Hur du uppgraderar din EQ3 till superguidning

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
Weas1974
Posts: 7
Joined: 2021-10-16 09:58:44
spamtest: JA

Hur du uppgraderar din EQ3 till superguidning

Post by Weas1974 »

Före uppgraderingen guidade jag runt 1.5 bågsekunder per pixel. Efter uppgradering ligger jag på ungefär hälften men ibland till och med under 0,5 bågsekunder per pixel.

Uppgraderingen kostar i material ungefär några hundralappar och kräver ingen egentlig teknisk kunskap eller oåterkalleliga ingrepp i monteringen.

Vad jag förstår bör detta vara tillämpligt på både EQ3, EQ3 2, EQ3 PRO och EQ35 samt monteringar som bygger på samma chassie.

Jag gjorde en inspelning när jag gick igenom mitt redan uppgraderade stativhuvud för den som vill se hur uppgraderingen ser ut och fungerar samt vill ha tips om hur man justerar in snäckväxeln för att minimera backlash. Jag gör inte anspråk på att kunna varken redigera eller producera bra instruktioner så det är vad det är.

Jag är själv förvånad över vilken enorm skillnad uppgraderingen gjorde. Filmen är delbar men inte offenlig.

Bifogar lista på material samt bild från över 5 minuters kontinuerlig guidning RMS tot < .5 bågsekunder.

https://youtu.be/SKZT5tiFX_s" onclick="window.open(this.href);return false;
Attachments
IMG_6950.JPG
Skärmavbild 2022-01-23 kl. 20.12.19.png
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Hur du uppgraderar din EQ3 till superguidning

Post by Jonas »

Mycket intressant inlägg Weas!

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Hur du uppgraderar din EQ3 till superguidning

Post by Peter R »

Jag äger ingen EQ3 men såg nyligen ett clip på Astrobiscuit som besöker Dave Woods from Dark Frame Optics https://www.youtube.com/watch?v=j2LTw5HLAYU" onclick="window.open(this.href);return false; och som tycker att EQ3-2 är en favorit och en av världens bästa montering, jag antar att han menar med hänsyn till priset och låg maxbelastning (från 2:20 in i videon).
Man kan undra varför SkyWatcher inte kan göra dessa inställningar och modifikationer direkt från fabriken och leverera toppenmonteringar.
Jag ska titta noggrannare på din video vid tillfälle och se om det finns något som jag kan implementera på min AZEQ5.
Så tack för din tydliga beskrivning :good:

/*Peter R
hbar
Posts: 583
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Hur du uppgraderar din EQ3 till superguidning

Post by hbar »

Bra tips. Har du något förslag på var man kan köpa lagren?

/Håkan
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Hur du uppgraderar din EQ3 till superguidning

Post by stoffe »

@hbar https://www.kullagret.com/" onclick="window.open(this.href);return false; har alla axiallager och shims i listan här ovan. Jag testade att söka nyss. INA-lager är ekvivalent mot SKF i kvalité. INA och FAG är samma tillverkare.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Hur du uppgraderar din EQ3 till superguidning

Post by Jonas »

stoffe wrote:@hbar https://www.kullagret.com/" onclick="window.open(this.href);return false; har alla axiallager och shims i listan här ovan. Jag testade att söka nyss. INA-lager är ekvivalent mot SKF i kvalité. INA och FAG är samma tillverkare.
Som gammal maskiningenjör, är det kul att se att dessa tillverkare fortfarande "håller ihop". Om jag minns rätt, var FAG länge en fristående tillverkare.
I många fall kan det ses som en nackdel att företag köper upp varandra eller går ihop men i detta fall tror jag faktiskt det är positivt, med tanke på den asiatiska konkurrensen.

Så tänker jag!

BH

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Post Reply