Skywatcher vs Bresser

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
User avatar
Miska
Posts: 711
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Skywatcher vs Bresser

Post by Miska »

Vilken montering är bättre lämpad, tycker ni, om jag ska använda mig främst av min kamera + 600mm objektiv på för att börja med?

Skywatcher EQ3 Pro SynScan GoTo
http://astro.astrosweden.se/sv/articles ... ro-synscan
eller
Bresser ESOX-2/EQ5 GoTo med 150/750 OTA inkl alla möjliga tillbehör som medföljer för astrofoto
http://www.bresser.de/en/Astronomy/Tele ... scope.html

Sistnämnda har ju den fördelen att den går att använda för astrofoto på en gång och monteringen verkar vara något mittimellan Skywatcher EQ5 och HEQ5 då maxbelastning ligger på 13kg, medan för EQ5 ligger det på 10kg och HEQ5 på 14kg. OTA:n inkl tillbehören som medföljer väger 5,5kg enligt sajten.
Dock är de lite smått dåliga på att skriva detaljer om monteringarna så som vad dess "upplösning enkoder" (som det står på Astrosweden) samt andra detaljer.

Prisskillnaden mellan dessa är rätt stort, med tanke på att om jag skulle ta något i stil med Bressern från Skywatcher så kostar allt som allt ca 15000kr, medan denna kostar ca 9500kr inkl moms och frakt direkt från deras sajt. EQ3:an kostar 6000kr.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Skywatcher vs Bresser

Post by AstroFriend »

Jag fotar med en APO refraktor 680mm på en eq6. Nu när jag börjar få allt att fungera känns det ibland som att det är monteringen som sätter gränsen på hur bra det kan bli. Kameran är en fullframe 20Mpix canon 6d.

Det är stor skillnad på monteringar med de runda stålrören till ben relativt de med rektangulära i aluminium vad gäller stabiliteten.

Jag skulle tro att mindre än HEQ5 inte är att tänka på om din kamera och objektiv är av hög kvalite.

Det finns en demo här för drygt 8000kr:
http://www.stjarnhusetonline.se/bargain-zone.html

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: Skywatcher vs Bresser

Post by ragge »

"Risken" att du sväljer betet och fastnar för gott är överhängande ;) och när det är ett faktum vill du säkert hänga på något lite större. En begagnad HEQ5 skulle jag rekommendera. Den modellen är vanligt förekommande och det finns bra instruktioner för hur man justerar det mekaniska eller uppgraderar (tex till remdrift) om man senare skulle vilja det. Vill du sälja den någon gång så är den så pass välkänd att det troligen inte är något problem heller.
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Skywatcher vs Bresser

Post by Bengt »

Tröttnar du är säkert en bresser mer svårsåld . Folk vill ha beprövade fungerande monteringar vilket skywatcher är.

Jag hade valt den beg på astrobot .
Alternativt lagt ut att du söker en beg på olika forum ..
Bengt
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Skywatcher vs Bresser

Post by AstroFriend »

Om du funderar på beg stativ så är HEQ5 mäkta populär och därmed dyr. EQ6 däremot kan man se riktigt billigt ibland. Dock får du kanske 15kg extra att släpa på.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Miska
Posts: 711
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Skywatcher vs Bresser

Post by Miska »

Det är just vikten, men samtidigt plånboken, som avgör i mitt fall. Jag har ingen genomsnittlig inkomst på 23000/mån då jag är arbetslös.

Hade jag haft pengarna och en bil hade jag såklart satsat på en NEQ6 för att vara mobil och kanske haft en stationär Paramount på gården.
Men nu är faktumet det att jag har varken eller.

Måste tänka mobilt, och eftersom kommunen bestämt sig att bygga mer skit med mer ljus runt om så blir det svårare för mig att hitta mörka ställen ute.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Skywatcher vs Bresser

Post by AstroFriend »

Ja tyvärr är det för många av oss att ekonommin bestämmer vad det blir.

Jag handlar nästan alltid beg pga just det.

Då kanske den beg HEQ5 är passande för dig?

