Ny montering, 10Micron GM2000 HPS

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Ny montering, 10Micron GM2000 HPS

Post by Grinde »

Nu när jag äntligen fått provköra min nya montering så börjar det bli läge att skriva några rader om den.
Efter många långa funderingar på "slutmontering" till mitt observatorium som ska räcka en lång tid framöver, så föll valet på 10Micron GM2000 HPS. Jag valde också mellan paramounten och asa's motsvarighet. Men efter att läst om funktionerna, och efter att hört missnöjda ASA-användare rekommendera andra monteringar, och läst om tillbakaskickade monteringar / tuber, så körde jag på 10 Micron istället. Lite av en chansning då deras HPS modeller är helt nya och precis börjat dyka upp hos handlare. De har i alla fall enkodrar monterade på båda axlarna, och all programvara i handkontrollen, så inget behov av specifika styrprogram osv.

Lite bilder att börja med:
ImageImageImageImageImageImageImage

Bygget av mitt observatorium drog ut på tiden pga rekord-månader på firman, så jag var inte hemma så mkt, och eftersom jag inte har något stativ till monteringen, så fick den snällt vänta på att bygget skulle bli klart. Men i mitten på veckan så var allt ganska färdigt, så jag monterade på takahashin (190MN väntade fortfarande på ny fokuserare).

Jag började med att knappa in koordinater och tid/datum, sen valde jag en 3-star align i handkontrollen och siktade jag in stjärnorna med handkontrollen så de hamnade mitt på ccd'n. Sen bläddrade jag ner till polar-align i menyn och då slewade monteringen till en stjärna jag valde, och bad mig sedan justera alt/az skruvarna på monteringen tills stjärnan hamnade mitt på ccd. Efter det gjorde jag en ny 3-star align och valde sedan att lägga till 4 extra stjärnor till pekmodellen att centrera med handkontrollen (har sedan upptäckt att det går att göra mkt lättare genom maxim). Sen beräknade handkontrollen ut att jag borde ha ungefär 25 arcsec träffsäkerhet över hela himlen. Provade att slewa till en stjärna jag inte kalibrerat på i en annan del av himlen, och den hamnade 4-5 pixlar från centrum på ccd! Mer justeringar hann jag inte göra innan molnen drog igen, gjorde trots allt bara en poljustering, bör nog förfina den ytterligare, och lägga till några extra stjärnor till handkontrollens pekmodell. Resten av kvällen gick åt för att koppla takmotorn och belysningen till det trådlösa styrsystemet.

Två dagar senare klarnade det upp, men sittandes i soffan så tänkte jag att det var dags att provköra remote hemifrån. Så jag slog på belysningen och startade takavrullningen med mobilen medans jag kollade allt via webbkameran. Sen var det bara att klicka på hästhuvet i planetarium-programmet och välja "slew to" , så hamnade den mitt i prick. Och eftersom jag glömde koppla i guide-kabeln när jag senast var i obset, så fick det bli oguidat. Här är en länk till min första test-bild... 3st oguidade 20min halpha exponeringar: http://astronet.se/view_image.php?id=1657
Länk till croppat hästhuvud i 100% pixelstorlek: http://farm8.staticflickr.com/7201/6902 ... fa19_o.jpg

Monteringen beräknar atmosfärisk refraktion beroende på höjd och lufttryck som matas in, och trackar i både Ra & Dec, så även om man har ett litet pol fel så kompenseras driften genom den inbyggda dec-trackingen. Men den motverkar förstås inte fältrotation, så en exakt polinställning är nog att föredra. Det rekommenderas att man kör med upp till 20-25st stjärnor i pekmodellen, så får man som bäst resultat i oguidade exponeringar, så jag tycker jag fick till ett riktigt bra resultat redan nu med bara en poljustering och 4 extra stjärnor!

Återkommer med mer resultat och tankar kring monteringen allt eftersom jag kör vidare
Tompa
Posts: 1441
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Ny montering, 10Micron GM2000 HPS

Post by Tompa »

Vilka grejor, intressant läsning. Avundsjuk, nej, nej inte jag... :geek:
Såg att du håller på med byte av fokuserare på 190-an. Funderar själv på att göra detsamma, originalfokuseraren är ju lite sladdrig. Blir det en Moonlite?

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: Ny montering, 10Micron GM2000 HPS

Post by Grinde »

Tompa wrote:Vilka grejor, intressant läsning. Avundsjuk, nej, nej inte jag... :geek:
Såg att du håller på med byte av fokuserare på 190-an. Funderar själv på att göra detsamma, originalfokuseraren är ju lite sladdrig. Blir det en Moonlite?

Mvh,
Tomas W
Ja det är en rejäl pjäs med mkt imponerande prestanda... Den kostar långt mer än vad jag trodde jag skulle spendera på hobbyn under en livstid, men man får vad man betalar för. Man kan ta sig fram fint med en volvo, men en Lamborghini är roligare :P Och eftersom jag aldrig kommer ha råd med en sportbil, så fick det bli italiensk prestanda på annat håll.

Ang originalfokuseraren så misstänker jag att jag stött i den under transport i våras, för det rasslar runt små fina kulor i tuben nu, ett kullager som gått. Jag köpte en monorail fokuserare från Teleskop Service, var nyfiken på om den klarar flex bättre, plus att jag inte behövde bygga om fästet för min robofocus-motor. Jag har precis monterat den, och den känns ljusår från original-crayforden, mkt mkt robustare. Om det inte vore för min nyfikenhet på monorail, så hade det garanterat blivit en Moonlite
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Ny montering, 10Micron GM2000 HPS

Post by gunnar »

Hej Jonas
Grattis till det fina observatoriet du bygger och monteringen ser ju jättefin ut.
Precis som Tompa går jag också i tankarna att byta ut min fokuserare på min MN190 så småningom. Får se vad det blir. Jonas hur pass bra passade monorail fokuseraren på tuben. Samma skruvhål eller fick du modifiera fästhålen i tuben?

Gunnar
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: Ny montering, 10Micron GM2000 HPS

Post by Grinde »

gunnar wrote:Hej Jonas
Grattis till det fina observatoriet du bygger och monteringen ser ju jättefin ut.
Precis som Tompa går jag också i tankarna att byta ut min fokuserare på min MN190 så småningom. Får se vad det blir. Jonas hur pass bra passade monorail fokuseraren på tuben. Samma skruvhål eller fick du modifiera fästhålen i tuben?

Gunnar
Tack så mkt, känns otroligt bra att äntligen få lite resultat efter allt slit!
Jag köpte monorail-fokuseraren plus en adapterplatta som rekommenderades för min tubdiameter, men den plattan passade inte med fästhålen. Däremot funkade plattan från original-fokuseraren helt perfekt, så du behöver ingen adapter om du funderar på monorail-varianten.
pesa
Posts: 135
Joined: 2011-10-17 18:43:27
spamtest: JA
Location: Enköping
Contact:

Re: Ny montering, 10Micron GM2000 HPS

Post by pesa »

Grattis till superstativet!
Har du tänkt skaffa större tub för lastkapaciteten för den mindre varianten räcker väl för det du har?
Intressant du skriver om poljusteringen. Det verkar vara samma metod som AlignMaster använder, program till windows där man hoppar mellan 2 stjärnor och skruvar på alt/Az för att finjustera polinställningen.

Skulle vara väldigt intressant att få se bild på hela kamerapaketet inkl fokuserare när det sitter på tuben
User avatar
Timo
Posts: 1115
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Ny montering, 10Micron GM2000 HPS

Post by Timo »

Grattis till nya monteringen Jonas !
Tror du kommer att bli mycket nöjd med den.
Du hänger väl på 190:an så man ser att det sitter en tub där :D :D :D :D
Eller det är kanske en större variant på G där också ?
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: Ny montering, 10Micron GM2000 HPS

Post by Grinde »

pesa wrote:Grattis till superstativet!
Har du tänkt skaffa större tub för lastkapaciteten för den mindre varianten räcker väl för det du har?
Intressant du skriver om poljusteringen. Det verkar vara samma metod som AlignMaster använder, program till windows där man hoppar mellan 2 stjärnor och skruvar på alt/Az för att finjustera polinställningen.
Skulle vara väldigt intressant att få se bild på hela kamerapaketet inkl fokuserare när det sitter på tuben
Det blir absolut en rejälare tub än takahashin som sitter på nu. men har inte riktigt bestämt mig, så 190MN står näst i kön för att få åka en sväng på monteringen. Kanske dual-190MN med mono+osc, en "billig" lösning som troligtvis kan ge dyrare tuber en bra match för pengarna.
Ja, det är en liknande metod till AlignMaster, men med mkt högre noggrannhet då den utgår från en pepkmodell innehållande många stjärnor, då inte bara polfelet mappas, utan även tubens ortogonala fel och med tillräckligt många stjärnor dessutom kamerans flex. Det är rätt läckert då handkontrollen dessutom säger hur mkt många varv man ska vrida på justeringsskruvarna för att komma mitt i prick, tex 0.3turns right, 0.1 turns up, när man börjar närma sig. Min setup är inte helt optimerad än, men redan med bara 6 stjärnor tycker jag det funkar grymt bra. Bilder kommer så fort allt är på plats!

