mycket, men jag har själv haft liknande undringar när jag kollat tilt o flatfield.
Jag litar numera på erfarenhet och ögat.
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
User avatar
Timo
Posts: 1115
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Testade CCDInspector med intressant resultat

Post by Timo »

Efter denna test är jag benägen att hålla med dig Mattias.
När det är lätt att testa resultatet genom att ta några bilder så kan man inte tro annat än det man ser framför sig.
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Post Reply