Tips på bra alt-azimuth montering önskas

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
User avatar
Cassini
Posts: 167
Joined: 2011-08-28 13:56:00
spamtest: JA

Tips på bra alt-azimuth montering önskas

Post by Cassini »

Jag återgår till visuellt igen och har fastnat lite för idén med möjligheten att monteringen tar två tuber. Detta minskar antal val dramatiskt, men likväl är det svårt. En hel del googlande har mest gjort mig mer fundersam. Kanske för att man letar efter den perfekta monteringen....och den finns inte.

Nåja, det återstår åtminstone tre alternativ som säljs i Sverige.

Den ena är SW Skytee II. Verkar vanlig i England. Dock finns den inte längre på SW:s hemsida? Någon här som använt denna montering?

Den andra är Astro Gemini. Hittar ingenting om denna på nätet men finns säkert med annat varumärke utomlands.

Sedan finns det Giromonteringarna, men tycker nog informationen på tyska TS är en aning rörig. Någon som vet mer om dessa? Säljs även via svenska TS.

Explore Scientific Twilight II har fått en del positiv kritik på CN men verkar inte ens säljas i Europa tyvärr.

Tanken är att monteringen ska bära en 80mm refraktor och troligtvis en 6" SCT.

Tips och idéer tas emot tacksamt.
User avatar
Frazze
Posts: 652
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Tips på bra alt-azimuth montering önskas

Post by Frazze »

Tjena.

Vet inte om det är aktuellt men jag gillar Skywatchers nya EQ6 som både kan användas som alt-az och som GEM. 26% lättare än vanliga EQ6 också!
http://www.firstlightoptics.com/skywatc ... mount.html

Inget releasedatum eller pris ännu dock.
User avatar
Cassini
Posts: 167
Joined: 2011-08-28 13:56:00
spamtest: JA

Re: Tips på bra alt-azimuth montering önskas

Post by Cassini »

Wow, den var cool. Lite smma koncept som Meades nya LX80. Men nä, nu är det back to basic som gäller.

Funderar på att börja bidra lite till SVO kanske. Mycket för att få igång lite glöd igen.
User avatar
Blas
Posts: 97
Joined: 2011-06-03 00:52:22
spamtest: JA
Location: Stockholm, Norrort
Contact:

Re: Tips på bra alt-azimuth montering önskas

Post by Blas »

WO EZT då?

http://rymdbutiken.com/product.html/eaz ... ory_id=101

Slog en snabbgoogle och det verkar finnas lite reviews utspridda på nätet
Mvh Per

The universe seems neither benign nor hostile, merely indifferent. - Carl Sagan
User avatar
Cassini
Posts: 167
Joined: 2011-08-28 13:56:00
spamtest: JA

Re: Tips på bra alt-azimuth montering önskas

Post by Cassini »

Tack för länken. Har sett denna men enligt WO så tillverkar den inte längre och denna shop har ingen i lagret. Annars verkar den trevlig och har tydligen riktigt fin gång (som en riktigt bra Dobson) vilket gör att det inte finns några slow motion rattar.
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Tips på bra alt-azimuth montering önskas

Post by wilt »

Cassini wrote: Funderar på att börja bidra lite till SVO kanske. Mycket för att få igång lite glöd igen.
Ser fram emot att se dina obsar på SVO! Vilka slags variabler följer du helst?

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
User avatar
Cassini
Posts: 167
Joined: 2011-08-28 13:56:00
spamtest: JA

Re: Tips på bra alt-azimuth montering önskas

Post by Cassini »

wilt wrote:
Cassini wrote: Funderar på att börja bidra lite till SVO kanske. Mycket för att få igång lite glöd igen.
Ser fram emot att se dina obsar på SVO! Vilka slags variabler följer du helst?

/Gustav
Vilka? Bara ljusstyrkan varierar så är jag nöjd. :green:

Jag har observerat visuellt i många år men egentligen aldrig med annat syfte än att jag gillar att titta på stjärnor. Dock kände jag förra året att jag ville testa något annat och gick in på foto. Tja, vad ska man säga...obegåvad kombinerad med dåligt tålamod skapade uselt resultat och då tänkte jag att jag skulle krydda med något annat denna säsong och variabler har jag alltid gillat eftersom det helt enkelt ger en dynamisk dimension till det så statiska himlavalvet. Däremot har jag ingen erfarenhet åt att bidra till seriös datainsamling så det återstår ju en resa att först träna upp färdigheten.

