Synca CdC med EQMod via wifi

Programvara för astrofoto och bildbehandling.
Post Reply
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Synca CdC med EQMod via wifi

Post by Corpze »

Hej, jag har krånglat med CdC eftersom Stellarium inte fungerar över VNC, men jag får inte CdC att synca med min NEQ6a..

Jag har kopplat ihop monteringen via skyfi Wifi-adapter, jag har även fått EQ-Mod att lira ihop med en virituell com-wifi port och kan köra monteringen med EQMod utan problem. Men när jag ställer in CdC att koppla upp via EQMod så tror den att monteringen är parkerad i söderläge strax nedanför fiskarna på bilden... Även om jag väljer telescope - sync och sedan parkerar monteringen på nytt så tror den att den är i söderläge. Om jag väljer ett objekt i CdC och väljer Slew eller Slew to cursor så rör sig inte monteringen. Någon som vet vad detta kan vara för fel?

MVH Daniel
Attachments
prtscrn.jpg
prtscrn.jpg (216 KiB) Viewed 3897 times
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Synca CdC med EQMod via wifi

Post by stoffe »

Du måste välja Ascom EQMODs teleskop och inte POTH.Teleskop drivrutinen som du valt i din screenshot, kan det vara där felet ligger?
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Synca CdC med EQMod via wifi

Post by Corpze »

Såg det nu, hade bestämt för mig att jag valt ASCOM EQ5/6 men har valt det nu, Startade om och valde teleskopet igen i CdC och nu fick den upp telraden på polaris och slewade klockrent... så nu ska jag sitta och titta på molnen remote :evil:
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Synca CdC med EQMod via wifi

Post by stoffe »

Skönt att det löste sig!

Det spricker nog upp snart ska du se, igår var det partiellt stjärnklart här en liten bit utanför Uppsala. Har du hittat någon ny DSLR-kamera än Corpze? Maxim DL kommer inom en snar framtid ha stöd för D600an som du tidigare skrivit att du är sugen på, jag själv är helnöjd med den! :)
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Synca CdC med EQMod via wifi

Post by Corpze »

stoffe wrote:Skönt att det löste sig!

Det spricker nog upp snart ska du se, igår var det partiellt stjärnklart här en liten bit utanför Uppsala. Har du hittat någon ny DSLR-kamera än Corpze? Maxim DL kommer inom en snar framtid ha stöd för D600an som du tidigare skrivit att du är sugen på, jag själv är helnöjd med den! :)

Japp, det fungerar fläckfritt nu, använder en MS Lifecam i min guidetub nu för att försöka aligna remote också (har redan polinställt) Dock så kraschar datorn typ en gång om dagen, Asus Eee, Win 7, 4gb ram... skyller det på windows i vanlig ordning.

Hur kommer D600an ha stöd, remote med livewiev etc? :D
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Synca CdC med EQMod via wifi

Post by stoffe »

Fläckfritt låter bra, D600 kommer med största sannolikhet ha stöd för liveview och omställbart mellan ISO, Slutartid, Utläsningsläge (RAW monocrom, färg och säkert med eller utan komprimering), + en rad massa andra saker. Redan innan D600an släpptes i höstas så släppte Nikon sitt SDK för D600an, Cyanogen har haft god tid på sig att utveckla den perfekta D600 pluginen :)

Om man har en WU-1b modul till sin D600 så kan man styra kameran via en app i telefonen eller med camera control pro 2 men med 30 sek begränsning, Maxim DL har inte denna begränsning då man kan använda en bulbkabel. Jag har inte kommit underfund med vilken bulbkabel man ska bygga, inte heller om man ska använda spegelfällning eller quiet mode + 3 sek mirror prefire delay. Jag vet inte om Maxim DL kommer kunna ansluta till D600an via Wifi direkt till kameran men man åker ju ändå på att skaffa bulbkabel om man inte är nöjd med max 30 sek exponeringar.

Jag byggde en bulbkabel-USB med optokopplare till min D80 och gjorde lite astrofoto med den, jag har t ex fungerande autofokus med Maxim DL genom FocusMax tack vare Mats och Lars i UAA. Det funkar tekniskt sett mycket bra med D80n men det som sabbar är ampglow och stareater vilket inte är ett problem med D600an.

Hur svaga stjärnor kan du guida på med en lifecam? Har du verkligen 4" guidetub? Det är jättestort! :D

Ikväll är det helt stjärnklart här! :D
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Synca CdC med EQMod via wifi

Post by Corpze »

stoffe wrote:Fläckfritt låter bra, D600 kommer med största sannolikhet ha stöd för liveview och omställbart mellan ISO, Slutartid, Utläsningsläge (RAW monocrom, färg och säkert med eller utan komprimering), + en rad massa andra saker. Redan innan D600an släpptes i höstas så släppte Nikon sitt SDK för D600an, Cyanogen har haft god tid på sig att utveckla den perfekta D600 pluginen :)

Om man har en WU-1b modul till sin D600 så kan man styra kameran via en app i telefonen eller med camera control pro 2 men med 30 sek begränsning, Maxim DL har inte denna begränsning då man kan använda en bulbkabel. Jag har inte kommit underfund med vilken bulbkabel man ska bygga, inte heller om man ska använda spegelfällning eller quiet mode + 3 sek mirror prefire delay. Jag vet inte om Maxim DL kommer kunna ansluta till D600an via Wifi direkt till kameran men man åker ju ändå på att skaffa bulbkabel om man inte är nöjd med max 30 sek exponeringar.

Jag byggde en bulbkabel-USB med optokopplare till min D80 och gjorde lite astrofoto med den, jag har t ex fungerande autofokus med Maxim DL genom FocusMax tack vare Mats och Lars i UAA. Det funkar tekniskt sett mycket bra med D80n men det som sabbar är ampglow och stareater vilket inte är ett problem med D600an.

Det låter skitbra, hur byggde du kabeln till D80n? Jag kommer använda min D80 ett tag till nämligen, sedan undrar jag vilken verision av Maxim DL jag skall använda också, DSLR antar jag?

Jo det fick bli SW 102 ST som guidetub då jag även rycker med den på semestrar och dyl :D har inte provat att guida med lifecamen än, tänkte prova det så fort jag alignat med EQMOD :)

Hur svaga stjärnor kan du guida på med en lifecam? Har du verkligen 4" guidetub? Det är jättestort! :D

Ikväll är det helt stjärnklart här! :D
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Synca CdC med EQMod via wifi

Post by stoffe »

Jag byggde min bulbkabel så här
http://www.alienworld.org/ALiENWORLD/Ni ... xDSLR.html

Jag har byggt båda men efter ett tag så byggde jag min med en optokopplare 4n25 istället för T1. Man leder ändå in ström via USB-kabeln så det ska väll inte spela så stor roll egentligen. T1 kan vara vilken NPN transistor som helst som du har i liggandes.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Post Reply