HEQ5 PRO - Tracking bekymmer.

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Xhevdet
Posts: 60
Joined: 2016-09-06 13:30:56
spamtest: JA
Location: Göteborg

HEQ5 PRO - Tracking bekymmer.

Post by Xhevdet »

Hej!

Jag har precis införskaffat mig ett HEQ5 PRO tillsammans med en Sky
watcher Explorer 200pds(1000 f/).

Jag vill veta hur jag kan ta reda på om "trackingen" fungerar? Hur länge behöver jag vänta exempelvis för att konstatera att teleskopet följer ett objekt? Går det snabbt? Har jag för bråttom?

Hoppas ni förstår mina frågor, trots frustrationen hoppas jag kunna formulera mitt problem någorlunda väl.

Alla svar uppskattas.

Allt väl,
:geek:
X Mod / AstromodX
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: HEQ5 PRO - Tracking bekymmer.

Post by ragge »

Hej,

Grattis till din nya astroutrustning !
Om du vill testa HEQ5:ans egen precision (utan guideteleskop) med avseende på tracking så är det så här :
- När trackingen är igång så kan du se genom teleskopet att fasta föremål (på marken) flyttar sig i okularet eller i din kamera. Det ser du ganska snabbt, beroende på vilket okular du har, men zooma in ordentligt med kameran så ser du "live" att saker rör på sig. Då vet du att trackingen fungerar. Du behöver inte testa om den följer med rätt hastighet. Se till att du valt tracking="siderial" bara.

- Om du vill testa mot en stjärna så finns två felkällor till dålig tracking. 1) Dåligt utförd polinställning visar sig genom att trackingen missar i riktning "DEC". 2) Monteringens följning är inte helt konstant beroende på det periodiska felet "PEC" (finns alltid) som uppstår när snäckdrevet som sakta roterar inte är 100% mekaniskt centrerat. Ta en bild med c:a 10 minuter (drevets rotationstid är drygt 10 min) så kommer du att se att stjärnan har rört sig lite fram och tillbaka (riktning "RA"). Om den dessutom har rört sig i DEC så ser du en V-form eller dragspel om du fotar längre tid. Välj en stjärna nära himmelsekvatorn när du testar.

/Ragnar
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
Xhevdet
Posts: 60
Joined: 2016-09-06 13:30:56
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: HEQ5 PRO - Tracking bekymmer.

Post by Xhevdet »

Hej Ragnar. Stort tack för att du tar dig tid.

Jag testade att sätta upp teleskopet mot ett objekt och som du skrev trycka på "sidereal" men den har inte rört sig en millimeter. Detta testade jag nu i ca 30 min.

Jag är osäker på vad jag gör för fel så jag vet i nuläget inte riktigt vilka frågor jag skall ställa!

Har du någon bra idé? Vad bör jag tänka på?

Tack,
X Mod / AstromodX
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: HEQ5 PRO - Tracking bekymmer.

Post by ragge »

Konstigt.
Om du försöker "slew:a" dvs köra monteringen i RA resp DEC med handkontrollen - rör den sig då ? Testa med högsta hastigheten (tryck "2" för att välja speed sedan "9" för högsta) därefter pil höger/vänster (RA) eller upp/ned (DEC). Rör den sig ? Låter den något (lyssna nära monteringen) ?
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: HEQ5 PRO - Tracking bekymmer.

Post by Jonas »

Kort fråga. Har du polinställt monteringen, programmerat position, datum och tid samt sökt upp en, två eller tre stjärnor för att få monteringen att "hitta" på stjärnhimlen?
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Xhevdet
Posts: 60
Joined: 2016-09-06 13:30:56
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: HEQ5 PRO - Tracking bekymmer.

Post by Xhevdet »

Ragnar: Ja det låter och ja jag kan "slewa" den precis var jag vill i manuellt läge. Den funkar perfekt på så vis. När jag fäster den vid ett objekt så låter det lite, som någon annan förklarade bäst som "kaffemaskin som maler kaffe". Gnisslar nästan för att vara mer korrekt.


Jonas: Jag tog ditt tips och skapade en stjärnhimmel baserad på 3 stjärnors position. Dock skall det sägas att jag har teleskopet i mitt vardagsrum nu, så inte tillgång till exakt polinställning.
Måste jag vara utomhus med fri sikt mot polaris för att kunna testa om trackingen funkar?

Tack så mycket,
X Mod / AstromodX
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: HEQ5 PRO - Tracking bekymmer.

Post by ragge »

Då låter den som den skall :D (om det är ett svagt ljud vill säga).
Det verkar oförklarligt att den kan slew:a men inte följa (tracking) - och ljudet antyder att trackingen gör sitt jobb :S
Jag hade nog tagit bort täckluckan (sidan) på monteringen och kollat att kugghjulen rör sig (lätt fixat) under tracking.
En felkälla kunde ha varit om du hade släppt på RA "kopplingen" men då hade den ju inte slew:at heller.

En ide bara - lyssna när du har tracking=siderial och sedan tracking=stop. Tystnar ljudet då ?
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
Xhevdet
Posts: 60
Joined: 2016-09-06 13:30:56
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: HEQ5 PRO - Tracking bekymmer.

Post by Xhevdet »

Svar JA. Den tystnar.
X Mod / AstromodX
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: HEQ5 PRO - Tracking bekymmer.

