Första test av GSO 8" RC

Här kan du skriva om tester som du utfört med kameror, filter, optik etc.
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Första test av GSO 8" RC

Post by Bengt »

Har en undran över vad din uppfattning är om kvaliteten på fokuseren som du fick med. Undrar även om du tror det skulle funka hänga på en JMI motorfokus på dessa och ändå nå fokus med en ccd med filternsurra.

Bengt
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Första test av GSO 8" RC

Post by Starsoft »

Har en undran över vad din uppfattning är om kvaliteten på fokuseren som du fick med

Fokuseraren verkar väldigt robust, utväxlingen 1:10 som sitter på axeln är lite tveksam, den slirar lite men det kan nog gå att justera.

Undrar även om du tror det skulle funka hänga på en JMI motorfokus på dessa och ändå nå fokus

Det tänker jag montera dit, eller någon liknande lösning för motorfokus. Det är massor, enormt mycket backfokus så det lär gå bra att hänga dit all tänkbar utrustning.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Timo
Posts: 1115
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Första test av GSO 8" RC

Post by Timo »

Anders,
gå in och kolla på astro-forum.dk . http://astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=4543
Jag frågade Bent om hans 10 tums GSO RC och han la in 2 bilder tagna med Canon DSLR och de ser fina ut.
Inlägget mellan bilderna har en länk till den korrektor han använder. (Hoppas att det inte är samma som du har.)
Hls
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Första test av GSO 8" RC

Post by Starsoft »

Hej Timo

Så vitt jag kan förstå så har han inte använt någon "reducerare" som han skriver, den korrektor som hans länk pekar på är den som enligt uppgift inte gick att använda till en fullframe kamera, den korrektorn har jag också hittat negativa synpunkter om på nätet men då kommer den från Astrotech men jag tror det är samma. Astrotech skyller på tillverkningsproblem men hävdar att designen är OK.

Svårt att se på Bents bilder hur det är i hörnen, stjärnan han valt ut ligger i sidan och ser OK ut men i den andra kanten tycker jag att det syns tendenser till kometstjärnor. Det finns en del bilder på nätet taget med DSLR (APS-C format) och GSO RC utan korrektor och på dom bilderna finns det alltid kometstjärnor i ett eller annat hörn så APS formatet verkar vara över gränsen för RC utan korrektor.

Att GSO RC fungerar så pass hyggligt utan korrektor har antagligen med det långa backfokus avståndet att göra, utan att vara expert på optik misstänker jag att man får mindre fältkurvatur med större avstånd mellan sekundärspegeln och fokalplanet.

Till en kamera med vettig sensorstorlek så verkar GSO RC hur som helst vara ett väldigt bra alternativ för astrofoto med skarpteknande optik och robust konstruktion.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Första test av GSO 8" RC

Post by Bengt »

User avatar
Timo
Posts: 1115
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Första test av GSO 8" RC

Post by Timo »

Men det är STOR skillnad mot dina bilder.
Hoppas att det bara är korrektorn som gör det och att det t.o.m. är bättre utan den.
Annars hade jag nog talat med återförsäljaren ....
Du la aldrig in en ocropad bild så man kan se hur nära centrum det hela börjar !
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Första test av GSO 8" RC

Post by Starsoft »

Men det är STOR skillnad mot dina bilder.

Det vill jag väl inte hålla med om, bilderna som Bengt lade upp är ju pyttesmå i jämförelse med min testbild, dom är tagna med en 16x16mm sensor och dessutom cropade och hårt bildbehandlade så dom har väl litet värde som testobjekt. Tittar man på M1 bilden så syns det ändå svagt i hörnen att stjärnorna börjar likna kometer så det är väl därför den gode Wolfi har cropat bilderna till den aktuell storleken. Så jag tror att min uppskattning att det inte går att använda hela sensorn utan flattner om man har en APS baserad kamera. Men jag håller helt med Bengt när han säger att det kommer att fungera utmärkt med hans kamera utan att behöva använda korrektor, risken finna kanske i stället att med de mindre pixlarna att det blir lite för hög upplösning och litet synfält, bara 0,85" per pixel.

Hoppas att det bara är korrektorn som gör det och att det t.o.m. är bättre utan den.

Jag tror faktiskt att det går bättre utan korrektor, de konstiga kantiga stjärnor som finns långt innanför stjärnstrecken tror jag är ett fenomen orsakat av korrektorn. Har inte sett till det fenomenet i några bilder på nätet som är tagna utan korrektor, däremot i flera bilder där andra har använt samma korrektor.

Jag använder fortfarande ett webhotell och jag börjar få dåligt med disk därför snålade jag med bilden men här är en fullbild, förmodligen inte samma bild som är sönderklippt och ligger först i tråden.

http://www.hemlin.se/astro/test_2.jpg

Här kan den som är intresserad måtta in olika sensorstorlekar för att se vad som går att göra, seeingen var bra vid tillfället och låg väl runt 2,5" fwhm, Atik 11002 har 9um pixelstorlek. Jag har inga problem att hitta ett bra område i mitten som täcker Bengts exempelbilder.

Anders

EDIT: Med en 10" RC med 2000mm brännvidd blir det bara 0,67" per pixel och med bara 1400 pixels bredd på sensorn så blir det nog ingen bra kombination så Bengt lär nog behöva en reducerare i alla fall och får väl då förmodligen samma problem att hitta rätt pryl.
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Timo
Posts: 1115
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Första test av GSO 8" RC

Post by Timo »

Anders,
ursäkta, jag skrev visst lite hastigt, jag jämförde med Bents bild inte Wolfis.
Men med mindre sensor än du har nu eller du croppar lite så är det absolut inga problem !
Ja, med 10 tummaren och Bengts CCD behövs en reducerare.
Han kan ju alltid testa min Astro-Physics så ser vi om den passar till RC-optiken.
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Första test av GSO 8" RC

Post by Starsoft »

Men med mindre sensor än du har nu eller du croppar lite så är det absolut inga problem !

Ja nog är det en bra tub och hade jag inte suttit fast med 11002 kameran så hade jag nog varit jättenöjd, men envis som jag är så ska jag bara ha ett användbart bildfält ända ut i hörnen. Jag skulle kunna betala bra för en fungerande flattner men jag vill inte köpa en på chans, en som inte fungerar får räcka.

Så fort det klarnar upp kommer jag att testa utan korrektorn och blir det som jag tror då ett bättre resultat så kommer jag att köra på det sättet tills att jag hittar någon på nätet som kör fullformat med en fungerande flattner så att jag vet att det jag köper fungerar.

En viktig anledning till att jag vill ha fina hörn är att jag tänker använda setupen för patrullfoto/astrometri/fotometri och det fungerar inte om stjärnorna inte är hyggligt runda och jag vill ha min kvadratgrad när jag börjar patrullera 8)

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Timo
Posts: 1115
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Första test av GSO 8" RC

Post by Timo »

"jag tänker använda setupen för patrullfoto/astrometri/fotometri "

Berätta mer !
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Post Reply