Qcam5 och Maxim DL...

Programvara för astrofoto och bildbehandling.
Post Reply
Tompa
Posts: 1441
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Qcam5 och Maxim DL...

Post by Tompa »

Hej!
Jag har äntligen fått ändan ur vagnen och skaffat mig Maxim DL. Nu försöker jag få min Qcam5 att fungera ihop med Maxim DL, vilket visar sig vara minst sagt krångligt.
Kameran funkar bra med PHD, det har den gjort länge. När jag däremot försöker använda kameran med Maxim DL så har det kärvat till ordentligt. Jag har installerat Maxim DL plugin, som finns på Qhyccd.com. När jag ansluter kameran (ASCOM/CMOS QHY 5, samma som vid anslutning till PhD) så verkar Maxim DL hitta kameran och det går bra att "connecta". När jag sedan försöker exponera så reagerar kameran och verkar ta bilder. Men bilderna som dyker upp på skärmen är mörka som natten. Alla pixlar har värdet 255, så det har inte med screen stretch att göra.
Är det någon som stött på nåt liknande och kan ha något tips?

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Qcam5 och Maxim DL...

Post by stoffe »

Har du kollat om det finns en nyare drivrutin för själva kameran tillgänglig? Det kanske behövs en firmware uppdatering utav kameran om den möjligheten finns?

Jag är långt från någon expert på detta område men det kanske kan vara en början till felsökning?
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Tompa
Posts: 1441
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Qcam5 och Maxim DL...

Post by Tompa »

Hej Stoffe,

jag tror att jag löst detta alldeles nyss. Byte av kabel gjorde underverk! Nu reagerar kameran på infallande fotoner. Ska försöka mig på lite fältstudier så snart vind och väder medger.

Ha det,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Post Reply