HEQ5 eqdir kabel till en EQ6:a

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
magnuse
Posts: 8
Joined: 2015-08-03 14:54:39
spamtest: JA

HEQ5 eqdir kabel till en EQ6:a

Post by magnuse »

Hej
Jag har precis uppgraderat till en eq6:a från en heq5. Sitter därför nu med en eqdir kabel som inte passar till min nya montering.

Är det någon som har någon erfarenhet av att bygga en adapter från rj45 till dsub?

Med tanke på att handkontrollerna passar till båda så borde det bara vara att koppla de 4 ledarna i rj45 kontakten i heq5 eqdir kabeln till rätt stift på dsub:en. Det finns mycket skrivet på nätet om hur man bygger hela eqdir kablar, bland annat http://eq-mod.sourceforge.net/eqdirect2.htm" onclick="window.open(this.href);return false;.
/Magnus
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: HEQ5 eqdir kabel till en EQ6:a

Post by stoffe »

Ja du behöver bara byta från RJ45 till DSUB9. Jag hade inte byggt en adapter utan byggt om kabeln istället eftersom det är enklare.

Image
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
magnuse
Posts: 8
Joined: 2015-08-03 14:54:39
spamtest: JA

Re: HEQ5 eqdir kabel till en EQ6:a

Post by magnuse »

Min heq5 eqdir kabel har 4 stift inkopplade (av 8 möjliga). Det ska vara jord, 12V, TX och RX.
När jag lusläste instruktionen på http://eq-mod.sourceforge.net/eqdirect2.htm" onclick="window.open(this.href);return false; så hittade jag något som gör mig mycket osäker.
I bilden från artikeln och som jocke skickade med så står det:
dsub stift 6 är RX
dsub stift 9 är TX
Rubriken till stycket är EQDIRECT-RS232

Men längre ner, under rubriken EQDIRECT-USB, så står det:
EQ6
Connect or splice a 9 way "D" type plug/cable to the flying lead of the TTL232R. The connections are as follows:
Solder Pin 6 of the 9 way D-type Plug to the Orange wire (TXD).
Solder Pin 9 of the 9 way D-type Plug to the Yellow wire (RXD).
Solder Pins 4 & 5 of the 9 way D-type Plug to the Black wire (GND).

Vad jag kan läsa så är TD och RX placering i dsub:en omkastade mellan beskrivningarna.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: HEQ5 eqdir kabel till en EQ6:a

Post by AstroFriend »

Det som är rx från den ena apparaten kopplas ju till tx på den andra. Så beror ju på vilken av den inkopplade apparaterna de refererar till.

Har man till ex två lika kontakter blir ju då rx och tx korsade.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
magnuse
Posts: 8
Joined: 2015-08-03 14:54:39
spamtest: JA

Re: HEQ5 eqdir kabel till en EQ6:a

Post by magnuse »

Tack för hjälpen!
Jag skaffade en RJ45 till DB9 Stiftadapter på kjell & company och en könsbytare.
Eftersom eqdirect stycket inte beskrev en koppling för 12v så kopplade jag inte in den polen utan bara:
rj45 4 till dsub 4
rj45 5 till dsub 9
rj45 6 till dsub 6

Utlämnde alltså rj45 7:an.
De övriga rj45 ledarna var inte inkopplade i eqdir-kabeln.

Det fungerar. Stiftaddaptern har väl en del övrigt att önska när det gäller kvalitet och användarvänlighet men den går ju att ersätta vid behov, eller åtminstone komplettera med en kort kabel, kanske med en vinklad kontakt om det finns, för att slippa ha en lång kontakt som sticker rakt ut.
/Magnus
Post Reply