IDAS LPS

Här kan du skriva om tester som du utfört med kameror, filter, optik etc.
Post Reply
Ulf Petersson
Posts: 83
Joined: 2005-12-08 15:37:15
Location: Karlskrona
Contact:

IDAS LPS

Post by Ulf Petersson »

Återkommer här så fort vädret har tillåtit astrofoto.

Har inhandlat ett IDAS LPS-filter från Hutech, USA. Tänkte använda detta till att reducera ljusförorening och öka kontrasten lite grann i mina bilder.

Ulf Petersson
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Post by Jonas »

Hej Uffe,

Det ska bli intressant att höra och se ditt omdöme om filtret. Jag går själv i tankar på att inhandla ett liknande filter.
Som det har varit de senaste månaderna har 30 sekunders exponering vid ISO 200 resulterat i rödaktig himmel och lite längre exponeringar vill man ju ta.

/Jonas
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Jag har också planer på att införskaffa ett filter, men är lite osäker på vilket. IDAS, Neomydium, UHC-S eller kanske rent av ett O-III för vissa nebulosor. Vad som sätter begränsningen för min del just nu är att jag har ganska små teleskop, max 4 tums öppning vilket gör att man får se upp med att inte behöva öka på exponeringen för mycket då följningen ställer högre krav.

Mitt Celestron LPR-filter vad i stort sett värdelöst för vissa emisions- och refektionsnebulosor, ex. NGC7000. Det är också vikltigt att se till att skaffa ett 2-tumsfilter och inte ett 1.25 som ger kraftig vinjettering när man fotograferar med DSLR-kamera.

Nyfiken på din kommande recension.
Hälsningar

Lasse

http://www.swedbird.com/astro
http://www.aquilastronomy.com

Computers may feed on our frustration, but they give us something back, friends across the world.
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Post by skafar65 »

Hej

Jag har även köpt IDAS filter från Hutech. Vet dock ej vad jag ska säga om det. Jag tror att jag kommit fram till att filtret vid korta exponeringar typ typ mindre än fyra minuter skapar "stoppljus effekt" på stjärnorna. Dvs. att rött och blått ej blir centrerat. Detta blir ett problem om man har den allra minsta vinjettering. Då spretar färgerna åt olika håll på bilden och det blir i stort sätt omöjligt att få rätt på.

Vad jag har läst men dock ej kunnat testa denna "skit vinter" är att problemet minskar med längre exponeringar. Så för min del så kan jag inte ge mitt filter "godkänt" än. På min senaste bild körde jag utan filter. Då slapp jag "stopp ljusen".

Mvh //Micke
User avatar
regulus1
Posts: 105
Joined: 2005-12-07 18:21:59
Location: Hindås

Post by regulus1 »

Ett interferensfilter är inte avsett att användas bakom en brant ljuskon (snabba f-tal). Om du håller upp filtret och lutar det så ser du ju att färgerna ändras. Prova istället att skruva fast filtret framför en kameralins och ta några "grisryggs"-bilder. Jag undrar om det blir bättre om du minskar bländaröppningen?

Det verkar ju dock som om det fungerar bra med att plåta med O-III linjefilter bakom APO-refraktorer.
Roger
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Post by skafar65 »

Hej

Det är när man får sådana här svar som man undrar vad man håller på med. Varför är det så svårt? Det finns inga givna regler när det gäller inköp av Astrogrejor. Inget ”grab and go” teleskåp. Inte heller några rekommendationer för vilka grejor som passar med vilka! Allt får man leta upp själv på Internet. Ingen tycks ha något helhetsgrepp över situationen. Inga leverantörer säljer hela hela "kittet". Därför är det nästan omöjligt att hitta rätt.

Någon som vill köpa mitt IDAS filter som kör mycket Grisryggs fotografering?

//Micke
User avatar
Timo
Posts: 1115
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

IDAS-filter

Post by Timo »

IDAS-filtret fungerade alldeles utmärkt med min f.d. Takahashi refraktor.
Man kunde förlänga exponeringstiden 3X.
Viltigt är man kollar att filtret ligger exakt 90 grader mot CCD,n. Den får inte luta det minsta !
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Hur påverkar IDAS-filtret färger? Mitt, numera sålda, LPR-filter var en ren katastrof när det gällde röda emissions- och reflektionsnebulosor. Det spelade ingen roll hur länge man exponerade, det röda syntes knappt. Resten blev mer eller mindre grönt. Ganska få nebulosor blev opåverkade, eller mindre förstörda kanske jag skulle säga.

