Tycho-2 i SQLite

Programvara för astrofoto och bildbehandling.
Post Reply
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Tycho-2 i SQLite

Post by Starsoft »

Hej

Till mitt pågående mjukvaruprojekt för astrometri och annat har jag bestämt att jag ska utgå från tycho-2 katalogen, då är det praktiskt att ha den inläst i en SQL databas för att kunna söka, filtrera och hämta önskade stjärnegenskaper enkelt. Jag tänker mig då att använda SQLite som är en databas med en del bra egenskaper, den är t.ex. gratis, väldokumenterad och kräver ingen installation.

Då undrar jag om någon vet om det finns en färdig SQLite databs med tycho-2 för nedladdning på nätet? Det är väl inte hela världen att skapa den själv men kan jag spara in det arbetet så vore det bra.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Tycho-2 i SQLite

Post by Starsoft »

Jag lyckades inte hitta någon färdig databas för tycho-2 på nätet så i går skapade jag en ny. Jag läste in hela tycho-2 ktalogen i en SQLite databas, filen blev 767MB stor. Testade lite sökningar och att t.ex. hämta alla stjärnor som ligger inom en angiven kvadratgrad tar typ 0,1 - 0,2 sekunder. Då det här var ganska enkelt så kommer jag också att lägga in supplementen, GCVS katalogen och några ytterligare nyttiga kataloger.

Det här verkar vara en mycket användbar sak för de här på Astronet som håller på och gör programvara för astroändamål så om intresse finns och Robert har utrymme någonstans så kan jag ladda upp den för fri nedladdning och användning.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Tycho-2 i SQLite

Post by Hans Bengtsson »

När det gäller Tycho-2-katalogen, kan det också vara av intresse att tänka på att VT-magnituder och BT-magnituder kan omvandlas till V och B:

V = VT + 0.00097 - 0.1334 * (BT - VT) + 0.05486 * (BT - VT)^2 - 0.01998 * (BT - VT)^3 (-0.25 < BT - VT < 2.0)
B - V = (BT - VT) - 0.007813 * (BT - VT) - 0.1489 * (BT - VT)^2 + 0.03384 * (BT - VT)^3 (0.5 < BT - VT < 2.0)
B - V = (BT - VT) - 0.006 - 0.1069 * (BT - VT) + 0.1459 * (BT - VT)^2 (-0.25 < BT - VT < 0.5)

Se t.ex. denna användbara länk:
http://www.aerith.net/astro/color_conversion.html

För visuella observatörer gäller att "normalögat" ser magnituder betydligt mera som VT än som V. När man tittar på en stjärna med lågt färgindex så märker man ingen direkt skillnad, men så snart vi har stjärnor med K-spektrum så är definitivt VT att föredra framför V vid vanliga visuella studier (med ögat).

mvh
Hans Bengtsson
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Tycho-2 i SQLite

Post by Starsoft »

När det gäller Tycho-2-katalogen, kan det också vara av intresse att tänka på att VT-magnituder och BT-magnituder kan omvandlas till V och B:
Fördelen med en SQL databas är att det bör vara enkelt att lägga till två ytterligare kolumner med V och B magnituder. Jag vet för ögonblicket inte hur man gör men det är förmodligen enkelt att göra för någon som kan SQL bättre än mig. Får väl testa lite för att se om jag kan lista ut hur man gör, eller någon här kanske kan hjälpa till?

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Tycho-2 i SQLite

Post by Robert »

Det finns plats här för en sådan fil när den är klar
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Tycho-2 i SQLite

Post by Starsoft »

Det finns plats här för en sådan fil när den är klar
Det låter trevligt, det finns ju några här som håller på och programmerar, kanske någon finner den här databasen användbar. Det är lite kul att söka på lite olika kriterier och se vad som poppar upp, jag plottade t.ex. alla stjärnor med negativt färgindex och lade resultatet över kartan över vintergatan, intressant att se hur områden som saknar blå stjärnor sammanfaller med stoftmolnen i vintergatan.

Jag har lagt till B och V enligt Hans förslag, jag har också lagt till kolumn för färgindex, B-V. Jag har även lagt till tycho supplement 1 och 2 så nu ska de flesta stjärnorna ned till magnitud 11 finnas med, totalt drygt 2 500 000 stjärnor.

