Astrofoto med Canon Powershot A80

Här kan du skriva om tester som du utfört med kameror, filter, optik etc.
Post Reply
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Astrofoto med Canon Powershot A80

Post by Lasse »

Image


Johan Eriksson och jag har dragit igång ett projekt som går ut på att ta reda på hurvida man kan astrofotografera med en kompakt digital kamera som absolut inte lämpar sig för astrofoto i ordets egentliga bemärkelse. Johans Canon A80 är en mycket bra kamera i övrigt, men i astrofotosammanhang så är den begränsad till 400 ISO och 15 sekunders exponering. Vidare är optiken fast med varierbar brännvidd på 35-114 mm.

Hur som helst så har Johan tagit ett antal exponeringar på Svanens stjärnbild och på Orions stjärnbild. Han skickade över originalbilderna till mig för stackning och bildbehandling. Själva bildebehandlingen gick till som vanlig, stackning, nivåjustering i Photoshop och lite brusreducering i Neat Image.

När ni tittar på bilderna så ska ni veta att det linsen i kameran inte är 6- eller 8 tum utan ungefär tumnagelstor. Bilderna skulle också förmodligen bli betydligt bättre med riktigt mörk himmel.

Image
Svanens stjärnbild med NGC7000. 11 x 15 sek ( 1 min 45 sek). 400 ISO. 35 mm brännvidd. Mycket hårt stackad bild.

Image

Orions stjärnbild med M42. Ljusförorening i bildens nedre halva. 22 x 15 sek (5 min 30 sek). 400 ISO 114 mm brännvidd.

Image

Uppförstoring av Orions svärd med M42. Brusreducerad. Lite kolabönor till stjärnor därför att ingen följning skedde under exponeringen.

Vi kommer att fortsätta att experimentera med Johans A80 och se hur man kan förbättra dess möjligheter och metoderna för astrofotografering.
Hälsningar

Lasse

http://www.swedbird.com/astro
http://www.aquilastronomy.com

Computers may feed on our frustration, but they give us something back, friends across the world.
Ekenson
Posts: 70
Joined: 2005-12-11 08:29:28
Location: Göteborg

Post by Ekenson »

Eftersom jag tog bilderna så kan jag beskriva förhållandena lite.

Bilderna på Svanen är tagna ca 1 mil utanför Hallstahammar 050831. Det var enligt mitt tycke ett mörkt och fint ställe (det mörkaste som jag har varit på med teleskop) och jag kunde ana M13 med blotta ögat.

Bilderna på Orion är tagna 060115 i de östra delarna av Göteborg ute på en fotbollsplan invid en skola. Det var i det närmsta fullmåne vid fototillfället och jag skuggade kameran så att det inte skulle komma in för mycket månsken.

MVH

/Johan
150 mm f/5 GSO newton
Canon A80
Post Reply