12V strömförsörjning av HEQ-6 PRO

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

12V strömförsörjning av HEQ-6 PRO

Post by Jonas »

Hej alla,

Jag har alldeles nyligen inhandlat ett HEQ-6 PRO-stativ (av Erik Persson) och håller nu på att anpassa mina olika teleskop för detta men jag har en fråga som jag inte kunnat hitta ett klart svar på men hoppas att ni kan göra det.

Det är ju så att HEQ-6 PRO behöver ha tillgång till minst 12V/2A för att fungera någorlunda tillfredsställande men många användare menar att man behöver minst 3A och rekommenderar 5A för att även klara sig bra i riktigt kallt väder. Man menar också att man ska använda sig av tillräckligt tjocka kablar.
Allt detta låter naturligt och är inga problem när man hemma kan ansluta en omvandlare till vägguttaget som klarar av detta kontinuerligt i hur många timmar som helst men vad använder ni för utrustning ute "bushen"?
Det känns inte riktigt bra att ansluta monteringen till bilens cigaretttändaruttag när det är -20 grader och man befinner sig ensam på en mörk plats långt ifrån närmaste samhälle. Finns det inte risk för att man då lätt tömmer batteriet på några timmar?
Jag vet i och för sig att det bör kunna klara sig länge eftersom Ohms lag säger att t.ex. en kraftkälla som drar 2A och är kopplad till ett bilbatteri på 60Ah ska kunna köras i 30 timmar men det är nog långt ifrån hela sanningen.

Kan ni istället rekommendera en lösning som fungerar bra timme efter timme, är relativt lätt och säker att transportera?
Är verkligen de där energistationerna något att satsa på?

Bästa Hälsningar

Jonas
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Energistationerna är väl prisvärda men jag ville ha lite mer Ah så jag köpte ett bilbatteri. Lite tungt ja men jag har kraft så det räcker till att köra dator med i flera timmar om jag vill
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Post by Bengt »

Ett bra husvagnsbatteri använde jag innan. De har ju bra handtag och är inte alltför bökiga att ta med.


Gratulerar till ditt nyförvärv.
Bengt
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Post by Jonas »

Tack för tipsen Bengt och Robert.

Jo, det är kanske ett fritidsbatteri man ska satsa på. Där har man ju all kraft man behöver men å andra sidan är de lite jobbiga att släpa på också...men man har ju ändå bilen i närheten. Hmm..

Monteringen. Jo, jag håller som bäst på att adaptera mina teleskop till den och har häromkvällen balanserat upp min hembyggda 10"/f:7 newton på det. balansen är fin och allt känns relativt stadigt men det hela ser lite larvigt ut. (Stativet ser väldigt litet ut i förhållande till tuben).
I vilket fall som helst ska det bli roligt att se om stativet klarar att köra runt ekipaget!

Ha det bra och lycka till med säsongen!

Bästa Hälsningar

Jonas
Post Reply