Mac eller PC?

Programvara för astrofoto och bildbehandling.
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Mac eller PC?

Post by Lars-Gunnar »

Hej alla,

Funderar på att skaffa en ny bildbehandlingsdator och har blivit lite såld på Mac faktiskt (efter att ha skaffat en Ipad). Uppe i obset kör jag en windows maskin men vill ha en ren bildbehandlingsmaskin inne i huset där det inte är så trångt "och där man är socialt tillgänglig".

Hur kraftig maskin skall man skaffa, detta gäller ju både Mac o. PC det är ju alltid svårt att bestycka maskinerna rätt? Mac har ju maskiner som bara är en bildskärm i stort sätt med ett tangentbord o. mus, tilltalande!
Jag antar att man skall välja 64 bitars maskiner för bildbehandling eller?

Tacksam för lite tips och när det gäller Mac gärna tips om modeller.

M.v.h

LG
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Mac eller PC?

Post by Robert »

En PC är klart mer prisvärd och klart billigare för samma prestanda. Lättare utbyggbar i framtiden med.
User avatar
Frazze
Posts: 652
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Mac eller PC?

Post by Frazze »

När det gäller Mac vs PC så brukar jag säga att man skall köpa den plattform med det operativsystem man gillar mest.
Jag föredrar OSX och har kört på mac länge.

Prismässigt är mac lite dyrare, men då får man också bra matchad hårdvara och finare design. Gjorde faktiskt en sökning på prisjakt förut där jag sökte efter en maskin med identiska komponenter som i en macbook och macbooken själv vad då bland de billigaste faktiskt.

Om du inte vill köra med en laptop så är ju den nya iMacen helt galet läcker, speciellt 27" modellen. Den har quadcore med hyperthreading och 8GB internminne så den bör duga fint för bildbehandling.
http://www.apple.com/se/imac/
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Mac eller PC?

Post by Corpze »

När det gäller bildbehandling så tycker ja Mac slår pc på fingrarna alla gånger, enda gången ja stött på patrull med osx är när det gäller gratisprogrammen som finns inom allt vad astro heter... Det blir Mac nästa gång också för mig... När det nu blir, de bara går och går, den jag har nu är sex år och rusar på som den vore ny!
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Mac eller PC?

Post by stoffe »

Jag har ju då aldrig gillat mac och apple överhuvudtaget av olika skäl, men ska du ha den mest robusta laptop du kan skaffa så är Lenovo X-serien ett självklart val, på de filmer jag sett från rymdstationen ISS så har de just sådana datorer, några i T-serien oxå. Vi har tre stycken i X-serien här i hushållet :) Det som talar mest för att skaffa en PC är alla gånger om programutbudet och Windows 7 tycker jag känns mycket stabilt och gediget jämfört med tidigare Windowsversioner. Ytterligare skäl är alla expansionsmöjligheter. Ska man skaffa PC så undvik Dell och Sony Vaio. En stationär går alltid att expandera mer än en laptop.

Se t ex på en Apple iPhone, den kan man inte ens byta batteri och inte heller ett löstagbart minneskort. Hittar på egna standarder med laddare och programvara än alla andra tillverkare.

Om man inte gillar Windows till mer än astrodator så kan jag varmt rekomendera Linux mint eller någon annan populär linux dist från distrowatch.com som går att köra i dualboot och är dessutom en mer uppdaterad version av Unix än MacOSX som bygger på BSD.

Observera att detta är mina högst personliga åsikter. Jag äger för övrigt en Mac LC-II och har ägt en iMac som nu mera är skrotad.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Mac eller PC?

Post by bjorne »

Håller helt med.
Trots att jag använder och har en liten hatkärlek till både iPhone och iPad så tycker jag nog att när det gäller datorerna så är nog Apple bland de mest överskattade varumärkena.
Man betalar nog rätt mycket för design och logga.
Funkar säkert jättebra för bildbehandling på en reklambyrå men jag tror nog att Photoshop på en Windows 7 duger till 99% av de vanliga användarna.
Dessutom är ju pgm utbudet rätt begränsat jämfört med Windows.
Alla mina bekanta som kör Mac har en virtuell Windows 7 installerad på den och den används nog mesta tiden ;)
Men det är som sagt min högst personliga åsikt det med.

/MCITP, MCTS
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Mac eller PC?

