CGE Pro montering

Här kan du skriva om tester som du utfört med kameror, filter, optik etc.
Post Reply
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

CGE Pro montering

Post by Starsoft »

Hej

Jag ser att det nu går att köpa en Celestron CGE Pro montering i Sverige till ett som det ser ut hyggligt pris. Jag skulle behöva en bättre montering än EQ6 till mina 2x8" tuber som ska igång till hösten och har börjat fundera på en sådan.

Finns det någon här som har använt en sådan montering och vill dela med sig av erfarenheterna?

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

Re: CGE Pro montering

Post by GAIS »

Jag kör CGE pro sedan ett år och är MYCKET nöjd.

- Följningen är mycket bra och en barnlek att guida (jag har inte behövt PECträna)
- Den är i princip helt tyst
- Den är snabb och väldigt stark
- Den är väldigt stabil
- Objektet har aldrig! missat chipet.
- Jag kan inte se mig med en annan montering
- ReAlign (läs på nätet)
- Funkar direkt med Maxim etc...


Nått dåligt då?
- Den är tung - riktigt tung (men det är för mig inget problem, man klarar lätt att fixa det själv)
- Den är hög (typ ockularet hamnat på ca 170cm - passar mig perfekt som är 197cm och aldrig använder ockular + har gjort en pir)
- Bökiga skruvar att fästa teleskopet på (funkar med vantar på dock... men kunde vara lite mer ergonomiska)


Rekommenderas VARMT!
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: CGE Pro montering

Post by Starsoft »

Hej och tack för svaret. Jag hade för mig att du hade köpt en CGE PRO, men också att din bildproduktion/publicering i stort sett upphörde samtidigt så jag var lite fundersam.

Nu ska jag bara försöka köpa en CGE PRO utan benstativ för att pruta lite om det går. En helt onödig pryl eftersom inte många lär kånka runt den här utan det är nog en pir som gäller för de flesta.

Jag tror att den HEQ5 PRO jag köpte begagnad kommer att tjäna mig bättre som mobil enhet tillsammans med min lilla 6" newton så sätter jag min EQ6 i det lilla obset och en ny CGE PRO i det stora för att bära 2x8" tuberna.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

Re: CGE Pro montering

Post by GAIS »

Anledningen till att bildmängden sjönk var helt sonika att jag blivit VD i en Tysk koncern.
Men nu kommer jag vara i Sverige i princip hela tiden - dessvärre är säsongen över.

Det som dock aktivt drog ner mitt fotande under våren förra året var skitmonteringen innan - Losmandyn (RENA SKITEN - FUNKADE ALDRIG - INTE EN BILD - LADE NER MÅNGA NÄTTER OCH FICK GRÅTT HÅR). Men all heder till Hans på TS som fixade en CGE PRO istället!

Jämför man gamla HEQ5pro med CGE pro kan jag inte säga att den "tar" bättre bilder (för mitt ex av HEQ5 var kanon), men man lasta fånigt mycket mer och inte smyga runt för att undvika vibrationer. Ångrar att jag sålde den - den perfekta resemonteringen.

Om man inte fotar med hemska f-tal så har jag svårt att se att t.ex en AP skulle vara bättre än en CGE pro - dock klart lättare.

Du kommer inte ånga dig...
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: CGE Pro montering

Post by Bengt »

Var och pratar fint om sin sjuka mor :D

Personligen tycker jag priset idag är på tok för högt för en mellanklassmontering när det inte skiljer mer än ca 20 -30 till en riktig vad jag kallar A montering typ APM . tachahashi ,ASA eller i viss mån paramount osv. Priset på en G11 har fördubblats på snart 10 år. Vilket jag tycker är helt horribelt med tanke på dollarpiset idag säkert är lägre än då.

Känns som prisskillnaden idag är lägre mellan dessa mellanklass monteringar och proffsklass.

Absolut inget fel på några av de monteringar ni nämt.
Finns några danskar som kör med celestrons fina monteringen vad jag sett på träffar. G11 är mer sällsynt där verkar det som . Alla danskar pratade också fint om sin sjuka mor :D.

Skulle jag idag köpa montering och ändå lagt upp minst 60 tusen skulle jag med min erfarenhet absolut försökt skaka fram de extra slantarna på ca 20 lakan och köpa en riktig A montering.Man kommer alltid sukta efter en av dessa A monteringar när man går upp i brännvidd tro mig.

Bengt
skygazer
Posts: 68
Joined: 2007-02-05 20:29:26

Re: CGE Pro montering

Post by skygazer »

Vad gäller CGE pro monteringen är det faktiskt första gången jag hör något positivt om den. Alla som jag känner från USA som köpt den är enormt besvikna då den inte fungerar särskilt länge innan den brakar samma för att sedan skickas tillbaka till Celestron för bristfällig kvalitetskontroll.
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: CGE Pro montering

Post by Bengt »

Oj det lät ju inte bra alls!
Ska jag spä på lite neg om Celestron så är det att de var ökända för 10 år sedan att ha urusel service. Tog evigheters evigheter få saker lagade.
Man får hoppas de blivit bättre på den fronten för de drabbade.

Bengt
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: CGE Pro montering

Post by Starsoft »

Efter mera efterforskningar på nätet så verkar det som att det finns kvalitetsproblem och att försöka reklamera eller reparera en montering i den vikt och prisklassen i Sverige är nog ingen rolig historia, försvinner nog lätt en säsong.

Att prata väl om sin sjuka mor är en företeelse som hobbyastronomer tyvärr ofta drabbas av.

Det finns en ny SkyWatcher EQ7 hos TS i Tyskland men inget pris och ännu inget leveransdatum, någon som vet något om den?

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

Re: CGE Pro montering

Post by GAIS »

Det sista klippet har jag varit med om... när man glömt sätta på motvikter och håller på att knäcka strömförsörjningen!.
Den monteringen är inte på det hela taget balanserad.

Självklart har dom säkert några problem (samma alla), men det har jag inte märkt.
Servicen kan dock omöjligt vara sämre än Losmandy - för dom svarade ALDRIG på ett enda mail (inte en brevledes).

Så länge jag handlar av Hans - är jag inte rädd för serviceproblem.

Bengt: Självklart har du rätt. AP är säkert bättre, men nånstans går gränsen vad som är ekonomiskt försvarbart. Även när kanske pengar inte är det största problemet.
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
Post Reply