SynScan / HeQ5 Pro haveri

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: SynScan / HeQ5 Pro haveri

Post by ragge »

AstroFriend wrote:Eftersom de skriver mikrosekunder kan det tänkas att den skyddar mot strömspikar på kanske 2000amp. Men då är det lämpligt att sladdarna är mycket korta och direkt kopplat över den utrustning som den skall skydda. Långa kablar fungerar som induktanser. Vid långsammare förlopp är 2amp mer troligt.

Vanligaste sättet att förstöra drivsteg för stegmotorer är strömspikar från motorerna själv, till ex om någon kabel är glapp. Vad gäller strömförsörjnings kontakten så använder jag inte den, har lödit in kabeln direkt på kretskortet. Det måste alltid sitta skyddsdioder på drivutgångarna för att ge visst skydd.

Lars
Det låter rimligt det du skriver. Men oavsett hur kapaciteten är så hade det varit trevligt att se om den fungerar alls.

Kontakterna till stegmotorerna verkar tillförlitliga, och i detta fallet så indikeras fel på båda två så orsaken är nog inte här. Speciellt som mobiltelefonen fick sin usb-port stekt samtidigt. Men det kan ju ha uppstått induktivt drivna spikar på strömförsörjningen pga glapp där, det är den enda förklaringen jag kan komma på. Håller på nu och löder in en extern anslutningskontakt där. Moderkortet är nu i händerna på PostNord, vilket indikerar att jag kan få vänta länge till om det ens kommer fram alls.
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
hbar
Posts: 583
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: SynScan / HeQ5 Pro haveri

Post by hbar »

En transientdiod som tex bzw50-15 har ett VRM 15V (5uA), VBR 16.6V 1mA, VCL1 26.9V (186A), VCL2 35V (1714A)

Om du lägger 24V över en sådan så skulle du få åtminstone så mycket så att lampan lyste lite (även om det då ligger ~2V över denna o därmed bara 22V över dioden).

Toleranser och val av VRM gör att den kanske inte går in förrän vid uppåt 30V men därmed kommer också naturligtvis frågan om du har någon användning för den då HEQ5an förmodligen inte tycker om 24 och än mindre 30V.

Tar du spänningen från en bil där motorn inte är igång så har du knappast några transienter. Även om motorn var igång och laddade batteriet så är den inre resistansen i ett fungerande bilbatteri så låg att det inte går att få en högre spänning än ca 16V. De problem man kan få i bilar ofta relaterade till dåliga jordförbindelser. Tar du ut spänningen direkt över batteriet så är dessa problem minimerade.

Vill man så går det enkelt att bygga ett aktivt överspänningsskydd med en säkring + zenerdiod + tyristor o ett motstånd men jag har svårt att se något behov för en sådan lösning.

/Håkan
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: SynScan / HeQ5 Pro haveri

Post by ragge »

Tack för utförligt svar Håkan,

Jag gör nog ingen avancerad lösning med tyristor etc, men det är ju enkelt att ändå lägga med detta överspänningsskyddet och en enkel zenerdiod, nu när jag ändå har grejorna. Man blir lätt lite nojig efter ett trauma där både monteringen och mobilen samtidigt lämnade in...
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: SynScan / HeQ5 Pro haveri

Post by ragge »

Ett litet steg framåt idag - en ersättare till original 12-voltspluggen. En bit U-profil blev en stabil hållare för kontakten.
power-connector.jpg
power-connector.jpg (267.55 KiB) Viewed 2315 times
/Ragnar
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: SynScan / HeQ5 Pro haveri

Post by ragge »

Idag kan jag åter se mörkret i tunnelns slut :-)
Gamla Bettan fungerar igen, vilken härlig musik det är att höra stegmotorernas vinande nu när moderkortet är bytt.
/Ragnar
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
Post Reply