När jag ändå är på gång så ska jag lägga till de betydligt mindre GCVS katalogen över variabler, Messier, NGC och IC katalogerna innan jag nöjer mig. Återstår att klura ut hur jag ska gå vidare till svagare stjärnor.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Tycho-2 i SQLite

Post by Hans Bengtsson »

Kan tänka mig att du redan känner till de här NOMAD-sidorna:

http://www.nofs.navy.mil/nomad/

http://cdsarc.u-strasbg.fr/viz-bin/Cat?I/297

NOMAD omfattar över en miljard stjärnor, såvitt jag vet kan man inte ladda hem katalogen som sådan – men det finns ett särskilt extraktionsprogram för NOMAD som kan hämtas (nog bara för Unix/Linux?). Kanske går det att komma vidare den vägen för att t.ex. hämta hem data för de stjärnor som är ljusare än t.ex. V = 15.0 och är flaggade H (Hipparcos) eller T (Tycho-2) eller Y (YB6)?

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Frazze
Posts: 652
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Tycho-2 i SQLite

Post by Frazze »

Starsoft wrote:
När det gäller Tycho-2-katalogen, kan det också vara av intresse att tänka på att VT-magnituder och BT-magnituder kan omvandlas till V och B:
Fördelen med en SQL databas är att det bör vara enkelt att lägga till två ytterligare kolumner med V och B magnituder. Jag vet för ögonblicket inte hur man gör men det är förmodligen enkelt att göra för någon som kan SQL bättre än mig. Får väl testa lite för att se om jag kan lista ut hur man gör, eller någon här kanske kan hjälpa till?

Anders
För att lägga till kolumner till en tabell så kan man t.ex göra följande

ALTER TABLE <tabellnamn>
ADD <kolumn1> decimal,
<kolumn2> decimal

Och så byter du ut <tabellnamn>, <kolumn1> och <kolumn2> mot den tabell du vill ändra och vad du vill att kolumnerna skall heta.
Eftersom det är magnituder du skall lägga in där så är datatypen decimal lämplig anser jag.

Detta är dock syntaxen för MS-SQL, vet inte om det skiljer sig för SQLite.

Mvh
Daniel
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Tycho-2 i SQLite

Post by Starsoft »

Tack Frazze för informationen, jag hade i och för sig redan löst det genom att skapa en ny textfil att läsa in tabellen ifrån. Det var för krångligt för mig att försöka göra det i SQL, olika formler för olika magnituder, ibland saknades B eller V värdet så jag tyckte det vara enklare så.

Tack också Hans för din information. Trist att man verkar behöva Unix för att kunna ladda hem NOMAD enkelt, verkar vara likadant med DSS bilderna som jag också behöver. Det verkar på ett lite krångligare sätt gå att göra det genom att med hjälp av ett scriptvia en url fråga efter ruta för ruta tills man är nöjd. Gäller bara att välja lämplig magnitud så att det inte tar för lång tid, jag skulle nog vilja försöka gå djupare än 15. Har jag förstått det rätt att jag om jag lyckas ladda ned en delmängd av NOMAD inte längre behöver tycho2 katalogen?

Här är ett exempel på vad som går att göra när katalogen ligger i en SQL databas:
Image
Bakgrund som harmonerar med de följande bilderna.

Image
Röda stjärnor med ett färgindex större än 2,9, 8409 st.

Image
Blå stjärnor med ett färgindex lägre än -0,5, 8529 st.

Här finns en del intressant att resonera om för den som är intresserad, att stjärnljuset blir rödare när det ska tränga igenom molnen i galaxen t.ex.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Tycho-2 i SQLite

Post by Hans Bengtsson »

Ja, om du är ute efter B- och V-magnituder i UBVRI-systemet så kan man säga att NOMAD överspelar Tycho-2. NOMAD ger för varje enskild stjärna den B- och V-magnitud som anses säkrast, med utgångspunkt i angivna felmarginaler i olika magnitudintervall i respektive originalkatalog. Och då blir det normalt Hipparcos (H) för starka stjärnor, Tycho-2 (T) för medelstarka stjärnor, och YB6 (Y) för svaga stjärnor. För de flesta riktigt ljussvaga stjärnor (utanför dessa tre kataloger) finns ingen pålitlig fotometri gjord, och jag tycker definitivt man ska undvika dem, de skulle nog bara ställa till problem. Undantag kan då förstås vara precisionsfotometriska studier i särskilda regioner som stjärnhopar osv.

För Tycho-2-stjärnorna kan man ju sedan, som vi tidigare sett, signifikant justera BT- och VT-magnituderna till B och V genom att applicera omvandlingsformler. Men för Hipparcos-stjärnor finns ingen anledning att gå vägen via Tycho-2 när man ska få B och V.

Vid visuella studier (som det ju inte gäller i detta fall) är däremot Tycho-2-magnituden VT normalt sett att föredra framför V-magnitud.

mvh
Hans Bengtsson
Post Reply