Ra problem

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Ra problem

Post by micke187 »

Använder eqmod och funderar på om det är några inställningar som måste ställas in först innan calibrering i phd2? Eller ska man ha allt avmarkera allt i eqmod och låta phd2 styra allt? Har lite bekymmer med att ra axeln inte hänger med. Bara när jag ökar pulseguide till 0.9 på ra rate och ökar aggressivness i phd2 som den orkar hänga med. Vad gör jag för fel?
Har kollat att allt sitter fast ordentligt och ingen flex nånstans. Snäckväxel är justerad så gått det går. Och balansen är 'east heavy'. Polinställningen är så gott som perfekt. Dec axeln görs väldigt lite korrektioner medan på ra görs det alldeles för mycket.
Har försökt få bukt på detta problem i snart en månad men börjar bli lite löjligt nu när man inte vet vad man gör för fel. Trodde först det var nåt med drift compensation men hade den senaste version på monteringen så det behövdes inte. Och när jag stackar ihop bilder så syns driften men inte på enskilda bilder.
file.png
file.png (155.86 KiB) Viewed 5817 times
file-1.png
file-1.png (122.5 KiB) Viewed 5817 times
Har t.om bytt plats på motorerna och kollat men ingen skillnad. Tänkte försöka få bukt med det till imorgon så man inte står ute å krånglar igen.
/Micke
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
Tony
Posts: 481
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: Ra problem

Post by Tony »

Om den går på fel hastighet så är väl den här du skall justera:
Attachments
Skärmklipp1.GIF
Skärmklipp1.GIF (8.07 KiB) Viewed 5806 times
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Ra problem

Post by micke187 »

Det fönstret har jag aldrig fått upp förut. Får kolla upp det. Vart hittar man den?
Använder den senaste versionen av eqmod (2.00k) om det här nån betydelse.
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
Tony
Posts: 481
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: Ra problem

Post by Tony »

Den visar sig inte när du har det vanliga EQmodfönstret. Det finns en driver-setup. Sitter vid fel dator just nu så jag kan inte få fram nån skärmdump.
För mig är det helt avgörande att sätta in rätt custominställningar. För dig finns det nog snabbval på olika monteringar att välja.
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Ra problem

Post by AstroFriend »

Här har du en tabell för de olika modellerna:
http://eq-mod.sourceforge.net/prerequisites.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Du skrev att du hade senaste så den kanske inte finns med men om den inte skiljer i det avseendet så spelar det ingen roll.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Ra problem

Post by micke187 »

kollade upp den tabellen men allt stämde med min montering så där ser det bra ut. Hittade tillslut den med costum mount.
Hittade ett inlägg på ett annat forum som tog upp samma problem och det har med inställningar ra rate och dec rate att göra.
Det man ställer in i eqmod ställs om i phd2 vid kalibreringen tydligen och de inställningarna följer phd2 om jag fattade det rätt.
Hade för mig att inte röra nånting i eqmod utan att phd2 skulle göra allt jobb själv.

Så bara det blir fint imorgon ska jag ut och testa med andra inställningar i eqmod och se ifall det kan hjälpa.
/Micke
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Ra problem

Post by micke187 »

Nu har man varit ute och testat och det var att RA-rate och DEC-rate var delstat i eqmod så när jag ställde det på 0.5" innan kalibreringen blev följningen bra. Har haft det ställt på 0.1" och inte konstigt att phd2 inte hängde med.
Att man inte tänkt på det tidigare.. Men men nu är problemet löst iaf :-)

Lite tråkigt att molnen slulle dra in annars hade man kunnat fota lite också.
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Ra problem

Post by AstroFriend »

Hej Micke,
Vad skönt du hittade felet. Jag tror default läget är 0.5 (det är nog inte 0.5", inget bågsekundtecken, bara en enhetslös skala).

Det är lite knepigt att det är så många ställen man skall ställa in olika parametrar på och ibland ändras de från andra program.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Ra problem

Post by micke187 »

Ah vet inte om jag skruvat på det reglaget tidigare men kan också ha varit att jag gjorde en updatering på eqmod till 2.00k. Men nu vet ja att det ska stå på 0.5 iaf.
Nu kan man kan pusta ut lite. Trodde först det var fel på monteringen men tur det inte var det.

Hade för mig att man kan använda det tecknet för bågsekunder fast kan ha fel dock.
/Micke
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Ra problem

Post by AstroFriend »

Hej Micke,
Jo man kan bli stressad av sådant här när den ena klara natten efter den andra passerar och tekniken krånglar.

Alldeles riktigt att använda " för båg sekunder. Men det hörde nog inte hemma i den här inställningsmenyn om vi nu inte missförstått varandra och menar olika inställningar. Men det kanske står " eller bågsekunder i eqmod där du ändrade det till 0.5 ? I så fall är det rätt och jag är inne på någon annan inställning.

Om du har tid, lägg gärna upp en ny guide kurva nu när du fått det rätt. Det är nog många som följer det här och är nyfikna på vilka prestanda du uppnår.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Ra problem

Post by micke187 »

Ja fy vilken pers men nu funkar det iaf som det ska :)

Ja du har rätt att det inte står något " utan x0.5 i eqmod så kanske skulle ha skrivit så istället.

Ja tyvärr tänkte ja inte på igår kväll att ta nån skärmbild på kurvan jag hade men skall ut ikväll igen så då kommer jag lägga ut en skärmbild på hur de ser ut.
Hoppas bara molnen håller sig borta.
Bara att hålla tummarna!
Micke/
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Ra problem

Post by AstroFriend »

Med risk nu för att bli ansedd som en riktig dystergök.