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Skywatcher vs Bresser

Post by Jonas »

Miska,
Som påtalats här finns det en begagnad HEQ-5 SynScan Pro på Stjärnhuset. Det är ett bra pris och jag är ganska övertygad om att du kan komma överens om en bra deal med Robert om du dessutom vill ha en tub och det du behöver för att börja astrofotografera. (Det ligger både en 6" och en 8" newtontub i fyndboden för vettiga pengar). Jag känner Robert och han är inte svår att komma överens med. Han är av den ovanliga sorten att han vill att båda parter ska vara nöjda!
I början ska du kanske köra piggyback, då behöver du varken T-adapter eller guideteleskop så länge du håller dig på korta exponeringar men ska du köra längre exponeringar och/eller fota genom teleskopet, behöver du guideutrustning. Idag är det autoguidning som gäller och dessa har ett pris. Speciellt om du då räknar in autoguider, guideteleskop och justerbar hållare för dessa.
Hur som helst rekommenderar jag dig ett telefonsamtal med Robert där ni kan diskutera fram utrustning och pris. Som sagt, Robert är inte bara en krämare, han är en dedikerad amatörastronom som jobbar heltid i England och Sverige med detta.
Blir du inte nöjd, kan du alltid köpa Bresser med, troligtvis, obefintlig service om något strular.
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Skywatcher vs Bresser

Post by Bengt »

Håller med Jonas! Även jag vill lovorda stjärnhusets service .Har köpt en hel del sista året på stjärnhuset och varje gång har servicen varit outstanding.
Robert är mycket kunnig och tillmötesgående astrohandlare. Vet vad han pratar om och det märks inte minst på alla video han lagt ut under årens lopp.

Bengt
User avatar
Miska
Posts: 711
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Skywatcher vs Bresser

Post by Miska »

Så med andra ord, en EQ3 GoTo är inget att ha, även om den är billig och lättviktare i jämförelse med era val?

Jag vet att HEQ5 är bättre och mer lämpade för dagen man börjar med en tub, men just nu vill jag inte krångla med sånt utan köra med enkla objektiv på kameran. Kom ihåg att jag är mobil, rör på mig.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Skywatcher vs Bresser

Post by AstroFriend »

Jag tror vi alla utgått från att du skrev ett 600mm objektiv som inledning. Det kräver precision!

Utöver min egen EQ6 har jag också en billig Skywatcher Adventure. Den är extremt portabel men räknar med att jag max klarar 150mm med den. Du kan läsa om den på min hemsida:
http://astrofriend.eu/astronomy/project ... epair.html


/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Miska
Posts: 711
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Skywatcher vs Bresser

Post by Miska »

600mm på korta tider kräver inte autoguider, det är först efter 60 sekunder som det börjar krävas sånt. Men när det kommer till foto med objektiv så är jag inte ute efter jättelånga slutartider utan jag ska helst lära mig allting.

Det som kommer vara mest tidskrävande är polariseringen, och jag räknar med att det tar ca 30 minuter att få det rätt oavsett vad.
Det är redan svårt nog med min iOptron SkyTracker V2 då det räcker med att man rubbar stativet lite så är den avpolariserad. Även när man monterar kameran så kan den hoppa ur kurs och det är ännu svårare att hitta allting då det är manuellt, och du Lars, som bor i Stockholm vet hur kasst natthimmel vi egentligen har här ute.

Men jag väntar. Väntar delvist på ett svar från Bresser för att veta hur mycket kalaset väger. Lite smått korkat på deras håll att inte nämna det på sin sida, att hur mycket väger monteringen och stativet. Motvikterna har en vikt och 150/750mm Newtonian också, men inte resten.
För om den väger mindre än en Skywatcher HEQ5 Pro SynScan GoTo så lär det nog bli den, just pga vikten och prislappen.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
megrez 90
Posts: 142
Joined: 2011-04-18 17:21:08
spamtest: JA

Re: Skywatcher vs Bresser

Post by megrez 90 »

Stativ 5,5 kg huvud 5,3kg tuben 6kg + motvikter (bör ligga runt 5kg?) drygt 20kg med andra ord! Meade LX75 var föregångaren till Exos 2. Så service borde finnas via Meade! Huvudet är egentligen ett EQ5 med stålaxlar, så stabiliteten är snarlik EQ5:an. HeQ5 väger lite mer, men levereras med klenare stativ! Exos har 2" ben!
Galen i refraktorer :)
User avatar
Miska
Posts: 711
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Skywatcher vs Bresser

Post by Miska »

megrez 90 wrote:Stativ 5,5 kg huvud 5,3kg tuben 6kg + motvikter (bör ligga runt 5kg?) drygt 20kg med andra ord! Meade LX75 var föregångaren till Exos 2. Så service borde finnas via Meade! Huvudet är egentligen ett EQ5 med stålaxlar, så stabiliteten är snarlik EQ5:an. HeQ5 väger lite mer, men levereras med klenare stativ! Exos har 2" ben!
Tack för svaret!
Vilken tycker du är bättre, Meade/Bresser eller Skywatcher?
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Skywatcher vs Bresser

Post by Jonas »

Du har ju bestämt dig för Bresser trots att alla säger Skywatcher, så köp Bresser!
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Post Reply