Post by stoffe »

Länge leve Amigan :D

Skämt och sido, en macbook funkar säkert jättebra. Om man köper sig en sådan och ångrar sig så borde det gå att installera om till Windows 7, det gick förut i alla fall.

Ytterligare en sak att tänka på vid datorinköp, jag har skrivit det förr men skaffa aldrig ett ATI grafikkort, de drivrutinerna har varit dåligt uppdaterade i många år och jag vet egentligen inte om det blivit bättre senaste året men sedan början av 2000 talet så har det inte varit så roligt. Jag kan varmt rekommendera NVidia eller på en laptop ett strömsnålt Intelkort.

Vill du komma undan billigt och köpa en beg dator som varit renoverad av tillverkaren så kan jag rekommendera greentech.se där köpte vi våran senaste dator. De har både Äpple och PC i lager.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Mac eller PC?

Post by bjorne »

stoffe wrote:Länge leve Amigan :D

Skämt och sido, en macbook funkar säkert jättebra. Om man köper sig en sådan och ångrar sig så borde det gå att installera om till Windows 7, det gick förut i alla fall.

Ytterligare en sak att tänka på vid datorinköp, jag har skrivit det förr men skaffa aldrig ett ATI grafikkort, de drivrutinerna har varit dåligt uppdaterade i många år och jag vet egentligen inte om det blivit bättre senaste året men sedan början av 2000 talet så har det inte varit så roligt. Jag kan varmt rekommendera NVidia eller på en laptop ett strömsnålt Intelkort.

Vill du komma undan billigt och köpa en beg dator som varit renoverad av tillverkaren så kan jag rekommendera greentech.se där köpte vi våran senaste dator. De har både Äpple och PC i lager.
Undrar om min gamla ZX81 skulle funka :-)
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Mac eller PC?

Post by stoffe »

Ja vad du än gör så kasta den inte, de är poppis nu igen. Jag äger även ett Luxor Fairchild Channel F TV-spel från 1976 som fortfarande funkar :)

Jag tror denna tråd spårade ur lite, ber om ursäkt för det men det var lite nostalgiskt kul och du har säkert fått flera vettiga råd och fråga gärna.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: Mac eller PC?

Post by Lars-Gunnar »

Hej,

Tack för edra svar, jag är nog trots allt ute efter en stationär dator som ju då skall vara kraftfull för bildbehandling i första hand. Har ni några tips här? Det finns ju en stor mängd dylika, en djungel kort sagt. Är Lenovo bra val här också

Kollade lite på IMac enl. Tidigare svar, går att få till en sådan i värsting utförande men det kostar ju en 25000 si så där. Vad skall man välja för att matcha med en Pc? Man får ju tillföra en skärm då också, man får inte samma djungel känsla när man kollar på mac, verkar vara mer logiskt sammanställt. Men jag vet inte, usch vad svårt!

Fyll gärna på med mer svar om ni orkar, tänkte för en gångs skull inte göra ett impulsköp! Lät bra va!

Mvh

LG
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Mac eller PC?

Post by stoffe »

Oj ja just, jag har ju alltid plockat ihop mina datorer från scratch och då har jag tittat på dustins hemsida, på så sätt har jag fått en mycket bra dator som är relativt framtidssäker + att jag kapat mycket utav kostnaden redan från början. Detta är helt klart mycket trixigare men oxå lite kul. Större välsorterade datorbutiker brukar erbjuda att man själv väljer ut allt som ska sitta i datorn för att sedan plocka ihop det på deras verkstad och kunna leverera ut till kund.

Välj Core i7 om du ska ha mest kraft och om 3-4 år så anses datorn fortfarande som en snabb dator.
Minst 8 gb ram, detta är ett minimum, mer skadar ju inte direkt.
Hur stor hårdisk du vill ha kan du säkert svara på själv, 2-3 TB är väll lämpligt.. Mycket utrymme skadar ju inte direkt
Välj ett Nvidia grafikkort gärna med passiv kylning så får du en tyst dator
Asus gör fina moderkort det finns även andra tillverkare här.

