All-Star polar alignment till Skywatcher

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: All-Star polar alignment till Skywatcher

Post by Corpze »

Har nåt fuffens med min monteringen...

1. Själv så börjar jag med att grovrikta monteringen mot polaris med polsökaren för att det inte ska bli lika mkt att justera in senare.

2. Sätter på monteringen och börjar från homepos. och gör en two eller threestar alignment

3. går in och gör en "polar re-align" och gör fininställningen med alt/az-skruvarna

nu till det märkliga... efter att jag gjort färdigt denna rutin så verkar den missa i goto med kanske 1-2 grader... alltså ganska mkt.

Uppd. gjorde en ny "2 star align" efter "polar re-align" och nu hittar den objekten precis på pricken... däremot så verkar stjärnan, ikväll fick det bli Betelegöze, att drifta iväg en aning trots två st polar align... efter 10 min hade stjärnan vandrat iväg ca 20% av okularets synfält (24mm plössl) vid 1250mm brännvidd

Uppd. 2 Gjorde en ytterligare "polar re-align" och det blev bara värre och värre för varje polinställning, jag befinner mig på 59grader N men efter att jag gjort totalt tre "2-star align" och tre polar align så hamnade jag på bortåt 65 grader... och polstjärnan syntes inte alls i polsökaren...


Ni som testat den nya betan, hur gör ni eran alignment?
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Damberg
Posts: 104
Joined: 2011-10-22 11:19:26
spamtest: JA
Location: Värnamo
Contact:

Re: All-Star polar alignment till Skywatcher

Post by Damberg »

Ska jag vara ärlig så avvaktade jag just för att se om någon annan hann före och kunde berätta om det blev problem eller inte :-)
Tror faktiskt att jag väntar lite till!
Tycker faktiskt det är rätt roligt att lägga lite tid på bra polinställning. Gör att jag känner mig extra nöjd med bilderna!
Lite mer konstnärligt på något sätt :-)

Mvh // Ola
http://www.damberg-imaging.com

SkyWatcher 250PDS 10"
Celestron 80/600 ƒ/7.5 guidescope
SkyWatcher SynGuider
NEQ-6 Pro
Atik 383L+ mono, SX Filter wheel 7x36mm
Baader Ha, LRGB
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: All-Star polar alignment till Skywatcher

Post by Corpze »

Det kan jag mkt väl förstå Damberg, jag gillar betaver. för då får man klura och bidra till att hjälpa andra på ett sätt :D

Dock så har jag läst att det räcker gott med 2-star align då den tredje stjärnan reglerar "cone-error" och då måste man ha tillgång till båda stjärnhimlarna (öst-väst) vilket jag inte har...

däremot har jag ju redan böjt skruvan till alt... inverkar detta tro?

skall man tro läsarna på stargazer så skall man göra grovinställning mot polaris, göra 2star align, re-polar align och sedan stänga av utan att gå till home.pos??? för att den skall "nollas" och sedan vrida rätt ra/dec axlarna till home och börja om...

jag har ju alltid gjort 2 och 3-star align och efter det parkerat monteringen i home-pos, vilket gör att ev. förbättring och försämring av alignproceduren sparas eller?

Nästa stjärnklar kväll ger jag mig på det igen :D

Edit: tänkte att det kanske är bra att faktiskt göra en manuell polinställning någon gång för att iaf kunna rutinen, jag har läst manualen, kolla på astronomyshed´s videor och skrivit i ordning en enkel lathund, någon som kan läsa igenom och korrigera om nåt är fel/skall läggas till?

1. Vrid RA-axeln så att den lilla Polaris-cirkeln hamnar exakt rakt ner, lås axeln

2. Sätt RA-ringen på 0

3. Ställ in Synscan-kontrollen och notera vad HA säger

4. Vrid RA-axeln tills RA-ringen visar samma klockslag som handkontrollen

5. Vrid på alt/az-skruvarna tills polaris hamnar i den lilla cirkeln

6. ställ in axlarna i home-pos igen.

7. Gör Star-align
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: All-Star polar alignment till Skywatcher

Post by Corpze »

Ny klar kväll och ny utvärdering...

Gjorde en old fashion polinställning enligt lathunden jag skrev ovan, polaris följde den större cirkeln perfekt vilket innebär bra polsökarinställning vad jag förstått av Dion och manualen, polaris exakt inställd i sin lilla cirkel efter det klockslag handkontrollen gav mig.
Efter denna så vred jag rätt axlarna till homepos. och började en 2-star align, efter att denna var fördig träffade goto-funktionen rätt alla gånger, dead center! Allt bra såhär långt!

nu tänkte jag "förfina" polinställningen med den nya funktionen och började min polar re-align, skruvade rätt stjärnan i okularet och polaris låg långt utanför cirkeln i polteleskopet!!!! men det verkar inte som att stjärnan driftade lika långt idag (noterbart i okularet efter 10 min) mot igår då jag gjorde 2 st polar re align efter varandra

Varför blir det såhär när andra skrivit att de lyckats bra tro?

Skall tillägga att min ena alt-skruv är duktigt sne också så det känns som att den helt missar den gjutna klacken på monteringen, men när jag väl centrerat polstjärnan så rör den sig inte iaf!
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: All-Star polar alignment till Skywatcher

Post by Corpze »

Nu är v3.30 släppt på deras sida... Beta igen dock :-/
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply