EQMac

Programvara för astrofoto och bildbehandling.
Post Reply
User avatar
Frazze
Posts: 652
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

EQMac

Post by Frazze »

Vi som använder Mac-datorer kan inte köra EQMOD för att styra de datorstyrda monteringarna från Skywatcher, för det fungerar bara på Windows.
Men nu finns EQMac som är början på en variant av EQMOD fast för Mac OS.

http://hulse.id.au/eqmac/

I dagsläget är funktionaliteten lite sparsam, men förhoppningsvis utvecklas det till ett mer komplett program framöver. Jag har inte hunnit testa ännu, men planerar att göra det snart.

Är det fler än jag som använder enbart Mac till sitt teleskop/montering?
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: EQMac

Post by stoffe »

Hej

Jag är hängiven Ubuntu Linux användare, MAC är helt okänt för mig. Men för att försöka svara på din fråga så har jag inte heller någon mjukvara att köra direkt i mitt OS. EQMac är ju en bra början förstås! Jag löste det på så sätt att jag har en laptop med WindowsXP på som jag ansluter över remote desktop så får jag alla funktioner jag önskar mig. Det går utmärkt att ansluta från min stationära dator som enbart kör Linux.

Alternativ två.
VMware Workstation (går att ladda hem gratis på laglig väg) med ett WinXP installerat, bara att hårdvaran fungerar under Linux så går det i regel att ansluta genom WinXP. Borde gälla även för MAC

Så har jag löst det.

Alternativ tre, om du har en nyare MAC som har Intel x86/x64 processor så kan du installera Windows parallelt med ditt nuvarande OS. Kanske vore något?
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Frazze
Posts: 652
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: EQMac

Post by Frazze »

Hej Stoffe.

Jag har WindowsXP installerat virtuellt via Virtualbox så jag kan köra windows på det sättet.
Min dator är en Macbook av lite äldre modell så den får dock kämpa lite med att köra Windows virtuellt och jag gillar tanken att kunna köra så mycket som möjligt native på macen.

För närvarande klarar jag mig helt med macen, jag styr kamera, autoguidning och har även möjlighet att styra monteringen via diverse planetarieprogram.

EQMOD har ju några funktioner som skulle vara praktiska att kunna köra (som t.ex PEC). Kruxet egentligen är väl att ASCOM inte fungerar på någon annan platform än Windows, vilket är synd.
Det finns ett projekt som heter AOSX (http://aosx.sourceforge.net/) som ska fungera motsvarande på OSX och iOS.
Finns lite mer info här http://stargazerslounge.com/blogs/nickk/
Tydligen är Atik med på noterna vilket är kul. Hoppas fler hoppar på det tåget.
User avatar
Damberg
Posts: 104
Joined: 2011-10-22 11:19:26
spamtest: JA
Location: Värnamo
Contact:

Re: EQMac

Post by Damberg »

För den okunnige som också kör Mac med NEQ-6...
Vad kan EQMOD i jämförelse med att styra med Stellarium?

Mvh // Ola
http://www.damberg-imaging.com

SkyWatcher 250PDS 10"
Celestron 80/600 ƒ/7.5 guidescope
SkyWatcher SynGuider
NEQ-6 Pro
Atik 383L+ mono, SX Filter wheel 7x36mm
Baader Ha, LRGB
User avatar
Frazze
Posts: 652
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: EQMac

Post by Frazze »

Damberg wrote:För den okunnige som också kör Mac med NEQ-6...
Vad kan EQMOD i jämförelse med att styra med Stellarium?

Mvh // Ola
Tjena.
EQMOD fungerar som en länk mellan t.ex Stellarium och teleskopet och erbjuder då mer funktionalitet än om man bara kopplar direkt från Stellarium till teleskopet.
Man kan t.ex synka/aligna, använda PEC, styra teleskopet med en gamepad, autoguida, ställa in begränsningar så teleskopet inte slår i stativet och ställa in massa annat.
User avatar
Damberg
Posts: 104
Joined: 2011-10-22 11:19:26
spamtest: JA
Location: Värnamo
Contact:

Re: EQMac

Post by Damberg »

Frazze wrote:
Damberg wrote:För den okunnige som också kör Mac med NEQ-6...
Vad kan EQMOD i jämförelse med att styra med Stellarium?

Mvh // Ola
Tjena.
EQMOD fungerar som en länk mellan t.ex Stellarium och teleskopet och erbjuder då mer funktionalitet än om man bara kopplar direkt från Stellarium till teleskopet.
Man kan t.ex synka/aligna, använda PEC, styra teleskopet med en gamepad, autoguida, ställa in begränsningar så teleskopet inte slår i stativet och ställa in massa annat.

Ahh, OK! Tack för förklaringen :-)
Låter intressant!
http://www.damberg-imaging.com

SkyWatcher 250PDS 10"
Celestron 80/600 ƒ/7.5 guidescope
SkyWatcher SynGuider
NEQ-6 Pro
Atik 383L+ mono, SX Filter wheel 7x36mm
Baader Ha, LRGB
User avatar
Frazze
Posts: 652
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: EQMac

Post by Frazze »

Nu har jag testat att torrköra teleskopet via EQMac och det fungerar fint.
För närvarande är det bara stellarium som kan styra teleskopet via EQMac om man inte använder den inbyggda stjärnkartan, men den är inte lika användbar/lättnavigerad som stellarium.

Härnäst måste jag testa det i fält för att se hur det fungerar då.
User avatar
thanders
Posts: 159
Joined: 2013-03-28 22:55:10
spamtest: JA
Location: Järfälla

Re: EQMac

Post by thanders »

Frazze wrote:Nu har jag testat att torrköra teleskopet via EQMac och det fungerar fint.
För närvarande är det bara stellarium som kan styra teleskopet via EQMac om man inte använder den inbyggda stjärnkartan, men den är inte lika användbar/lättnavigerad som stellarium.

Härnäst måste jag testa det i fält för att se hur det fungerar då.
Försöker blåsa liv i denna tråd!

Till min glädje hittade jag EQmac och har provat det. Särskilt polinställningen är suverän! Jag har kört med SkySafari Pro som fungerar klockrent. Autoguidar också utan problem.
Det gäller däremot att ställa in samma position i SkySafari som i EQmac. Problem med align annars.

Hur har det gått för dig Frazze?

/Thomas
SW MN190 Maksutov-Newton, SW Skymax 150 Pro Maksutov-Cassegrain, SW ST80
NEQ6 Pro SynScan, Canon EOS1100D, QSI583wsg-8. Rigelsys motorfokus.
SX Lodestar, SSAG. Mac software: SkySafari Pro, Nebulosity, PHD2, EQmac, Photoshop.
User avatar
Frazze
Posts: 652
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: EQMac

Post by Frazze »

Hej.
Jag har bara hunnit köra det några gånger och då den tidigare versionen som bara hade stöd för Stellarium.
Förhoppningsvis kommer jag ut fler än en gång denna säsong och får möjlighet att testa med Sky safari också.

Mvh
Daniel
Post Reply