Spänning/strömproblem med NEQ6

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Spänning/strömproblem med NEQ6

Post by Martin F »

AstroFriend wrote:Jag blev så trött på den att jag lödde in en kabel direkt på kretskortet. Tänk bara ett strömavbrott pga glapp, då får man börja om från början igen med positionering och allt. Kan ju till och med gå sönder saker när sådant händer.
Tro mig, det är betydligt större risk att något går sönder om jag försöker mig på att löda om om det blir strömavbrott :green:
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Spänning/strömproblem med NEQ6

Post by micke187 »

Sån här är det jag använder till att ha alla adaptrar och nätagg i.
http://www.jemfix.se/kabelvindor__3396/ ... ox_9039893" onclick="window.open(this.href);return false;
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
Zeke Varg
Posts: 48
Joined: 2015-08-06 04:48:56
spamtest: JA

Re: Spänning/strömproblem med NEQ6

Post by Zeke Varg »

Verkar som att felet är löst, bytte till en annan kabel (Kör med en cigg-adapter med en hona från batteriet som kopplas till en vanlig cigg-kabel). Har i och för sig bara testat den inomhus, men av det lilla den fått gå så ser det hoppfullt ut! Eftersom monteringen trots allt fick ström med den gamla kabeln så trodde jag att felet skulle ligga i monteringen. Antagligen så gav den gamla cigg-kabeln tillräcklig spänning i stand by, men la av så fort den belastades.
Status: Blåbär. (nyuppväckt)
GSO 10" Newton på en NEQ6 Pro mont.
Kamera: Celestron Neximage 5 samt en gammal Canon 350D
Antikviteter:
Refraktor Meridian/Unitron 75/1200 mod 145 photoeq, montering NS 131 inkl 220V RA-motor
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: Spänning/strömproblem med NEQ6

Post by ragge »

Jag kan intyga av egen dyrköpt erfarenhet att moderkortet i monteringen kan paja om det blir glappkontakt i 12-volts matningen när monteringen är påslagen.

Ragnar
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
Post Reply