Problem med nätaggregat

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Problem med nätaggregat

Post by Jonas »

Hejsan,

Igår kväll blev jag alldeles kall när jag skulle köra igång monteringen. Den var stendöd!

Nätaggregatet var igång och lampan på 12V cig-pluggen visade att det gick ström fram men när jag tryckte ON-knappen på monteringen, hände inget utom att lampan på cig-pluggen slocknade.

Startade amatörmässig felsökning genom att kolla alla 2 säkringarna (cig-plugg och nätaggregat) men inget var fel. Kontrollerade även kablage och cig-fördelare men hittade inga fel.

Blev rädd att det var i monteringen felet fanns men blev lugnad när jag anslutit batteriaggregatet och allt fungerade som det skulle.

Mätte senare upp utspänningen från nätaggregatet och den var helt rätt (13,1 V) men uppenbarligen kan aggregatet inte driva monteringen.

Med den samlade kunskap som finns här på forumet, hoppas jag ni kan tipsa mig om vad som är fel, eller förslag på fel.

Visst kan jag köpa ett nytt aggregat men detta är endast 2 år gammalt och sparsamt använt så jag hoppas det är något jag förbisett.

Här en länk till aggregatet. Mitt har dock inget cig-uttag. I övrigt samma.

https://www.conrad.se/Laboratorieaggreg ... &pi=512015
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Problem med nätaggregat

Post by AstroFriend »

Hej Jonas,
Tråkigt när utrustningen krånglar, särskilt nu när det börjar bli dags att använda den.

Det låter som om nätaggregatet inte kan lämna tillräckligt med ström vid belastning och därmed att spänningen sjunker.

Prova att koppla in en 25 Watts billampa, det ger ungefär den belastning (2 Amper) utrustningen drar vid topparna. När du har den inkopplad så mäter du spänningen, den skall fortfarande vara 13 volt. Annars är jag rädd för att nätaggregatet är skadat. På en del nätaggregat kan man ställa in maxströmmen som den skall få lämna för att skydda utrustningen. Men kan inte se att denna är konstruerad så. För de finns väl inga justeringar på baksidan?

Bara ett par tips för att komma vidare.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Problem med nätaggregat

Post by Jonas »

Tack för tipset Lars!
Jag misstänker också att det kan vara så att den lämnar 13V men inte (längre) tillräcklig strömstyrka. Tack för tipset om billampa. Funderade just på hur jag skulle mäta det.
Nej, det finns inga justeringar man kan göra på aggregatet. Möjligtvis inuti men där vill jag inte röra något.

Hälsar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Post Reply