Filterjämförelse, RGB - BVR

Här kan du skriva om tester som du utfört med kameror, filter, optik etc.
Post Reply
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Filterjämförelse, RGB - BVR

Post by Starsoft »

Hej

Gjorde just ett prov där jag jämförde ljusflödet mellan Baader RGB och Astrodon BVR homogena fotometriska filter. Procentsatsen anger hur stor andel av ljuset som släpps igenom av filtret jämfört med helt utan filter, belysningen var lågenergilampor och kameran en Atik314L+. Belysning och kamera kan säkert påverka en del, speciellt i den blå änden av spektrumet.

Baader R = 41%
Baader G = 36%
Baader B = 15%

Fotometriska R = 42%
Fotometriska V = 38%
Fotometriska B = 6%

Ingen större skillnad utom i blått, ska bli intressant att se hur det fungerar i verkligheten om man även vill göra RGB bilder av sina fotometriska projekt.

När det gäller smalbandsfilter så fick jag resultatet

Baader Ha = 0,7%
Baader OIII = 0,4%
Baader SII = 0,4%
Baader Hb = 0,4%

Så om man tar alla sina flatbilder med samma belysning så blir det ganska långa exponeringstider med smalbandsfilter.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
LasseH
Posts: 301
Joined: 2008-01-27 15:13:53
Location: Uppsala

Re: Filterjämförelse, RGB - BVR

Post by LasseH »

Hej.
Intressant. Lite praktiska erfarenheter:
På Sandvreten har vi använt BVRI tillsammans med SBIG ST-7E i drygt 10 år. Det var ett medvetet val för att kunna göra fotometriska mätningar och dessutom kunna ta färgbilder utan att byta filter. I överensstämmelse med dina mätningar kan jag intyga att fotometriskt R och V fungerar hur bra som helst men att fotometriskt B är en pina att använda för att samla färgdata till en långexponerad färgbild. Speciellt nu för tiden när trenden är att exponeringstiderna bara växer och växer för att erhålla det resultat man ofta vill. Visst är det kameraberoende men faktum kvarstår att det är slöseri med dyrbar observationstid.

En tanke är, om man är intresserad av fotometri, att ha ett filterhjul med gott om plats som apteras med C eller L, fotometriska BVRI men även ett Brgb för vanlig färgfotografering. Fotometriskt U-filter är normalt inte att tänka på med vanliga amatörkameror.

Hälsningar,
Lasse.
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Filterjämförelse, RGB - BVR

Post by Starsoft »

Hej

Filterhjulen är som Lasse är inne på ofta för små, jag har ett TrueTech med 8 st 1,25" positioner och ett StarLight med 7 positioner och finner att bägge två är för små. Atik har ett 1,25" med 9 positioner men jag vet inget om kvaliten på det. Känns inte kul att behöva välja bort filter som man skulle vilja ha med, I, Hb och ett "Staranalyzer" är filter som jag gärna skulle vilja ha med i den fasta uppsättningen.

Eftersom det inte är aktuellt att byta filter när mina prylar väl kommer på plats så skulle jag vilja ha L, R, G, B, Ha, OIII, SII och ett staranalyzer för stjärnspektrum i den sista positionen för mitt 135 mm objektiv. Till 6" newton skulle jag vilja använda -, I, R, V, B, Ha, OII, SII, Hb. Så om någon vill köpa mina aktuella filterhjul så är dom till salu för jag vill uppgradera till två hjul med 9 pos i stället, 60% av nypriset, sparsamt använda.

Jag har helt enkelt inte plats för Lasses förslag med två blå filter annars verkar det vara en smart lösning för de som vill kombinera sitt fotande med fotometri.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Post Reply