Liten recension av PoleMaster...

Här kan du skriva om tester som du utfört med kameror, filter, optik etc.
User avatar
awasen
Posts: 153
Joined: 2011-06-26 17:20:34
spamtest: JA
Location: Ekerö

Liten recension av PoleMaster...

Post by awasen »

Jag kör ju med en AstroTrac och tillhörande Pir med wedge och AstroTrac's "head".

En stor brist med AstroTrac är definitivt dess polsökare. Den är plastig och extremt svår och jobbig att kollimera ordentligt så att få till en vettig polinställning utan drift-alignment kan man glömma. Dessutom är det ju samma regler som alla andra monteringar, man får stå på knä och bryta nacken av sig för att få justera monteringen...

Jag har länge sneglat på PoleMaster (http://www.qhyccd.com/PoleMaster.html) och frågade tillverkaren i Kina om de hade några erfarenheter från AstroTrac användare. Det hade de inte men dock stort intresse. Efter ett par veckor mailade de mig och frågade om jag vill vara "referens" för AstroTrac för dem så jag slog till på det och fick en PoleMaster till ett lite rabatterat pris...

Nu har AstroTrac inte något "hål" i RA axeln som de flesta andra monteringar utan en arm som sticker ut ca. 20 cm som man kan rotera runt RA axeln. Armen är tyvärr inte helt 100% kollimerad mot axeln men min fungerar fint på ena sidan. Det är viktigt eftersom PoleMaster ska roteras 2x30 grader under polinställningen.
Jag har nu modifierat min AstroTrac Head så PoleMaster är monterad på RA axeln direkt istället.

Jag måste säga att PoleMaster levererar bättre än jag trodde!
Tyvärr har vädret varit vad det varit i Stockholmsområdet de senaste månaderna så jag har bara hunnit testa vid tre tillfällen och då med rätt risig seeing.

Mycket har hänt med mjukvaran och den är nu stabil och drivrutiner gick in utan problem (på både min Win8 och Win10 laptops). Engelskan i mjukvaran är nu också väldigt mycket bättre.

Manual behöver man egentligen inte, allt är väldigt enkelt och tydligt.

Efter att man fått in Polaris i vyn dubbelklickar man bara på Polaris och sen behöver man bara rotera ledstjärnorna i mjukvaran rätt, sen rotera PoleMaster 30 grader, rotera ledstjärnorna rätt igen och sen får man en grön och en röd cirkel som ska ligga på varann. Bara att justera ALT och AZ på monteringen så cirklarna ligger på varann.

Jag har som mest tidigare lyckats få runt 2 minuter med 400 mm. Nu kunde jag testa på 3,5 minuter utan problem. Tyvärr sprack 5 minuters testen p.g.a. moln men en alldeles tydlig förbättring mot vad jag någonsin lyckts tidigare.

Senaste gången tog det mig under 5 minuter att ha en mer eller mindre perfekt polinställning, det är imponerande tycker jag! :)

Mvh,
Anders
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
AstroTrac AG + AT Head + travel-pir
Altair Astro 102/715mm
William Optics ZenithStar II 80/545mm
PoleMaster
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Liten recension av PoleMaster...

Post by Martin F »

Wow, det låter ju grymt! Vad kostar en sån där Polemaster? Låter som ett träningsredskap från TV-shop förresten :)


Sent from my phone using Tapatalk
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: Liten recension av PoleMaster...

Post by ragge »

Portabelt astrofoto borde gå att utöva utan pc tycker jag. Om du skall lämna synpunkter på den så är mitt tips att be om en app så att den går att köra via mobilen.
Själv kör jag mina två dslr (samtidigt) via dslrdashboard på Android, bara för att slippa dra med en pc ut i bushen.

/R
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Liten recension av PoleMaster...

Post by AstroFriend »

Hej Anders.
Polemastern verkar väldigt praktiskt. Får du fram något mätvärde så du vet hur precis du lyckas med inställningen?

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Liten recension av PoleMaster...

Post by Tannerswe »

Jag kan bara hålla med, PoleMastern är en fantastik lite kamera och programvara som gör allt så mkt lättare för en när man håller på och plockar upp och ner med sina prylar hela tiden. Men som för Anders så har vädret varit som det har och jag har bara testa den ett fåtal gånger men det är så löjligt enkelt att då det mer eller mindre helt perfekt på <5min.

Det som talar emot den är möjligen priset som nu efter lanseringskampanjen stack iväg rätt bra. Det andra som talar emot den är att det varit så efterfrågan på den att den sålt slut överallt men jag såg nu att man på ModernAstronomy där jag köpte min, har dem på lager igen :P

Här är en video där de kör med en driftalign och kontrollerar...
https://www.youtube.com/watch?v=0-9eHmd90tU


För den som vill spara in lite så kan det vara värt att testa senaste betan av SharpCap. Där ska man ha lagt till samma funktionalitet i programmet men att man då använder sin befintliga guidekamera. De talar om att man skulle behöva runt 200mm brännvidd men jag vet inte hur känsligt det är.
Jag hade tänkt parallell köra detta program mot PoleMastern men tyvärr strular det på mina datorer och sen var det det där med vädret....

http://www.sharpcap.co.uk/sharpcap/polar-alignment
http://www.sharpcap.co.uk/sharpcap/down ... a-versions
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
User avatar
awasen
Posts: 153
Joined: 2011-06-26 17:20:34
spamtest: JA
Location: Ekerö

Re: Liten recension av PoleMaster...

Post by awasen »

ragge wrote:Portabelt astrofoto borde gå att utöva utan pc tycker jag. Om du skall lämna synpunkter på den så är mitt tips att be om en app så att den går att köra via mobilen.
Själv kör jag mina två dslr (samtidigt) via dslrdashboard på Android, bara för att slippa dra med en pc ut i bushen.

/R
För min egen del så "släpar" jag ändå alltid på PC'n (jag har en 12" Sony Vaio på 1,1 kg) så det ä inget jag ser som primärt problem. De allra flesta som släpar på en hel EQ rigg och teleskop lär nog inte bry sig om en extra dator... ;)

Jag använder dessutom telefonen för framing normalt sett så den är upptagen för annat... :)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
AstroTrac AG + AT Head + travel-pir
Altair Astro 102/715mm
William Optics ZenithStar II 80/545mm
PoleMaster
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Liten recension av PoleMaster...

Post by AstroFriend »

Det var intressant att se videon. Om jag uppfattade det rätt fick de en precision på några bågminuter, ungefär vad jag uppnår med drift align på min utrustning. På min lättviktsutrustning där jag inte har någon guidekamera vore den perfekt om man bortser att man måste komplettera med dator vilket jag undviker på den utrustningen. Har jag dator kan jag lika gärna ha en guidekamera och göra driftalign istället + att jag får guidning. Men Androidlösning kommer kanske snart och då vore det ju mycket enklare när man skall vara portabel.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
awasen
Posts: 153
Joined: 2011-06-26 17:20:34
spamtest: JA
Location: Ekerö

Re: Liten recension av PoleMaster...

Post by awasen »

AstroFriend wrote:Hej Anders.
Polemastern verkar väldigt praktiskt. Får du fram något mätvärde så du vet hur precis du lyckas med inställningen?

Lars
Ja, den är ruggigt trevlig!
Som man kan se i videon Tannerswe postade så ger den riktigt bra resultat också. Hoppa till sista fem minuterna så slipper ni se annat "dravel".

Jag har tyvärr inte fått så mycket luckor i molnen så jag lyckats få till något längre test. Jag fick som mest 210 sekunder med 400 mm i min test och det mesta jag tidigare lyckats med på 400 mm är 140 sekunder så det är en klar förbättring!

En annan markant fördel med PoleMaster är att man kan lämna den på i tracking läge så ser man direkt om man råkat knuffa till monteringen eller om det släppt någonstans när man lagt på teleskop och kan då snabbt och enkelt justera.

En sak jag sett sen jag fick PoleMaster är att det tar väldigt mycket längre för monteringen att "lugna sig" efter att man låst framing än jag någonsinn trott. Det är väl säkert orsaken till att mina första frames alltid blir sämst...

En annan sak är att AstroTrac wedge ger en rätt stor diff när man väl låser ALT läget efter align. Jag brukade bara lite slarvigt kolla i polar scope efter och har då tyckt att det ser bra ut men med PoleMaster ser jag tydligt att alignment skiftat.

Jag brukar alltid stå på samma plats och har fötterna på monteringen i markerade hål och har trott att ALT ligger fast men det ser jag nu också att den inte gör. Det skiljer inte mycket men det syns så bra i PoleMaster. Skiftningen har säkert att göra med att jag lyfter av och lägger tillbaka teleskopet så blir det en minimal liten skiftning trots att ALT är låst (eller snarare ska vara låst).

Billigast just nu är AliExpress: http://www.aliexpress.com/item/Free-shi ... 76866.html

Kostar där $269 vilket är $100 mer än jag gav i januari... Jag funderade ett bra tag för $169 men har inte ångrat mig men skulle jag ge $269...?
Tveksamt... men, jo, troligen nu när jag vet hur bra den är.

Med "bra" menar jag inte bara funktionen i sig utan vetskapen om att jag nu faktiskt kommer att lyckas bättre (om bara molnen ger med sig). Tidigare var det alltid meck och tog lång tid och jag fick aldrig riktigt till drift alignment eller orkade inte. Att nu veta att jag har en nära perfekt alignment på några få minuter behöver jag inte känna att det blir "jobbigt" att gå ut för att det ändå inte blir bra... AstroTrac's polar scope är ju rätt risigt så många, många bilder blev bara pannkaka om man ville gå upp över ca. 200-250 mm. Nu känns det ju som jag faktiskt kan komma upp på vettiga tider med 400 mm vilket ju känns väldigt spännande!


Mvh,
Anders
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
AstroTrac AG + AT Head + travel-pir
Altair Astro 102/715mm
William Optics ZenithStar II 80/545mm
PoleMaster
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
User avatar
anivision
Posts: 389
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Liten recension av PoleMaster...

Post by anivision »

Hej, jag tog mig friheten att flytta tråden till en mer passande avdelning.

Jättebra recension förresten, jag funderar starkt på att köpa en själv nu bara för detta. Till min hustrus förtret om hon får reda på det...
User avatar
vroomster
Posts: 147
Joined: 2015-02-10 17:57:34
spamtest: JA

Re: Liten recension av PoleMaster...

Post by vroomster »

Jag insåg efter att som nybliven NEQ6 ägare att få till en riktigt bra polinställning skulle göra att varje tillfälle skulle börja med en "urgh" känsla.
Det blev en Polemaster nu i sommar och det är helt galet vilket verktyg de fått fram.

Jag har bara haft 3 tillfällen att testa foto med min 150pds dock, men 3-5 minuter med Polemastern och sedan en 1 star align så är det klart. Testade 10 minuters exponeringar oguidat och jag var riktigt imponerad. Dock går jag nog ner till runt 5 minuter för att få riktigt skarpa bilder. När det blir dags att fota med min 9,25 så får jag nog börja köra guidat dock. Bifogar en 10 minuters bild av M31.
Single__0033_ISO800_600s__22C1_.jpg
Single__0033_ISO800_600s__22C1_.jpg (511.88 KiB) Viewed 11326 times
Grejor: Skywatcher NEQ6Pro, Celestron 9,25 SCT, Skywatcher 150pds, Orion SkyQuest XT8goto, ZWO ASI178MC, Baadermoddad Canon 700D, Nikon D3 och en osannolik massa kablar bland alla adaptrar...
User avatar
anivision
Posts: 389
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Liten recension av PoleMaster...

Post by anivision »

Snyggt!

Jag köpte också en i början av sommaren och fick testat en natt innan det det blev som ljusast. Attans vad snabbt det går att få till en helt ok polinställning. Detta är något som jag har haft litet ångest för tidigare, men nu ser jag nästan fram emot att få göra det en gång till.
Jag behöver faktiskt göra om det då jag inte hade någon mus kopplad till datorn, utan förlitade mig på pekplattan. Den hade alldeles för dålig precision upptäckte jag :S
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Liten recension av PoleMaster...

Post by Jonas »

Jaha! Ytterligare en pryl man blir sugen på att skaffa :D ;)
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Liten recension av PoleMaster...

Post by taipan »

Väcker tråden då jag skulle testa att polställa men upplevde att programmet fryser hela tiden. Fick starta om flera ggr och efter ett tag tröttande jag.
Att jag tröttnade kan bero på vildsvinsgalten som kom o ställde sig 15m ifrån mig och blängde på mig samtidigt....

Använder en 1,5 år gammal dator med Win 10. Nån med samma problem?
-chrille-
Posts: 70
Joined: 2014-12-15 09:01:50
spamtest: JA
Location: Kolsva

Re: Liten recension av PoleMaster...

Post by -chrille- »

Det finns en app anpassad för Android smartphone till styrning av PoleMaster:n. Någon som testat? Fås samma noggrannhet i polinställningen som med en laptop?

Jag har provat att ladda ner appen till mobilen men måste koppla upp mig mot en PoleMaster innan jag kan komma vidare och se vilka inställningar som finns tillgängliga och hur gränssnittet är utformat. Saknar dock en PoleMaster-kamera än så länge.
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: Liten recension av PoleMaster...

Post by ragge »

Se där, det var ett steg i rätt riktning för alla som prioriterar mobilitet. Här finns en video på den (passa på att fräscha upp språkkunskaperna samtidigt :-)
https://www.youtube.com/watch?v=V7hSbsySbAY

Ragnar
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
Post Reply