Astroart + Starlight Express?

Programvara för astrofoto och bildbehandling.
Post Reply
Lazze
Posts: 1132
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Astroart + Starlight Express?

Post by Lazze »

Jag har införskaffat en Atik monokamera, men Atik har nu höjt priset på sitt nya filterhjul så mycket att jag börjat snegla på Starlight Xpress variant i stället. Problemet jag får är att jag inte kan använda Atiks programvara för att styra filterhjulet så att det synkas mot kamerans exponeringar.

Är det någon som har erfarenhet, kunskap eller bara en aning om ifall man inifrån Astroart kan styra ett Starlight filterhjul och en Atik kamera samtidigt så att de synkas mot varann? T.ex. om jag vill snurra filterhjulet inför varje ny exponering?

Jag har förstått att Maxim klarar detta, men jag försöker klara mig lite billigare undan.

/Lasse
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Astroart + Starlight Express?

Post by Starsoft »

StarLight filterhjul har jag provat och det går att styra via ASCOM, när det gäller Atik så är jag osäker om Atiks ASCOM driver är OK, jag får den inte att fungera till min Atik 314L+ men det kanske är min dator. Går det att styra kameran via ASCOM eller med naitive driver från Astroart så ska det gå att göra som du säger för jag förutsätter att Astroart kan styra ASCOM kompatibla filterhjul.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Morgan
Posts: 249
Joined: 2009-09-13 19:56:54
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Astroart + Starlight Express?

Post by Morgan »

Varför inte köpa ett beg. Atik filterhjul som "anivision" har till försäljning på astronomiguiden?
Om det är den modellen du söker så är 2800kr ett överkommligt pris.
// Morgan
Lazze
Posts: 1132
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Astroart + Starlight Express?

Post by Lazze »

Jag var lite kortfattad i beskrivningen, det är ett 2" filterhjul som jag är ute efter. Kents (Anivision) är ett 1,25".

Jag har laddat ner en demo på AstroArt och en ascomdriver från Atik så ska jag prova och se hur det går.

/Lasse
Post Reply