Nätaggregat

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Nätaggregat

Post by micke187 »

Tänkte höra lite om nätaggregat vad som de är mest fördelar för om man jämnför med nätadaptrar?
Har sett ett nätagg på kjell o company som kändes prisvärt som ja funderat lite på.https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... 6-a-p44810" onclick="window.open(this.href);return false;

Har också lite problem med glappande kontakt till monteringen. Lampan på monteringen blinkar hejvilt å ibland är de svårt att få till trackingen i phd2 efter att den blivit så.
Har inte tänkt på de tidigare men kontakten till monteringen sitter väldigt löst så om nån vet vara man kan få tag på dc-kontakter som passar lite bättre till mitt heq5 eller om de går å åtgärda sj på nåt sätt så skulle ja va väldigt tacksam för :)
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
anivision
Posts: 389
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Nätaggregat

Post by anivision »

Jag har ett sånt nätaggregat och det har fungerat utmärkt. Jag kommer att köpa ett till, fast med 20 A istället.

Är det en 5,5/2,5 mm dc-plugg, eller det en 5,5/2,1 mm som sitter i en HEQ5? Min tanke är att det kanske sitter en med 2,1 mm mittstift på monteringen och hålet i pluggen från nätaggregatet är 2,5 mm. Då lär det bli glapp...
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Nätaggregat

Post by micke187 »

Okej ja då kanske de blir ett sådant.
Känns lite säkrare med än biltema adapter man använder just nu :)
Ja du de har ja inte tänkt på å kolla ens men skulle kunna tro att de är 2.1 mm på heq5?
Vet inte om det är originalkabel ja använder just nu men om det är det så skulle ja tycka de är lite konstigt att de ska vara glapp i den. Men den sitter verkligen jättelöst.
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: Nätaggregat

Post by ragge »

Jag ryser när jag läser detta... (Se viewtopic.php?f=17&t=13808&start=15" onclick="window.open(this.href);return false;)

Glappkontakt i strömmatningen är inte att leka med. Nu vet jag inte säkert om det var glapp som orsakade felet, men det är ganska troligt. I så fall hjälpte inte ens den lilla metallklämman som höll kontakten på plats. Den nya (stora) kontakten köpte jag på Kjell & Co.

Men om det är mer eller mindre regelbundet blinkande på den röda lampan så är det inte glapp, bara en varning om att spänningen är för låg.

Ragnar
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Nätaggregat

Post by micke187 »

Ja läste de där å fy fasen så tråkigt de kan verkligen göra en dyster..
Nej så var lite orolig om de kunde vara skadligt med på grund av att den även tappade signalen till handkontrollen.
De är mer som att lampan flämtar å dimmar av å till.
Regelbundet blinkande kan ja inte tycka att den gör.
Men ja börjar nog med att skaffa ett bättre nätagg å ser ifall de blir bättre.
Känner att ja inte riktigt är sugen på ifall de blir ett haveri som i ditt fall :/
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Nätaggregat

Post by micke187 »

Nu har man testat det nyinförskaffade nätagget och nu funkar det mkt bättre än förut ingen blinkande lampa längre :good: Men tror att ja får fixa till nån bättre dc-kontakt längre fram för de kändes lite osäkert med den som ja har och testade med.
Får se om jag vågar mig på och öppna å göra en egen lödning på kretskortet som endel har gjort :shy:
nätagg velleman.jpg
volt.jpg
dc-kontakt.jpg
dc-kontakt.jpg (88.11 KiB) Viewed 4509 times
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
Post Reply