Polinställning dagtid Advanced VX

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Polinställning dagtid Advanced VX

Post by taipan »

Ja, har en Celestron Advanced VX montering och behöver tips på hur man ska ställa in den när m,an inte har några stjärnor att gå efter.
Kan man bara om man ser till att stativet är i våg med hjälp av ett kompass rikta in monteringen mot norr och ställa vinkeln på den efter den breddgrad man är på? Sedan Quick alignment.
Kan man få till detta tillräckligt bra för att fota solen, månen och kanske Jupiter?
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Polinställning dagtid Advanced VX

Post by AstroFriend »

Hej!
Eftersom det är ljusstarka objekt som medför korta exponeringar tror jag inte du behöver ha så hög precision på polinställningen. Det bör med andra ord gå bra att noggrant ställa in med vattenpass och en bra kompass.

Ännu bättre är att fintrimma inställningen på slutet mot den planet du skall fota, har du Goto så vet ju monteringen var den skall stå när det är rätt polinställt, bara vrida Az och Alt tills den är där, viktigt att plattan är i våg! Har teleskopet större coneerror så blir det inte så bra dock.

Förutom stjärnor brukar det vara solen och månen som hastigheterna finns inprogrammerade för, men planeterna hinner ju inte flytta sig något på den korta tiden om nu det inte är så smart att det är inprogrammerat. Solen använder man naturligtvis inte med tanke på risk för skador på utrustning och syn.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Juicy6
Posts: 372
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Re: Polinställning dagtid Advanced VX

Post by Juicy6 »

Hej

Jag använde en digital vinkelmätare jag hittade på ebay för några hundralappar. Satte upp monteringen grovt i norr-söder. Kalibrerade vinkelmätaren mot ett vattenpass för att visa noll och satte sedan dit den istället för tuben. Skruvade upp till min latitud, 58,3 grader och roterade sedan till söder, eller på natten mot Polaris. Vinkelmätaren visar faktiskt på en tiondel rätt mellan 10 och 80 grader.

Image

Christer
----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------
Post Reply