3x exponering är på tok för mycket. jag hade 2-3x beroende på objekt med mitt LPR-filter. Det var på tok för mycket. Det fungerar om man har permanent obs och kan köra hur länge som helst med autoguider, men för en vägastronom så funkar det inte. Jag kan å andra sidan ta teleskopet på ryggen och uppsöka mörkret.. :)

Håller med dig Micke, det är en snårig djungel. Men snart spelar det ingen roll. Något har sagt att om 30-40 år så är himlen så fördunklad med dis och smuts att det inte längre går att använda optiska teleskop.
Hälsningar

Lasse

http://www.swedbird.com/astro
http://www.aquilastronomy.com

Computers may feed on our frustration, but they give us something back, friends across the world.
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Sista optiska generationen?

Post by skafar65 »

Hej Lasse

Hemska tanke! Kanske är vi den sista optiska generationen! I varje fall den som får något ut av ett helt år. Känns redan lite idag som man står med en F1 bil beredd att kasta sig ut på första bästa dyngiga grusväg som öppnas upp! Svårt att motivera framtida amatörer att lägga ut astronomiska summor på detta. Det kan med andra ord gå ganska fort utför. Så ja, kanske är vi den sista generationen. Eller? Är det för dystra framtidstankar?
Nu har jag ju inte varit med så länge men jag tycker mig själv kunna påstå att det har bara på dom åren jag hållit på blivit sämre och sämre. Ni andra, Timo, Lasse, Bengt mm. Vad säger dom gamla rävarna?

Angående IDAS filter Lasse så behöver väl inte du det när du ändå letar upp mörkret? Jag får för min egen del säga att jag faktiskt inte märkt någon större skillnad på bilderna med eller utan.

Mvh //Micke
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Ja, det känns dystert. Man kan bara hoppas att någon klyftig person uppfinner en mojäng som det går att se genom allt dis och moln. Annars är vi nog den sista generation. Mina söner kommer nog att uppleva undergången för amatörastronomin. Robin, som nu när han fyller elva år i morgon, kommer att få ett Meade DS80 med full Goto och hela middevitten, han kommer säkert att sitta i sin gungstol om 60 år med ett barnbarn i famnen och berätta om de vita prickarna som man kunde se på himlen när han var ung. Stjärnor kallades dom. Redan nu så kan han utbrista... - När ¤#%& ska dom där ¤#(# molnen försvinna. Jag försöker få honom att utrycka sig mera meteorologiskt korrekt utan att blanda in någon annan vardaglig nomenklatur, men frustrationen är för stor.
Hälsningar

Lasse

http://www.swedbird.com/astro
http://www.aquilastronomy.com

Computers may feed on our frustration, but they give us something back, friends across the world.
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Post by Jonas »

Jag får väl räkna mig till de gamla rävarna och som sådan vill jag inte måla upp en så pass dyster framtid.
Självklart kommer det att finnas optisk amatörastronomi även i framtiden.
Kom ihåg att det inte är 100%:igt klarlagt att den miljöpåverkan vi har idag inte i första hand framkallas av våra utsläpp. Det kan lika väl vara del av en naturlig cykel. Vår planet har genomlevt liknande perioder tidigare - utan att vi påverkade den på det sätt vi gör idag!

Även om vi kanske har en period på 2-300 år då vädret kan komma att förändras drastiskt så kommer människan alltid att vilja se upp på stjärnorna och förundras.

Jag tror dock att amatörradioteleskopen kommer att bli fler, billigare och mer användarvänliga med tiden.

Detta sagt av UR-GNOMEN a.k.a Jonas
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Jag är nog ganska övertygad att vi har påverkat klimatet. Dock inte globalt, men mera lokalt och regionalt. En stor del av klimatförändringen har säkerligen naturliga förklaringar. Det finns ett stort antal klimatcykler. En följer solcykeln, sedan har vi en cykel på några hundra år, tusental år etc. beroende på hur dessa sammafaller med minima så får man ganska stora förändringar snabbt. Den största cykeln förövrigt, på 150-200 miljoner år menar vissa har med Vintergatans rotation att göra. Tyvärr är den ökande fördunklingen i vissa tättbefolkade regioner ett resultat av människans aktivitet. Så länge som utsläppen fortgår så försämras också transperansen i atmosfären.
Hälsningar

Lasse

http://www.swedbird.com/astro
http://www.aquilastronomy.com

Computers may feed on our frustration, but they give us something back, friends across the world.
Post Reply