IC Capture problem

Programvara för astrofoto och bildbehandling.
Post Reply
Morgan
Posts: 249
Joined: 2009-09-13 19:56:54
spamtest: JA
Location: Stockholm

IC Capture problem

Post by Morgan »

Jag fotade månen i helgen(orkar inte se på melodifestivalen) där tanken var att skapa en mosaik på månen.
Efter ca 25 delbilder så krachar programmet då den sista filmsnutten ska sparas.
Programmet hängde sig så pass illa att jag var tvungen att starta datorn felsäkert läge med kommandotolen och med doskommando ta bort den krascharde filen.
Det gick inte överhuvudtaget att köra IC Capture innan jag tog bort den skadade filen och detta hände mig 4 gånger under kvällen!

Någon som har varit med om något liknande? Jag kör med Windos XP på min lilla bärbara burk.


//Morgan
// Morgan
User avatar
gost
Posts: 608
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: IC Capture problem

Post by gost »

Morgan, jag har också haft lite problem med IC Capture. Såg du min tråd om Lucam Recorder? Kanske en värdig ersättare.
Morgan
Posts: 249
Joined: 2009-09-13 19:56:54
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: IC Capture problem

Post by Morgan »

Jag såg din tråd Göran och det var nära på att jag skrev mitt inlägg där, men jag känner att det var lite fel att låna din tråd till mina problem.
Intressant program som kanske kan vara ett allternativ.

//Morgan
// Morgan
Oortcloud
Posts: 232
Joined: 2011-03-14 14:11:33
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: IC Capture problem

Post by Oortcloud »

Hej!

Om ni inte provat det så kan ni testa gratisprogramet Firecapture.

http://firecapture.wonderplanets.de/

Det följer även med ett debayer verktyg med fyra olika debayer algorithmer. (bayerpattern: GB & Y-off: 1)
Martin
User avatar
gost
Posts: 608
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: IC Capture problem

Post by gost »

Idag när jag fotade solen så passade jag på att göra en snabb test av Lucam Recorder. Programmet känns seriöst och kontrollerna känns genomtänkta och lättanvända. Problemet med demoversionen är att man kan inte spara data i avi utan bara som enskilda jpg-bilder vilket jag inte ville ha, så jag har inte gjort några större tester.

Kommer att kolla Martins tips med Firecapture, annars är det nog ett köp på Lucam Recorder. Idag krashade nämligen IC Capture igen :(
Post Reply