PixInsight

Programvara för astrofoto och bildbehandling.
Post Reply
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

PixInsight

Post by Robert »

Har funderat ett tag på att skaffa PixInsight eller en nyare version av Photoshop men nu när Adobe bara går över till prenumerationsmodell så strök jag det alternativet och köpte PixInsight idag.

Känns som en hel del att lära sig med Pixinsight. HAr bara testat lite. Stackning och registrering verkar den mycket bra på även om det känns lite omständigare.

Tar tacksamt emot tips nu som PixInsightnybörjare :)
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: PixInsight

Post by Starsoft »

Hej

En som dagligen plågas av två virusliknade program från Adobe, Flash och PDF-reader, kan inte annat än gratulera till det beslutet.

Den nya affärsmodellen är väl sannolikt tänkt för att komma åt alla som idag inte betalar för användningen, eftersom programmet är groteskt dyrt så hoppas jag det går dåligt för dom.

Jag funderar själv på att byta och PixInsight brukar väl få varma rekommendationer, jag ser fram mot dina erfarenheter. Adobe PS har jag aldrig riktigt kommit överens med, tycker det är onödigt krångligt att använda.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Frazze
Posts: 652
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: PixInsight

Post by Frazze »

Harry Page's tutorialvideos är ett måste.
http://www.harrysastroshed.com/pixinsighthome.html

Sen så kan jag rekommendera deras forum, där finns massor av nyttig information och hjälp och tips att få.
http://pixinsight.com/forum/

Mvh
Daniel
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: PixInsight

Post by Robert »

Tack för tipset. Får titta på de filmerna nån gång snart.
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: PixInsight

Post by stoffe »

För en som inte hängt med så bra vad man kan göra med PixInsight, vad är bättre med det jämfört med Photoshop?

Jag håller med dig Starsoft att Adobes produkter kan vara riktiga bloatware ibland, speciellt acrobat reader där jag själv kör en tredjeparts lättvikts variant istället. Photoshop tycker jag funkar bra annars och går att använda till all annan fotografering som inte har med stjärnhimlen att göra och mycket mer än så.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: PixInsight

Post by Robert »

Gjorde en liten första test med NGC 281 Pacmannebulosan. Registrering/Stackning i Pixinsight gav en bild med fler detaljer i nebulosan och skarpare stjärnor. Kommer att använda PixInsight till detta i fortsättningen.
För en som inte hängt med så bra vad man kan göra med PixInsight, vad är bättre med det jämfört med Photoshop?
PixInsight ör mer specialgjort för astronomibilder.

Funktioner för att registrera/stacka bilder är mycket bra i PixInsight men obefintligt i Photoshop tex.
Och Pixinsight verkar ha massa verktyg specialgjorda för Astrofoto.
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: PixInsight

Post by Lars-Gunnar »

Har gått över till PixInsight helt och hållet, men det är lite annat tänk det håller jag med om. Det här med maskning osv. Har man fått sätta sig in i samt också pixel math. Men det är väldigt intressant och gubbarna som ligger bakom programvaran vet vad det handlar om den saken är klar.

/LG
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: PixInsight

Post by Peter R »

Har funderat ett tag på att skaffa PixInsight eller en nyare version av Photoshop men nu när Adobe bara går över till prenumerationsmodell så strök jag det alternativet och köpte PixInsight idag.
Jag skrev faktiskt på en protestlista igår mot Adobes planer på att gå över till prenumerationsbasis, och jag hoppas det växer till en proteststorm som får företaget att tänka om men har inga större förhoppningar. Det är som vanligt frågan om kontroll och maximerad vinst.
Om deras planer fullföljs så kommer den nuvarande sviten CS6 att vara den sista fria versionen som man kan äga och den ska vårdas ömt om ni är beroende av PS för bildbehandlingen.

/*Peter R
Post Reply