NEQ6 funderingar

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
User avatar
jeffsundin
Posts: 75
Joined: 2016-09-21 22:01:32
spamtest: JA

NEQ6 funderingar

Post by jeffsundin »

Hej! Jag har precis fått tag i en ny NEQ6 som jag köpte från stjärnhusets astroboot.

Har dock lite funderingar.

1. Den dovetail som finns nu förstår jag mig inte riktigt på. Den är för liten för att kunna skruva fast tubhållaren. När jag Googlade så står det att den ska ta emot 45mm, men jag får verkligen inte till det. Är det något tillbehör jag saknar? Skickar med bild.

2. När jag låser fast monteringen med klämmorna så verkar det gå att vricka lite på r.a axeln. Väldigt lite, men det känns inte som att den är 100% låst. Är detta normalt? Har en video men då det inte går att ladda upp videor här så bifogar jag denna länk istället där man kan ladda ner videon: https://ufile.io/dmyve" onclick="window.open(this.href);return false;

Tacksam för all hjälp jag kan få! :)
Attachments
2.JPG
1.JPG
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: NEQ6 funderingar

Post by micke187 »

Det låter som du har ett stort glapp(backlash)i ra axeln och det går att justera så det blir mindre.
Har själv följt de här guiderna när jag själv justerat monteringen.
http://www.astro-baby.com/EQ6%20rebuild ... gnment.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: NEQ6 funderingar

Post by AstroFriend »

Hej Jeff,
Jag tycker det ser ut som om du har en modifierad skenhållare på din EQ6. Det är bra för det blir mycket stabilare, men vanliga Vixenskenan lär inte passa, det skall vara den större varianten Losmandy.

Losmandy hållare:
https://astro.astrosweden.se/sv/article ... -dovetails" onclick="window.open(this.href);return false;

Din verkar vara av en annan sort som inte tar båda varianterna.

Tror det är något lilnande det här du behöver:
https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... -47cm.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Mät noggrant innan du beställer något!

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: NEQ6 funderingar

Post by Tannerswe »

I filmen så tycker jag det ser ut som om det bara är Stången till motvikterna som rör sig. Inte hela RA eller?
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: NEQ6 funderingar

Post by Robert Habolin »

tyckte oxo det ser mer ut som stången.. ?

den brukar man väl kunna bara skruva fast

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
jeffsundin
Posts: 75
Joined: 2016-09-21 22:01:32
spamtest: JA

Re: NEQ6 funderingar

Post by jeffsundin »

Har provat att endast flytta på huvudet också, den rör sig lite då med. Men har läst om backlash som Micke skrev om och det verkar som att det ska vara så. Har aldrig hört talas om det tidigare
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: NEQ6 funderingar

Post by Tannerswe »

mm är det lite backlash så är det relativt enkelt att justera till. Kolla bara så du inte spänner åt för hårt utan du kan köra varvet runt utan att det "nyper" någonstans.
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: NEQ6 funderingar

Post by micke187 »

Ja gör inte samma misstag som jag gjorde när jag skruvade lite för hårt på justerskruvarna.
Motorn orkade inte riktigt dra runt så följningen störtdök när man tittade på phd2 grafen..
Men ja tror det blir svårt att justera så man inte får nån backlash alls utan lite kommer fortfarande vara kvar.
Det är bra sen att ha lite obalans i monteringen så motorn jobbar bort backlashen.
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
jeffsundin
Posts: 75
Joined: 2016-09-21 22:01:32
spamtest: JA

Re: NEQ6 funderingar

Post by jeffsundin »

Jag fällde ut hela viktstången och mätte. Jag kan trycka r.a axeln fram och tillbaka undefär 1mm även fast den är låst. Tror ni detta är ett problem eller är det normalt att kunna vricka så lite på den?
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: NEQ6 funderingar

Post by AstroFriend »

Det kan man nog göra på min med, men kontrollera att konan den sitter i är ordentligt åtdragen mot ra axeln. Den har också insex låsskruvar.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
jeffsundin
Posts: 75
Joined: 2016-09-21 22:01:32
spamtest: JA

Re: NEQ6 funderingar

Post by jeffsundin »

Ska kika på det! Man blir ju lite nojjig när man köpt ett så pass dyrt instrument hehe. Min gamla eq5 gick det inte att vricka på, det var därför jag blev lite fundersam. Har dock inte vart ute och provat den än på grund av det svenska vädret, men hoppas på att det ska bli klart snart!

Det är ju tur att man har det här forumet, annars hade man vart helt förlorad :good:
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: NEQ6 funderingar

Post by micke187 »

Sen är det ju bra att ha monteringen lite i obalans så motorn drar vikten så det motverkar backlashen. Fast det kanske du visste om. East heavy som det heter.
Dec axeln är väl lite kruligare de beror mycket på hur polinställningen är för det är ju bra att ha lite obalans även där för att motverka backlashen. För antar du har lite backlash i den axeln också?
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: NEQ6 funderingar

Post by Jonas »

Det är som Micke säger, bättre att ha lite glapp i kuggarna och istället ha lite obalans så att kontakten mellan kuggarna hela tiden är konstant.
Deklinationen kan vara lite trickigare men har man ojämnt fördelad utrustning (vilket man ska sträva efter att inte ha), kan det hjälpa med en ställbar motvikt på en mindre "motviktsstång". Jag använder detta ibland då jag, av något skäl, hamnar i en situation där jag behöver sprida utrustningen på "fel" sätt.
Hoppas inte detta uppfattas som rappakalja. Jag tror dock många förstår vad jag menar och kanske kan förklara bättre än jag försökt.
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: NEQ6 funderingar

Post by micke187 »

Tror du beskrev bättre än mig när ja läste mitt inlägg efteråt Jonas :D Men ja man ska ju alltid sträva att ha dec-axeln så bra i balans som möjligt. Men sen om polinställningen är lite 'ur kurs' åt nåt håll så kan det va bra att ha något obalans.
Bara det är det hållet så det motverkar backlashen.
Hoppas jag beskrev det rätt :)
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
Post Reply