Ja just se till att välja ett tyst chassi med tysta fläktar, det gör mycket för välbefinnandet. Här har jag ingen rekomendation då det kommer nya modeller hela tiden, din gamla dator kanske redan har ett fint chassi som kan återanvändas? Bara byta innehållet i själva lådan. Så brukar jag göra :)

Skärmen ska vara av IPS-typ och LG har haft billiga och rätt så hyfsade skärmar för runt 1200-1500 kr och uppåt kan du välja vilken IPS skärm som helst. Jag lovar att du kommer bli kanonnöjd :)

Jag tror säkert du kan fynda en värsting dator för 8000-15000 kr beroende på hur mycket godis du väljer att stoppa i.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
HanssonJ
Posts: 178
Joined: 2011-11-18 22:12:45
spamtest: JA
Location: Kristinelund utanför Björköby mellan Vetlanda och Nässjö
Contact:

Re: Mac eller PC?

Post by HanssonJ »

Hej - har också precis plockat ihop en PC (från komplett.se).
  • Moderkort 746635 ASUS P8Z77-V, Socket-1155
  • Kraftaggregat 745090 Cooler Master Silent Pro M2 520W PSU
  • Chassi 757467 Fractal Design Define R4 Titanium Grey
  • Processor 660227 Intel® Core i5-3570K Processor
  • SSD-disk 749483 Intel® SSD 330 Series 180GB 2.5", 25nm
  • RAM-minne 751788 Kingston DDR3 HyperX blu 1600MHz 8GB
Kör med centrala diskar (NAS) så jag strök "normala" diskar. Nyaste Intel-processorn, hyfsat inbyggd grafik i processorn, "framtidssäkert" moderkort, mycket tyst chassi, startar härligt fort med SSD-disken. Med Windows 7 kostade runt 8.000.-. Ingen värsting men hyfsat mycket för pengarna.

Mvh

Jörgen
---------------------------------------------------------------------
Celestron C8-SGT (XLT) med CG-5 Montering
Celestrons Reducer/Corrector f/6.3
Sky-Watcher Shorttube 70/500 med ALCCD5 för guidning
Canon EOS 400D, 650D
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Mac eller PC?

Post by stoffe »

Ja det var ju ett bra tips!

Inbyggd grafik i processorn var något nytt, blev tvungen att googla lite på det för att se om det verkligen kunde stämma vilket det förstås gjorde :)

Men det sitter väll ett uttag på moderkortet för grafik som används?

Core i5 funkar utmärkt och är förmodligen tillräckligt men ska man ha det snabbaste är core i7 att föredra om man vill ha mycket beräkningskraft.

Vill du inte bygga ihop maskinen själv och matcha ihop komponenterna så kan oftast låta datorfirman där du köper din dator att skruva ihop den åt dig vilket förstås kostar extra. Även installera Windows åt dig, detta är annars inte speciellt svårt att göra själv och dessutom lärorikt.

Så vad blev det för dator?
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Mac eller PC?

Post by bjorne »

HanssonJ wrote:Hej - har också precis plockat ihop en PC (från komplett.se).
  • Moderkort 746635 ASUS P8Z77-V, Socket-1155
  • Kraftaggregat 745090 Cooler Master Silent Pro M2 520W PSU
  • Chassi 757467 Fractal Design Define R4 Titanium Grey
  • Processor 660227 Intel® Core i5-3570K Processor
  • SSD-disk 749483 Intel® SSD 330 Series 180GB 2.5", 25nm
  • RAM-minne 751788 Kingston DDR3 HyperX blu 1600MHz 8GB
Kör med centrala diskar (NAS) så jag strök "normala" diskar. Nyaste Intel-processorn, hyfsat inbyggd grafik i processorn, "framtidssäkert" moderkort, mycket tyst chassi, startar härligt fort med SSD-disken. Med Windows 7 kostade runt 8.000.-. Ingen värsting men hyfsat mycket för pengarna.

Mvh

Jörgen
Håller med, istället för en massa TB på datorn så lägg pengarna på en SSD disk och på ett NAS med speglade diskar där du kan spara din bilder plus köra backup på datorn.
Jag har ett Netgear ReafyNAS med 2 x 1 TB speglade diskar, det räcker länge.

/B
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: Mac eller PC?

Post by Lars-Gunnar »

Hej,

Har inte bestämt mig ännu

Jag såg 2 beg. workstations på greentech.se en Dell o. en HP, kan det vara något eller är dom "ute"

Mvh

LG
Post Reply