Helautomatisk polinställning - mumma för vägastronomer!

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
User avatar
Juicy6
Posts: 372
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Helautomatisk polinställning - mumma för vägastronomer!

Post by Juicy6 »

Jag lyfter det här till en egen tråd.

Jag såg videon om Polemaster på Youtube:

https://www.youtube.com/watch?v=39eoflD1TNc" onclick="window.open(this.href);return false;

Verkar vara en bra grej. Varför är ingen montering försedd med automatisk polinställning? Med Polemaster, GPS för tid och position samt plate solving borde det vara en barnlek om ALT och DEC skruvarna var utrustade med motorer och polskopet utbytt mot en kamera. Då hade det bara varit att trycka på en knapp och monteringen hade själv letat reda på Polaris (eller vilken stjärna som helst egentligen) och gjort polinställningen helt själv. Man hade ju t.o.m. kunnat ha igång det hela tiden så att mjukvaran själv justerade om stativet satt sig i marken eller man stött till det oavsiktligt. Vem blir först med detta? Kanske ett projekt för någon hempulare? AZ-EQ6GT med sin stabila konstruktion hade varit en bra utgångspunkt.
----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------
Fredrikdb
Posts: 174
Joined: 2015-04-04 11:44:58
spamtest: JA

Re: Helautomatisk polinställning - mumma för vägastronomer!

Post by Fredrikdb »

https://www.youtube.com/watch?v=qH-NZuU ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false; :D
User avatar
Juicy6
Posts: 372
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Re: Helautomatisk polinställning - mumma för vägastronomer!

Post by Juicy6 »

Ok, spännande. Då fungerar det säkert. Men Avalon blir nog liiiiiiite dyrt. Hoppas på ett tillbehör att sätta mellan tripod och montering. Något dom passar lite olika grejor.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------
Post Reply