Tyvärr verkar det inte bli några tips här i tråden så jag kanske helt enkelt ringer Astrosweden.
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Tips på bra alt-azimuth montering önskas

Post by Hans Bengtsson »

För att observera variabler är detta ett mycket prisvärt teleskop:

http://www.teleskop-service.se/sv/teles ... -neq5.html

Skaffade ett sådant (eller snarlikt) när jag började observera från balkongen för några år sedan. När jag dessförinnan behövde frakta teleskopet ett par hundra meter till obsplatsen hade jag ett liknande men bara 15 cm.

Kan lämpligen kombineras med ett bra zoom-okular så har man en gedigen, lätthanterlig och smidig uppsättning för variabelobserverande.

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Cassini
Posts: 167
Joined: 2011-08-28 13:56:00
spamtest: JA

Re: Tips på bra alt-azimuth montering önskas

Post by Cassini »

Hans Bengtsson wrote:För att observera variabler är detta ett mycket prisvärt teleskop:

http://www.teleskop-service.se/sv/teles ... -neq5.html

Skaffade ett sådant (eller snarlikt) när jag började observera från balkongen för några år sedan. När jag dessförinnan behövde frakta teleskopet ett par hundra meter till obsplatsen hade jag ett liknande men bara 15 cm.

Kan lämpligen kombineras med ett bra zoom-okular så har man en gedigen, lätthanterlig och smidig uppsättning för variabelobserverande.

mvh
Hans Bengtsson
Tack, men nä, ingen GEM. Däremot är tuben intressant dock lutar jag åt en smidigare SCT.
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Tips på bra alt-azimuth montering önskas

Post by wilt »

Ett alternativ är Skywatchers hopskjutbara modell, "flextube", på Dobsonmontering, om du vill slippa tysk montering och dessutom ha en ganska smidig tub.

Oavsett vilket instrument du väljer ser man fram emot dina variabelobsar!

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
User avatar
Cassini
Posts: 167
Joined: 2011-08-28 13:56:00
spamtest: JA

Re: Tips på bra alt-azimuth montering önskas

Post by Cassini »

wilt wrote:Ett alternativ är Skywatchers hopskjutbara modell, "flextube", på Dobsonmontering, om du vill slippa tysk montering och dessutom ha en ganska smidig tub.

Oavsett vilket instrument du väljer ser man fram emot dina variabelobsar!

/Gustav
Mmm, varit inne på Dobson (igen). Gillar dem men har snöat in på "min" idé:

Image

Image

Image
User avatar
Cassini
Posts: 167
Joined: 2011-08-28 13:56:00
spamtest: JA

Re: Tips på bra alt-azimuth montering önskas

Post by Cassini »

Efter lite diskussion med Astrosweden så blev det denna setup (Astro Gemini (GSO) med 6" SCT och 80ED). Har bara provat dem på naturobjekt men hittills är jag nöjd över funktionen. Lätt, stabilt och med bra precision i kontrollerna och hög optisk kvalitet. Väldigt mulligt att snabbt kunna observera med två olika synfält. :D

Det ser ju även, otroligt nog, ut att kunna bli klart i natt. Första gången någonsin vid teleskopköp. :green:

Image
User avatar
Frazze
Posts: 652
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Tips på bra alt-azimuth montering önskas

Post by Frazze »

Snyggt!

Blev det någon premiär i natt?
User avatar
Cassini
Posts: 167
Joined: 2011-08-28 13:56:00
spamtest: JA

Re: Tips på bra alt-azimuth montering önskas

Post by Cassini »

Nix, väderguden skojade ju bara där det såg lovande ut i början av kvällen, men vid 23.00 var det disigt och växlande molnighet. Testar tuben först när det är riktigt bra förhållande.

Ny 2" diagonal måste inhandlas (blir nog Celestrons egna för just deras SCT) sedan behöver jag ett bra okular runt 35-30 mm...
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Tips på bra alt-azimuth montering önskas

Post by Hans Bengtsson »

En sak som jag noga skulle överväga - och det kanske du redan har gjort - är val av synfältets orientering. När man navigerar på himlen är det viktigt att man har enhetlighet mellan kartmaterial, sökarbild och teleskopbild. Om man har icke-spegelvänd bild på ett ställe bör man definitivt ha det på de andra ställena också. Och om man väljer spegelvänd bild så bör man ha det överallt. I en Newton blir valet självklart: uppochner och icke-spegelvänt. Men med din uppsättning kan det förstås bli en avvägningsfråga. Kan dock varmt rekommendera att du undviker en blandning av spegelvänt och icke-spegelvänt, det blir väldigt svårt att praktiskt hantera när du manövrerar teleskopet efter stjärnkarta.

M v h
Hans Bengtsson
Post Reply