Egentligen känns det inte som att ra guide rate rättar till det grundläggande problemet. Det gör bara att guidningen ges en chans att hantera större avvikelser.

Det grundläggande felet är att ra hastigheten avviker vilket syns tydligt i guide grafen. Och det har ju inte ändrats för att guide speeden ändrats.

I ditt last mount calibration data. Fälten expected ra och dec speed är inte i fyllda. Vad beror det på? I cdc i fönstret där man connectar till monteringen finns en ruta att markera för att låta monteringen rapportera tillbaks positionen. Fast det borde ju alltid phd få i retur och inte kan jag komma ihåg att det finns ett motsvarande val där att göra.

Även orthogonality error är fel, det står 0 när det uppenbarligen inte är det.

Även datat vilken dec teleskopet pekar på saknas. Kommer du ihåg på vilken dec du låg?

Det jag tänker på är att phd behöver dec uppgiften och andra data. Phd korrigerar ju ra guide speed efter vilken dec vinkel monteringen pekar på. Ra speed blir cos(dec vinkel).

Det vi pratade om tidigare i tråden om drift compensation som man ställer i eqmod, du skrev att den inte behövs eftersom du har en ny montering. Men det kanske står fel inställt och compenserar fast det inte ska. Ställer jag det grovt fel får jag precis samma fel som du, ra går antingen för fort eller för långsamt och då får ju guidningen problem. Du ställer det enkelt till rätt värde, se hur guidningen beter sig för ra, när pulserna över längre tid ligger symmetriskt ovan och under nollinjen är det korrekt. Som det är nu kämpar ju guidning för fullt åt ena hållet. Förutsätter ju naturligtvis korrekt polinställning, för en felinställd polinställning kan ge liknande fel.

Nu tror jag du får guidningen att fungera efter du ändrade guide rate i eqmode, men blir nog inte så bra som det skulle kunna vara om ra hastigheten var exakt rätt.

Ledsen att vara så dyster, men ville bara påpeka att det kvarstår nog fortfarande problem att lösa och försöka komma med tips om var det grundläggande problemet kan ligga.

Lägg gärna upp en bild på eqmod och dess inställningar.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Ra problem

Post by Martin F »

Nu var det ju inte jag som hade problem men jag tycker det är kanon att du tar dig tid att förklara, Lars! Risken är ju annars att man bara tillfälligt maskerar felet.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Ra problem

Post by micke187 »

Martin: Jo det kan som sagt ha varit något annat som varit fel nånstans givetvis så de är bra att ta fram mera fakta som kanske spelar in och nån som kan förklara det så det blir förstående :)

Lars:
Nej det behöver du nog inte vara när jag fått iordning på guidningen.

Tror det inte kan ha varit något annat än fel Ra-rate och Dec-rate för det var det enda som jag ändrade på.
Det jag märkte sen var att ändrar man ra-rate i eqmod ändras det i kalibreringsfönstret i phd2.
Så det måste ha varit det felet jag hade.
Varför expected ra-rate och dec-rate inte var med i last mount calibration kan jag inte svara på varför men på den nya kalibreringen finns det dock med.

orthogonality error är väl om vinkeln är större eller mindre än 90grader? Annars är det väl hur man har orienterat guidekameran eftersom den inte är i samma linje som grafen.
Det har jag iaf fått för mig att det är.
Och det med vart dec pekar och att det står på 90 grader är fel för jag slewade teleskopet manuellt vid kalibreringen. Om det är det det menas.

Drift kompensationen testade jag inte alls utan har alltid haft den på 0. Nu ligger Ra över och under och följer linjen så som jag vill att den ska göra. Även dec är bättre än innan. Ligger under 1" error totalt så jag är nöjd och guidningen ser betydligt mer centrerad ut i referens cirkeln.Var dock något disigt ute innan molnen vällde in så de kan ju ha påverkat guidningen lite också.
Men tyvärr glömde jag bort igen att ta en skärmbild på kurvan... minnet är inte med ibland.
Men här är iaf en bild på kalibreringen och de inställningar jag har nu i eqmod.
phd2.PNG
eqmod bild.PNG
/Micke
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Ra problem

Post by AstroFriend »

Hej Micke,
Nu ser kalibreringen mycket bättre ut. Axlarna är 90 grader förskjutna som de skall vara (ortogonala=90 grader) och då visar PHD =0.
Däremot är kameran vriden, visserligen som du också skrivit fungerar guidningen men kan bli mycket förvirrande. Jag skulle nog snurra på guide kameran 63 grader så kamera vinkeln blir 0 grader.

Har du nu dessutom fått guidningen symmetrisk runt noll linjen så är ju det problemet också löst.

Tror du kan öka på stegen från 6-8 till omkring 10 så kanske kalibreringen kan bli ännu något bättre, men ta det i samband med något annat. Fota så mycket du kan alla klara nätter om det redan nu guidar tillräckligt bra utan synbara fel på bilderna för dig.

Nu har du fått expected rate på Dec men inte på RA, det löser sig nog så småningom vad det beror på.

Nu är jag kanske lite trött här, men det står deklination 90 grader, blir inte det mot polstjärnan? Då är det ju svårt att guida eftersom det bara är en vridning. Men antar att det är något annat som gör att det står 90 grader.

Jag gjorde själv lite provkörningar på balkongen ikväll. Har bland annat uppdaterat EQMOD till ver 2.0 som du också har. Ser att rate värdena ställde sig på 0.2, det hade jag inte innan. Fick också larm om att axlarna inte var ortogonala, så här lär det bli felsökning.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply