AstroGemini

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
magnahrl
Posts: 752
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

AstroGemini

Post by magnahrl »

Vad tror ni, är AstroGemini från AstroSweden en kompetent montering för Intes MK66 + ST120 f/5 refraktor?
/Magnus
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: AstroGemini

Post by Peter R »

Hej Magnus,
Ja jag tror att det är en kompetent montering.
Jag har WilliamOptics motsvarande huvud, Eazy Touch men den här verkar ha alla de smarta funktionerna som jag saknar på min.
Om du köper den hoppas jag att du återkommer med en rapport.

/*Peter R
magnahrl
Posts: 752
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: AstroGemini

Post by magnahrl »

Hej Peter,

Jag har haft min Astro Gemini Alt-Az montering nu ett par månader. Köpt från AstroSweden. Känner mig redå för ett litet utlåtande.
Den tar MK66 + C8, väldigt stabilt. Stativet av trä är lätt men ändå mycket stabilt. Finjusterings rattarna i az å alt fungerar klanderfritt.
Mest använder jag denna montering till min 8"f/6 Orion Optics UK Newt. (väger 7 kg.) och det fungerar perfekt. Ingen motvikt behövs. Jag kan lätt följa objekt upp till 320X med hjälp av finjusteringsrattarna. Ok det är ingen automatisk motorföljning men de nätter jag inte vill vara beroende av kablar och strömförsörjning är denna AstroGemini förvånandsvärt stabil och enkel att använda. Inget bassel med batteri och kablar, bara köra igång med "starhopping" och observera!
Jag kan verkligen rekommendera den om man kan avstå från go-to eller single/dual axis drive på en eq montering. Man får väldigt mycket för priset man betalar, om man då å då vill göra enkla visuella obs med medelstort teleskop utan automatisk följning. Och möjligheten att använda två "dual mounted" teleskop i 6"-8" i SCT/Mak klassen gör inte saken sämre.
Jag är afa väldigt positivt överraskad. Bra gjort av AS som säljer en sådan här enkel montering till mkt bra pris med ändå sådan kapasitet!!

Magnus
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: AstroGemini

Post by Peter R »

Hej Magnus,

tack för den rapporten och trevligt att du trivs med ditt val av alt-az montering.
Jag tycker också att det är viktigt att ha lite enklare och mindre "high-tech" utrustning för att varva intensiva fotosessioner med. Dit räknar jag kikare, Dobson och små teleskop på alt-az-monteringar. Möjligtvis min lilla Etx-105 som fungerar på 8 AA-batterier och som är klar att användas på någon minut.

Finns det individuell justeringsmöjlighet på Astro Gemini så att båda tuberna centreras på samma objekt?

/*Peter R
magnahrl
Posts: 752
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: AstroGemini

Post by magnahrl »

Hej Peter,
Nej någon individuell justeringsmöjlighet finns inte, så man får justera lite för bägge tuberna när man använder två st. och vill titta på samma objekt. Alla fall är det så med MK66 och C8. Möjligen träffar man rätt med mer widefield tuber. Men t.om. med C80ED (+vitljusfilter) och LS35Ha ligger inte solen i synfältet i bägge teleskopen. Där hade jag väntat mig lite bättre precision. Men för mig är inte poängen att använda monteringen som "dual scope mount" utan som en stabil lättanvänd alt-az montering med finjusteringsrattar. Där gör den jobbet!
/Magnus
Post Reply