Neq6pro glapp i dec axel

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
bjorsa
Posts: 355
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Neq6pro glapp i dec axel

Post by bjorsa »

Hej !
Upptäckte häromdan att min montering NEQ6 pro är lite glapp i Dec axeln dvs när mitt skywatcher 200 pds sitter monterat och jag tar tag i det längst fram så kan jag röra på (skywatcher200pds) ett par mm längst ut på teleskopet men det motsvarar ju bara ett litet glapp vid själva fästet och tittar man på klockan vid dec axeln så är det ju kanske en tiondels mm .

Skall man justera så att den inte rör sig alls ? (har belt drift )

När den är i drift så vet jag inte ifall glappet kvarstår men tror det för inte spänner väl motorn till det hela ?

Hittade denna som har samma problem fast verkar vara mkt större glapp för honom tror jag http://myastroimages.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=2095" onclick="window.open(this.href);return false;

Får ibland dubbla spikes på stjärnor kan det vara en effekt av glappet ?

Törs man ge sig på denna justeringen http://www.astro-baby.com/EQ6%20rebuild ... gnment.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
mvh/bjorsa
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Neq6pro glapp i dec axel

Post by Jonas »

Du kan inte kompensera glappet med aningens obalans?
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
bjorsa
Posts: 355
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: Neq6pro glapp i dec axel

Post by bjorsa »

Hej Jonas !
Du menar att den skall ligga på åt endera hållet istället för perfekt balanserad ?
Skall testa det tack för förslaget
mvh/bjorsa
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: Neq6pro glapp i dec axel

Post by ragge »

bjorsa wrote:Hej !
Upptäckte häromdan att min montering NEQ6 pro är lite glapp i Dec axeln dvs när mitt skywatcher 200 pds sitter monterat och jag tar tag i det längst fram så kan jag röra på (skywatcher200pds) ett par mm längst ut på teleskopet men det motsvarar ju bara ett litet glapp vid själva fästet och tittar man på klockan vid dec axeln så är det ju kanske en tiondels mm .

Skall man justera så att den inte rör sig alls ? (har belt drift )

När den är i drift så vet jag inte ifall glappet kvarstår men tror det för inte spänner väl motorn till det hela ?

Hittade denna som har samma problem fast verkar vara mkt större glapp för honom tror jag http://myastroimages.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=2095" onclick="window.open(this.href);return false;

Får ibland dubbla spikes på stjärnor kan det vara en effekt av glappet ?

Törs man ge sig på denna justeringen http://www.astro-baby.com/EQ6%20rebuild ... gnment.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
mvh/bjorsa
Hej Bjorsa,

Det skall vara ett "mycket litet" glapp ;)
Justeringen som beskrivs på astro-baby är mycket bra, jag har gjort den på min HEQ5 och det var väldigt enkelt. Ett sätt att kontrollera att man inte har tajtat till för hårt är att köra motorn så att axeln roterar minst ett varv och lyssna uppmärksamt under tiden. Minsta "binding" (motstånd) i snäckväxeln avslöjas genom att motorljudet ändras. Men lämna lite marginal för temperaturförändringar.
Obalans funkar ofta, men inte vid de tillfällen som tuben pekar nära zenit. Därför gjorde jag en egen lösning - en Backlash Killer. En bit aluminiumprofil som bockats till. Den sitter med dubbelhäftande tejp samt plastpluggen som sticker ut genom hålet (med snöret på pluggen kan man fortfarande ta bort denna).
Tyvärr är det väldigt lätt att glömma lossa lås-skruven när man slewar iväg, och då blir det till att ersätta fjädern med en ny... Funkar annars utmärkt.
/Ragnar
bk.jpg
bk.jpg (135.2 KiB) Viewed 4149 times
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Neq6pro glapp i dec axel

Post by AstroFriend »

Jag har också lite glapp i min DEC, försöker jag ställa in kuggingreppet med mindre glapp går det bra en stund, sedan låser sig motorerna. Precisionen är helt enkelt för dålig i centreringen av kugghjulet. Men fjäderlösningen som visas här är nog ingen dum ide, kanske det går att komma på ett sätt så fjädern inte går av om man glömmer bort den under förflyttning. En mycket längre fjäder skulle ju minska risken. Ragge har många små finurliga saker på sina utrustningar!

När man kör dithering och autoguidning kan man inte helt bortse från glappet i RA axeln heller.

Min montering är en EQ6 Synscan. Det finns många beskrivningar på nätet hur man justerar, här är en med bra bilder:
http://www.astro-baby.com/EQ6%20rebuild ... gnment.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Passade på att ta mig en titt på min egen justering, har märkt att glappet i DEC blev väl stor när jag en vinterdag fick en låsning och justerade upp spelet lite grovt. Är ju tyvärr ganska temperaturkänsligt också. Blev ganska bra nu och går att köra varvet runt utan låsning, får se hur det blir i kylan senare. På den delen av varvet där spelet är som minst går det knappt att känna något glapp alls. Roterar jag axeln 180 grader (OBS Kör med motorerna) känner man glappet tydligt.

Om jag minns rätt går det att få ett mått på vinkel glappet i PHD2, skall läsa av där nästa gång jag har EQ6an igång.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Neq6pro glapp i dec axel

Post by AstroFriend »

Jag gick igenom den mekaniska justeringen igen. Fann också att den översta delen på monteringen inte satt riktigt fast. Alltså den delen man sätter dovetailen i. Det är tre små ynka skruvar som håller den på plats mot en kona. Och det här är tänkt att man skall kunna lasta med 20 kg! Kan ju inte fungera så bra, skruvarna äter sig in i metallen och glapp uppstår efter ett tag. Ragge, du som bygger om och förbättrar så mycket på din montering, har du ändrat något här?

Drog åt skruvarna i dovetail hållaren ordentligt och justerade sedan kuggingreppet. Om jag mäter som du fast på avståndet 0,4 meter från DEC axelns centrum har jag nu ett glapp på mindre än 0.2 mm (ögonmått) vid det läge på varvet där det är som värst. Där det är som minst i praktiken inget kännbart glapp.

Nu vet jag inte om detta kommer fungera i kylan, får kanske fintrimma upp kugghjuls anliggningen en aning i så fall. Blir spännande att se om ditheringen kommer fungera bättre nu, har haft väldigt långa insvängningstider tidigare och det är starkt förknippat med glappet. Guide error enligt PHD2 har normalt legat på 0.8" rms, kanske även detta kan bli lite bättre nu.

Har du gett dig på och justerat din montering än?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
bjorsa
Posts: 355
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: Neq6pro glapp i dec axel

Post by bjorsa »

Tack för svaren !
Jag gjorde lite obalans i dec och då försvann dubbla starspikes däremot så började den att vandra lite dvs objektet låg inte på samma plats hela tiden utan hade förflyttat sig en bit på 3 timmar inte mkt utan typ 5 mm nedåt på en 22 tum skärm men då dök ett problem upp som jag vet att jag tidigare har haft och det är att det blir ett randigt brus i bilden när den är stackad

Här en 100% crop 1280 bredd där man ser randigt brus som går i samma riktning som objektet förflyttade sig under dom 3 timmarna
meddarksbiasstretchad.jpg
Här ostackad bild från raw till jpg och 100% crop 1280 bredd
rawtilljp100%crop.jpg
har provat att stack med och utan darks bias men får samma randiga är det alltså bruset som stackas ihop så att det bildar mönster ?

Tänkte att jag kunde brusreducera raw filerna först innan stackning men när man kör adobe raw filter så blir det en xmp fil som läggs till och den kommer ju inte med i deep sky stacker så något enkelt bra sätt att brusreducera canons raw cr2 filer så att dom fortfarande är raw cr2 när dom skall stackas eller skall man spara dom som tiff och då göra likadant med darks och bias att spara dom i tiff och sen stacka ?
mvh/bjorsa
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Neq6pro glapp i dec axel

Post by AstroFriend »

Hej Bjorsa,
Troligen är det de olika pixlarnas känslighet och bakgrunden (static pattern) som orsakar det i kombination med driften du har. Med en dark och flat kalibration borde problemen reduceras. Du kan också prova med dithering som jämnar ut felet, visserligen har du i princip redan gjort det eftersom bilden drivit mellan de olika exponeringarna. Men med kontrollerad slumpmässig dithering bör det bli bättre, viktigt du stackar med median eller sigma clipping eller motsvarande.

Jag får också sådana mönster mer eller mindre ibland. Att brusreducera subbarna låter ologiskt och inte som en bra ide, kan säker ta bort just det felet men orsakar andra problem. FFt filter brukar vara bra på att ta bort sådana här störningar, var dock väldigt länge sedan jag provade på det. Finns i bland annat Fitswork.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: Neq6pro glapp i dec axel

Post by ragge »

Lars,
Jag har inte behövt modda "puckens" infästning med de tre små skruvarna, den har alltid suttit stabilt både före och efter en demontering jag gjorde för en tid sedan.
Jag tycker det låter som ett extremt litet spel du har, med max 0.2 mm på 40 cm radie. Har inte kollat mitt, men är säkert större än så.

Bjorsa,
Det vore kontraproduktivt att brusreducera innan stackning. Man gör ju stackning för att minska bruset på ett bättre sätt än vad vanliga brusreduceringsprogram klarar av.
Driften du har, om den är samma från bild till bild, beror troligen på fältrotation som i sin tur beror på en kombination av bristande polinställning och att guidestjärnan finns långt ifrån bildens centrum. Förbättra polinställningen och försök guida på en stjärna så nära bildcentrum som möjligt (även om det innebär att den är utanför bilden). Och som Lars säger - dithering borde också hjälpa.
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Neq6pro glapp i dec axel

Post by AstroFriend »

Hej Ragge,
De små skruvarna är kanske M5, de tre skruvarna som håller monteringen mot piren är M18 och de kan jag dra hur hårt som helst, blev rekommenderad M20 dock. De tre små skruvarna pressar dessutom mot en kona, känns inte bra. Får se om det uppstår glapp igen, då lär jag definitivt bygga om det men vet inte hur än.

Jag är själv förvånad hur litet glapp jag fick till och att det fortfarande inte låser sig, men som sagt får se hur det reagerar i kyla. Kanske jag nu får en bättre autoguiding som jag skrev tidigare, har ju varit trist att det satt gränsen för hur skarpa/runda stjärnorna blir. Funderade ju på en EQ8 och det blir det nog med tiden om inte de direktdrivna går ned i pris ordentligt. Det bör de ju med tanke på att man slipper alla dyra snäckväxlar, elektronik är ju billigt att massproducera och direktdrift kommer in i många andra sammanhang.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: Neq6pro glapp i dec axel

Post by ragge »

Ja det var dessa skruvarna jag menade
puck skruvar.jpg
Nu har vi ju inte samma montering, men jag har aldrig hört någon annan som har återkommande problem med att skruvarna inte sitter tajt.

Är det glappet i snäckväxeln eller eller det periodiska felet som du inte är nöjd med i din neq6 ? Glappet borde inte orsaka orunda stjärnor om du har lagom obalans och någorlunda vindstilla. Och PE borde väl autoguidern klara av. Dina 900 mm brännvidd är ju inte särskilt mycket, så jag tycker det vore konstigt om en neq6 inte hanterar den bra.

/Ragnar
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Neq6pro glapp i dec axel

Post by AstroFriend »

Det är samma typ av skruvar på min montering, vi får se om glappet upprepas, de har ju varit åtdragna tidigare också.

Ett problem som uppstår vid dithering är att det tar tid för systemet att stabilisera sig efter varje förflyttning och just DEC axelns glapp verkar påverka detta mycket negativt, blir lite olika beroende på hur teleskopet pekar. Får se nästa gång jag provkör hur det blir nu efter mina åtgärder. Använder inte PEC då autoguidern är tänkt att hantera de periodiska felen också.

Använder du både PEC och autoguiding?

Teleskopets fokallängd är ännu mindre, 682mm med reducern. Tidigare var detta inget problem, men allteftersom problem löst sig och bättre teleskop med ökad skärpa verkar det vara på gränsen nu att märkas. Pixelskalan är bara 2"/pixel, men tänkte ju öka upplösningen med drizzling eller liknande och då måste det vara bra i grunden. Jag kan öka väntetiden ännu mer för att ge systemet mer tid att stabilisera sig, men försöker få detta med dithering och stabilisering bli bra först, kanske till och med är så att de tre lösa skruvarna som nu är hårt åtdragna löste detta problem. Min montering är inte heller modifierad på minsta sätt och lär inte göra det heller utan byter till något bättre i framtiden.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
bjorsa
Posts: 355
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: Neq6pro glapp i dec axel

Post by bjorsa »

ragge wrote:Lars,
Jag har inte behövt modda "puckens" infästning med de tre små skruvarna, den har alltid suttit stabilt både före och efter en demontering jag gjorde för en tid sedan.
Jag tycker det låter som ett extremt litet spel du har, med max 0.2 mm på 40 cm radie. Har inte kollat mitt, men är säkert större än så.

Bjorsa,
Det vore kontraproduktivt att brusreducera innan stackning. Man gör ju stackning för att minska bruset på ett bättre sätt än vad vanliga brusreduceringsprogram klarar av.
Driften du har, om den är samma från bild till bild, beror troligen på fältrotation som i sin tur beror på en kombination av bristande polinställning och att guidestjärnan finns långt ifrån bildens centrum. Förbättra polinställningen och försök guida på en stjärna så nära bildcentrum som möjligt (även om det innebär att den är utanför bilden). Och som Lars säger - dithering borde också hjälpa.
Hej Ragge !
Jo får se till att guidestjärnan kommer mer i centrum av bilden å se till att få bättre polaralignment .
mvh/bjorsa
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: Neq6pro glapp i dec axel

Post by ragge »

AstroFriend wrote:Det är samma typ av skruvar på min montering, vi får se om glappet upprepas, de har ju varit åtdragna tidigare också.

Ett problem som uppstår vid dithering är att det tar tid för systemet att stabilisera sig efter varje förflyttning och just DEC axelns glapp verkar påverka detta mycket negativt, blir lite olika beroende på hur teleskopet pekar. Får se nästa gång jag provkör hur det blir nu efter mina åtgärder. Använder inte PEC då autoguidern är tänkt att hantera de periodiska felen också.

Använder du både PEC och autoguiding?

Teleskopets fokallängd är ännu mindre, 682mm med reducern. Tidigare var detta inget problem, men allteftersom problem löst sig och bättre teleskop med ökad skärpa verkar det vara på gränsen nu att märkas. Pixelskalan är bara 2"/pixel, men tänkte ju öka upplösningen med drizzling eller liknande och då måste det vara bra i grunden. Jag kan öka väntetiden ännu mer för att ge systemet mer tid att stabilisera sig, men försöker få detta med dithering och stabilisering bli bra först, kanske till och med är så att de tre lösa skruvarna som nu är hårt åtdragna löste detta problem. Min montering är inte heller modifierad på minsta sätt och lär inte göra det heller utan byter till något bättre i framtiden.

/Lars
Jag har provat båda varianterna, autoguider med resp utan PEC och har inte kunnat se någon skillnad.

Numera kör jag även med dithering, men eftersom jag har en standalone autoguider som inte hanterar kamerans trigger så får det bli manuell dithering. Tidigare stoppade jag då guidningen, flyttade lite med RA resp DEC (i ett spiralformat mönster) och återstartade sedan guidningen igen. Men nu har jag en mekanisk superfinjustering av guideskopet (i DEC endast) och där justerar jag ytterst lite mellan exponeringarna, och då gör guidekameran dithering åt mig, fast det vet den ju inte :-) Jag har alldeles för dålig himmel här hemma på tomten så jag måste ändå sitta och passa på grejorna ute på någon mörk plats.

Om glappet i DEC ger problem i samband med dithering så tycker jag att det borde gå att lösa med lite lagom obalans i dec (om inte tuben pekar rakt upp). Har du testat det ? Det blir ju då i praktiken ingen backlash alls.
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Neq6pro glapp i dec axel

Post by AstroFriend »

Ja det var ju en smart grej, att ändra på guidetubens justering relativt teleskopet och låta det bli dithering. Det går inte att använda din guidekamera som en "normal" kamera och guida med den? Eller den kanske inte ens har en USB anslutning.

DEC problemet reagerar mycket olika beroende vart teleskopet pekar, men glappet har varit väldigt stort tidigare så borde ju vara ett mindre problem nu. DEC axeln går ganska trögt pga av gammal/dålig infettning av lager och snäckväxel. Har inte provat med obalans mer än den jag får naturligt ibland när jag inte är noggrann, men eftersom friktionen är ganska hög behöver det antagligen en hel del vikt för att ge verkan. Hade tänkt jag skulle tagit isär monteringen i sommar och gjort rent och infettat på nytt. Nu kom det en massa andra saker emellan. Men skall prova med en fjäderlösning i varje fall i vinter när jag kommer igång.

Låter logiskt att du inte får någon förbättring med kombinationen PEC och guidning på samma gång, skulle det bli bättre tyder det väl mest på att guidningen inte är optimalt intrimmad eller väldigt stora periodiska fel, har läst om ganska många andra som gör båda dock. Men inte verkar det vara som om någon fått någon dramatisk förbättring.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply