Focus Master från Hitec Astro

Här kan du skriva om tester som du utfört med kameror, filter, optik etc.
Post Reply
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Focus Master från Hitec Astro

Post by stoffe »

Jag har köpt mig en Focus Master från Hitec Astro, funktionen är sådan att man styr en unipolär stegmotor monterad på en fokuserare genom USB eller via en handenhet som följer med. Hittils har jag inte kunnat testa denna i fält men de tester jag gjort inomhus har varit goda och det verkar som att allting fungerar bra. Rekomenderad utväxling mellan stegmotor och fokuserare är 60:1 i mitt fall har jag 100:1 och det innebär att det går lite långsamt att fokusera men att precisionen blir mycket hög.

Det finns en liten bugg i den ASCOM kompatibla mjukvaran och det är att vid vissa fönsterteman så syns inte texten på knapparna i programmet, en lösning på det är att ändra till "night vision mode" eller så ändrar man fönstertemat, detta gäller speciellt WinXP. Följer man manualen som finns på support sidan hos hitecastro.co.uk så ska det inte vara några problem. Det krävs Dot Net Framwork v3.5 och ASCOM 6 installerat, sen installerar man ASCOM drivrutinen för Focus Master och till sist installerar man programvaran för själva fokuseraren. När man sedan ansluter så använder man stora knappen som det står Connect på, jag har inte fått menyvalet option -> connect att fungera. Alla dessa buggar har jag rapporterat in till utvecklarna för programvaran och de jobbar på det i skrivande stund.

Kopplingschema för DSUB9 anslutning

pin 1 A1 A+
pin 2 A2 A-
pin 3 B1 B+
pin 4 B2 B-
pin 5 common, dvs matningen.

Viktigast är att man kopplar pin 5 rätt, resten är inte så viktigt för ingenting går sönder då. Common är alltså en mitt-tap mellan två ytterändar av lindingarna. Skulle motorn bara stå still eller vibrera, byt plats på pin 2 och pin 3.

För mer information om stegmotorer
http://www.piclist.com/techref/io/stepper/wires.htm
Det är alltså den 5 poliga som jag beskrivit, 4 polig bipolär går inte att använda men 6 polig och 8 polig går att koppla om till 5 polig.

Jag tar inga som helst ansvar för felkoppling men i min DSUB9 så är det kopplat som jag beskrivit och det fungerar utmärkt.

Jag är helnöjd med denna lösning för motorisering utav fokuserare, jag har motoriserat min hembyggda fokuserare som finns beskriven här
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Post Reply