Total noob, monteringsfråga

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
Rojo72
Posts: 2
Joined: 2020-10-14 14:05:28
spamtest: JA

Total noob, monteringsfråga

Post by Rojo72 »

Hej!

Jag har precis fått mitt första teleskop, ett refraktorteleskop med EQ1-montering. Har provat att montera det inne i vardagsrummet och TROR jag gjort rätt men blir lite lur ändå. Jag bor på ungefär 59 grader nord så det är det jag ställt in den axeln på och då är allt så stabilt och fint, men då pekar ju teleskopet också upp mot polstjärnan typ i höjdled. Jag vill ju kanske titta på något som är på en helt annan höjd på himlen, säg mars t.ex. Då ANTAR jag att det enda sättet att sänka tuben är att lossa den skruven och sänka ner till rätt höjd, säg t.ex 30 grader. Men då är inte teleskopet balanserat längre, hela tuben gliiiiider sakta ner mot golvet.

Uppenbarligen gör jag något fel eller?

EDIT någon timme senare: Uppenbarligen är jag helt dum i huvudet va :)? Som jag förstår det nu så ska jag alls icke ändra latitudinställningen utan istället lossa skruven under för att vrida hela teleskopet cirkulärt (azimuth?) och sedan vinkla tuben genom att lossa dec och RA-skruvarna tills jag hittar rätt på objektet i fråga?

Mvh
Rojo72
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Total noob, monteringsfråga

Post by magnuslar »

Hej!

Kolla här:

https://www.youtube.com/watch?v=F7HVDKAZ6eM" onclick="window.open(this.href);return false;

Nåt där till hjälp?

Magnus
User avatar
Miska
Posts: 711
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Total noob, monteringsfråga

Post by Miska »

Azimut använder man bara för att justera monteringen sidleds mot Polaris. Ekvatoriella vinkeln är för att få latitud mot Polaris. RA och DEC ska du lossa på för att kunna vrida på teleskopet mot objektet du vill titta på, men sen låser du dem och använder rattarna som medföljde(?) för finjustering och följning.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
Rojo72
Posts: 2
Joined: 2020-10-14 14:05:28
spamtest: JA

Re: Total noob, monteringsfråga

Post by Rojo72 »

Hejsan! Tack båda två. Bra video och jag tror jag har koll på det mesta nu. Det är väl bara det där med att det ska räcka att vrida på en av rattarna för att följa objektet som inte kickar in riktigt men tänker att det löser sig när jag väl börjar kolla på något. Tänkte köra manuellt innan jag provar med motorn som följde med...

Tack igen!
Post Reply