Post by ragge »

Den skall röra sig i RA 360 grader på (grovt sett) 24 timmar, dvs 15 grader per timme.
Men ta bort luckan och se om kugghjulen rör sig. Om de gör det men motviktsstången ändå inte rör sig så är det något som slirar (tex RA kopplingen är inte tillräckligt hårt åtdragen).
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: HEQ5 PRO - Tracking bekymmer.

Post by AstroFriend »

Du kan ju ta bort teleskopet och motvikten medans du testar ifall du har balansproblem och det därmed slirar. Om du tejpar fast en laserpekare där teleskopet skall sitta och riktar mot någon vägg några meter bort är det mycket lättare att se om det rör sig. Du ser störst rörelse om du riktar DEC axeln med laserpekaren 90 grader bort från RA axeln. Den skall alltså inte peka jäms med polaxeln (RA).

Lägg gärna upp ett foto på hur det ser ut ifall det blivit något missförstånd hur det skall monteras ihop.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: HEQ5 PRO - Tracking bekymmer.

Post by Jonas »

Xhevdet wrote:
Jonas: Jag tog ditt tips och skapade en stjärnhimmel baserad på 3 stjärnors position. Dock skall det sägas att jag har teleskopet i mitt vardagsrum nu, så inte tillgång till exakt polinställning.
Måste jag vara utomhus med fri sikt mot polaris för att kunna testa om trackingen funkar?

Tack så mycket,
Trackingen kan fungera ändå men du måste åtminstone ställa den någorlunda mot Polaris.
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Xhevdet
Posts: 60
Joined: 2016-09-06 13:30:56
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: HEQ5 PRO - Tracking bekymmer.

Post by Xhevdet »

Hej allihopa.

Ragnar jag har ännu ej vågat öppna den luckan. För varje dag som går så förstår jag lite mer om monteringen och dess funktioner. Igår kväll lyckades ni förklara för mig hur jag bäst förstår mig själva konstaterandet av rörelser eller inte i trackingfunktionen.

Lars, tack för tipset. Med tanke på att det var mörkt igår när du gav mig det tipset så var det perfekt. Med DEC inställt på 90 grader från RA så kunde jag se rörelser.

Alltså kan jag konstatera att det funkar. Det ger mig andra frågor.

Vad är det jag gör för fel när jag har all utrustning på då?
I nuläget har jag en 8" Explorer med 1000 mm f. En ZWO asi 178 mono samt en Orion starshoot autoguider. Ungefär 10,5 - 11 kg.

Hur skall jag tänka när jag balanserar? Mer vikt åt något håll?

Tacksam för svar!
X Mod / AstromodX
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: HEQ5 PRO - Tracking bekymmer.

Post by AstroFriend »

Hej,
Vad kul att du ser att drivningen verkar fungera. Lite svårare att förklara varför det inte fungerar med utrustningen på, speciellt med tanke på att slew fungerar. Men börja med att balansera.

Kanske den här videon kan vara till hjälp:
https://www.youtube.com/watch?v=RwzEMT3pIuA" onclick="window.open(this.href);return false;

Du verkar ha som plan att autoguida framöver. Ett problem man kan få är att det alltid finns ett litet glapp i snäckdreven, speciellt känsligt är det i DEC axeln när man guidar, då kan man ha en viss obalans i DEC axeln där så att alltid kuggarna ligger emot även när man kör fram o tillbaks under guidningen, I RA axeln är detta sällan ett problem då motorn bara går åt ett håll.

Lycka till med nästa steg, det går framåt nu!

ps.
Du skrev: Med DEC inställt på 90 grader från RA så kunde jag se rörelser. Du menar att den bara förflyttar sig åt ett håll?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: HEQ5 PRO - Tracking bekymmer.

Post by ragge »

Xhevdet wrote:... Med DEC inställt på 90 grader från RA så kunde jag se rörelser...
Aha, då fattar jag. Men först, för att undvika missförstånd :
Om du ställer "DEC 90 grader från RA" så menar du säkert att teleskopet pekar österut eller västerut (om vi tänker oss att motviktsaxeln pekar mot norr, som den skall när man ställer upp monteringen från början). Då har du DEC=noll grader, 90 grader är nämligen rakt upp (mot Polaris-området).

Så jag gissar att du har testat med teleskopet på, och haft DEC=90 (så högt det går). Och då ligger det i sakens natur att ingenting flyttar sig särskilt mycket i okularet eller kameran när monteringen vrider sig runt RA-axeln. Sök på "equatorial mount" på Youtube så hittar du massor med förklaringar.

Sedan ang obalans så tycker jag att det är viktigt med lagom obalans i både DEC och RA, därför att då klarar man små vindpustar mycket bättre.

/Ragnar
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
Xhevdet
Posts: 60
Joined: 2016-09-06 13:30:56
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: HEQ5 PRO - Tracking bekymmer.

Post by Xhevdet »

Ragnar, är du vänlig och förklarar mer ingående hur du menar när du pratar om graderna på DEC? Utgå ifrån att jag är novis. Jag trodde jag förstod vad Lars menade igårkväll. Jag fotograferar hur jag hade det uppställt så lan ni få döma utefter det.

Den filmen som Lars länkade till gav mig lite mer förståelse, riktigt så noggrant har jag inte gjort det.

Men någonting jag undrar över är vikten: ingen av er tycks tycka att jag har för mycket vikt på mitt "OTA + kameror". Det är alltså inget bekymmer?

Ytterst tacksam,
X Mod / AstromodX
Post Reply