Första försök med Vixen

Här kan du skriva om tester som du utfört med kameror, filter, optik etc.
Post Reply
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Första försök med Vixen

Post by skafar65 »

Hej på er

Jag tänkte bara dela med mig av mina första erfarenheter med mitt nya teleskop som jag ju köpte i helgen av Timo. Först och främst skulle jag kanske dementera det jag skrivit i bikten! Får nog göra en uppdatering på den :)
Men som sagt Vixen, det är ju en helt ny erfarenhet från min sida både märke och teleskop typ. 8 tums Newton Vixen R200SS. Ett teleskop som jag för bara någon vecka sedan troligtvis inte hade höjt ögonbryna för. Har egentligen aldrig gillat denna teleskoptyp. Fokuseraren sitter helt malplacerad tycker jag och ja som sagt, inga erfarenheter av det.

Nu har jag ”levt” med teleskopet ett par kvällar. Den vita tuben sitter nu ovan på den blå tuben. Två soptunnor i en kan man säga! Var först ämnat som ett experiment men lutar nu mer och mer åt en permanent lösning. Fotade en timme igår och får samma guidevärde som jag brukar få när jag har Wocen monterad på Meaden.

Vad tycker jag då om Vixen? Jo jag har både ris och ros. Jag tycker fortfarande fokuseraren sitter helt malplacerad! Att behöva en stol för att kika i teleskopet är inte att föredra. Ok i rättvisans namn så gör väl min montering av det hela saken ännu värre men även om man hade haft det som det ska så är det ju ett ständigt snurrande runt till fokuserare och sökare. Saken blir ju inte heller bättre av att man inte kan använda vinkelprisma, då når man inte fokus! Just fokuserar funktionen är ju rätt skum också. Extremt litet fokusområde gör att man inte kan hänga på någonting mellan teleskop och kamera! Det är ett verkligt bekymmer som jag inte förstår hur folk med filterhjul och andra tillbehör löser. Jag kan inte ens klämma in mitt IDAS filter! Dom medföljande två tums och 1,25 adaptrarna fungerar i och med detta fokusförhållande inte. Man når inte fokus med CCD.n med dessa på! Detta innebär att man måste skruva på kameran direkt på teleskopet! Inte så bra tycker jag. Fokuseraren i sig är ganska svårstyrd, små rörelser ger enorma fokusförändringar. Man kan inte heller som på Meaden ställa detta.

På minus sidan måste jag även ta upp skydslocket (linsskyddet) som inte passar! Det är för litet! Här förstår jag ingenting…

Plus då, finns det inga sådana? Jo ljuskänsligheten verkar vara enormt bra! Kikade på M81 visuellt och har nog aldrig sett denna så distinkt. Gjorde även ett par testexponeringar på M53 med Meaden respektive Vixen på 5 minuter. Markant skillnad får jag säga. Nu är det ju inte samma skala på tuberna men det ser bra ut för så pass korta exponeringar.

Nu återstår det att lära sig att kollimera den ordentligt. På bilderna såg det ut som att stjärnorna på ena sidan av bilden var lite utdragna. Får hoppas på att man kan få bort det med kollimeringen. Om det är koma blir jag trött! Jag menar om det är något man inte kan få bort. Men eftersom det bara visade sig på ena sidan så hoppas jag på att det inte är så!

Sammanfattningsvis måste jag än en gång lyfta fram Meade. Alla Gnomar som i alla år tryckt ner detta instrument. Deras finish och helhetslösning har jag fortfarande inte hittat på något annat märke. Om man bara ser på tex. fokuserarna på Meaden, Wocen och Vixen. Meade är ju helt överlägsen! Men det är klart, optiken på en tub är ju trots allt det viktigaste. Får hoppas att framtida tester bekräftar Vixens rykte.
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Första försök med Vixen

Post by Bengt »

Hej Micke!

Ja har tittat lite mer på den bilden du skicka til mig igår. Jag tror att de sneda stjärnorna du pratar om beror på kollimering inte längre enbart beror på fel kollimering. Tror det till största delen beror på din montering.

Vad jag minns från min newton tid så fick stjärnorna då ofta ett svagare kometliknande utseende vid fel kollimering. Men även efter provat ddp på de ser de lika avlånga ut.

Om man rundar till de med star rounder ser spikes ut att hamna rätt . Tyvärr funkar det inte längre köra ccd inspektor på denna dator där kan man ju direkt se hur stor fel du har i kollimeringen. Jag tror du har drabbats av samma problem som jag och Robert har ..flex eller är din montering helt enkelt undermålig till att bära denna tub ovanpå .

Vet ju hur lätt man får såna problem med 800 mm på min montering och att det skulle gå helt smärtfritt på det sättet du löst det skulle förvåna mig .
Har du mätt i ccd inspektor själv?


Bengt
User avatar
regulus1
Posts: 105
Joined: 2005-12-07 18:21:59
Location: Hindås

Post by regulus1 »

Några idéer ang utdragna stjärnor: kollimering, fältrotation p g a polinställning, lutande fokalplan p g a inställning eller flex. Hur flexar tuben, fokuseraren, sekundärhållaren/spegeln, spindeln, primärspegeln? Känn lätt med handen på detaljerna och se om något flexar. Kan med fördel använda en laserkollimator här och se hur laserpunkten flyttar sig.

Ett felaktigt inställt fokalplan kan man åtgärda t ex genom att lägga tunna plastskivor mellan fokuseraren och tuben. Det är inte alltid som fokuseraren skall vara exakt 90 grader mot tuben. T ex om inte sekundärspegeln har "full offset" så brukar det bli så. Antar att du kan ta korta exponeringar i ett stjärnrikt fält för att trimma in lutningen? Annars kan man använda en laser med holografiskt rutmönster (http://web.telia.com/~u41105032/holographic/holographic.htm).
Roger
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Alltid kul med nya tuber. Och så har man ju en omgång med nya problem man måste komma underfund med också. SKall bli kul att se nya bilder fårn dig snart.
Post Reply