Timo wrote:Grattis till nya monteringen Jonas !
Tror du kommer att bli mycket nöjd med den.
Du hänger väl på 190:an så man ser att det sitter en tub där :D :D :D :D
Eller det är kanske en större variant på G där också ?
Timo N.
Hej Timo, din kommentar fick mig att skratta högt :D
Självklart ska 190MN få åka lite istället för det japanska sugröret som sitter på just nu :P Grejjen är att jag under 2 månader letat min 2" nosepiece till QSI''n, utan framgång. Men igår, när jag så gott som bestämt mig för att bita i det riktigt sura äpplet och köpa en ny, så "dök den upp" i bilen, såklart på ett ställe där jag redan letat 27.5 gånger, så nästa stjärnklara kväll så blir det att göra en ny pekmodell och se hur den uppför sig. Snart ett år sen jag använde 190MN senast.
Som tur är så kan man spara pekmodellerna i handkontrollen, så man inte behöver göra om allt när man får för sig att byta mellan tuberna. Självklart vore det häftigt med en saftigare tub men jag har inte riktigt fått några bra ebay-bud på mina njurar, så det får vänta. Försöker komma underfund med vad som blir "lagom" för våra förhållanden här i Sverige, vill inte slänga bort synfält pga för lång brännvidd som inte går att utnyttja till max med mina små pixlar. En kamera med stora pixlar skulle motivera långa brännvidder, men då blir det genast orealistiskt mkt pengar, speciellt i nuläget efter monteringsköpet.
Så nu ska jag försöka trimma grejjerna jag har till max, och försöka fånga så mkt som möjligt innan säsongen tar slut. :)
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Ny montering, 10Micron GM2000 HPS

Post by gunnar »

Grinde wrote:
gunnar wrote:Hej Jonas
Grattis till det fina observatoriet du bygger och monteringen ser ju jättefin ut.
Precis som Tompa går jag också i tankarna att byta ut min fokuserare på min MN190 så småningom. Får se vad det blir. Jonas hur pass bra passade monorail fokuseraren på tuben. Samma skruvhål eller fick du modifiera fästhålen i tuben?

Gunnar
Tack så mkt, känns otroligt bra att äntligen få lite resultat efter allt slit!
Jag köpte monorail-fokuseraren plus en adapterplatta som rekommenderades för min tubdiameter, men den plattan passade inte med fästhålen. Däremot funkade plattan från original-fokuseraren helt perfekt, så du behöver ingen adapter om du funderar på monorail-varianten.
Tack för info om fästplattan Jonas, bra att veta.
Hur hög är monorailfocuseraren? kan det bli problem att nå focus med en canon 500D som jag använder med denna monorail-focuserare? Vilken modell av monorailfocuseraren var det som du köpte Jonas?

Hälsningar
Gunnar
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: Ny montering, 10Micron GM2000 HPS

Post by Grinde »

gunnar wrote: Tack för info om fästplattan Jonas, bra att veta.
Hur hög är monorailfocuseraren? kan det bli problem att nå focus med en canon 500D som jag använder med denna monorail-focuserare? Vilken modell av monorailfocuseraren var det som du köpte Jonas?

Hälsningar
Gunnar
Jag har inte mätt än, men jag tror den är nån centimeter högre än originalfokuseraren. Hoppas att få möjlighet att testa om det blir klart nu i helgen, jag tror min QSI 583wsg är ganska lik en dslr i fokusavstånd pga oag och filterhjul. Jag valde Monorail 2" Fokuserare För Reflektorer
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Ny montering, 10Micron GM2000 HPS

Post by gunnar »

Tack Jonas,

jag bestämde mig för en moonlite fokuserare. Tog förmodligen dom sista bilderna med original fokuserare monterad i natt ute vid Sandvreten. Kommer bli lite pyssel att montera moonlite-fokuseraren som tydligen ska skruvas fast från insidan av tuben. Korrektorlinsen måste då plockas av för att komma åt.
Post Reply