Tips på bra alt-azimuth montering önskas

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
User avatar
Cassini
Posts: 167
Joined: 2011-08-28 13:56:00
spamtest: JA

Re: Tips på bra alt-azimuth montering önskas

Post by Cassini »

Tack för input! Både tubarna har spegelvänd och icke uppochnervänd bild. Sökaren ska jag troligen byta.
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Tips på bra alt-azimuth montering önskas

Post by Hans Bengtsson »

Det låter förnuftigt att även sökarbilden får samma orientering. Ett företag som producerar bra sökare i olika modeller är förresten Antares.

Kartor kan ju numera skrivas ut med valfri orientering både via gratisprogram som Cartes du Ciel och via AAVSO Variable Star Plotter.

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
Cassini
Posts: 167
Joined: 2011-08-28 13:56:00
spamtest: JA

Re: Tips på bra alt-azimuth montering önskas

Post by Cassini »

Tack för tipset! Ska undersökas.
User avatar
Cassini
Posts: 167
Joined: 2011-08-28 13:56:00
spamtest: JA

Re: Tips på bra alt-azimuth montering önskas

Post by Cassini »

Första passet med nya setupen! Kom hem sent och hann bara med 20 minuter innan molndiset kom. Även innan så var det usel seeing med mycket ströljus, fuktig och varm luft och jag han inte ens få ordentligt mörkerseende. Egentligen hade jag bestämt innan att jag ville testköra nya tuben under bra förhållanden men samtidigt var jag sugen på att testa monteringen också så till slut så skuttade jag ut på altanen. :green:

Det saknas lite tillbehör, men mer senare om det.

Först ut blev det M57. Trots låg förstoring så var den underbar! Slowmov kontrollerna funkar utmärkt. Det var stabilt och darret upphörde nästan direkt. Sen hoppade jag vidare till M13. Att gå från 80 till 150 gör sån skillnad. Jag är mycket nöjd med den optiska kvaliten. Dock lär det finnas en hel del att hämta genom att byta diagonal och okularet. Så ny diagonal ska beställas och så går jag över till 2". Sedan blev det Mizar. Mest av sentimentala skäl eftersom det var den första dubbelstjärnan jag lärde känna för 30 år sedan. Passade då på att kolla gränsmagnituden och den var usel runt 11.8. Finns mycket kvar att hämta. Sen var det i princip kört att fortsätta.

Sökaren var dålig. Trist att de inte kan lägga ett par hundralappar till så att man får en 50mm med rättvändande diagonal. Tuben kostar ju trots allt 7000kr.

Monteringen är jag toppennöjd med. Så lätt men ändå stabil. Dock är den enbart testad på låg förstoring så eldprovet blir ju när man drar upp den ordentligt.
magnahrl
Posts: 752
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Tips på bra alt-azimuth montering önskas

Post by magnahrl »

Jag kan utan tvekan rekommendera AstroSwedens Gemini. Gedigen och har finjusteringsrattar. Jag kan utan vidare använda min C8 och Intes MK66 tillsammans. Fungerar också med min 8" f/6 Newton, fast då ensammonterad. Tycker också att priset gör denna alt-az montering till ett fynd.
/Magnus
User avatar
Cassini
Posts: 167
Joined: 2011-08-28 13:56:00
spamtest: JA

Re: Tips på bra alt-azimuth montering önskas

Post by Cassini »

magnahrl wrote:Jag kan utan tvekan rekommendera AstroSwedens Gemini. Gedigen och har finjusteringsrattar. Jag kan utan vidare använda min C8 och Intes MK66 tillsammans. Fungerar också med min 8" f/6 Newton, fast då ensammonterad. Tycker också att priset gör denna alt-az montering till ett fynd.
/Magnus
Edit: Jag är helnöjd över denna montering!

Tidigare påstående om felaktig montering berodde på korkad användare (mig).
magnahrl
Posts: 752
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Tips på bra alt-azimuth montering önskas

Post by magnahrl »

Tråkigt. Nej det problemet har jag inte upplevt -ännu :S Men det kommer väl.
/Magnus
claesh
Posts: 19
Joined: 2011-04-25 13:43:31
spamtest: JA

Re: Tips på bra alt-azimuth montering önskas

Post by claesh »

Förut när jag var intresserad av detta fastnade jag för AOK AYO, särskilt eftersom den finns i varianter med inbyggda avkodare för digital setting circles. Vad jag förstår är det svårt att hitta återförsäljare men jag skulle kanske satsa på att beställa direkt från Schweiz. Jag vill betona att jag inte har köpt eller provat den men ta en titt!

http://www.aokswiss.ch/index_mont.html
User avatar
Cassini
Posts: 167
Joined: 2011-08-28 13:56:00
spamtest: JA

Re: Tips på bra alt-azimuth montering önskas

Post by Cassini »

claesh wrote:Förut när jag var intresserad av detta fastnade jag för AOK AYO, särskilt eftersom den finns i varianter med inbyggda avkodare för digital setting circles. Vad jag förstår är det svårt att hitta återförsäljare men jag skulle kanske satsa på att beställa direkt från Schweiz. Jag vill betona att jag inte har köpt eller provat den men ta en titt!

http://www.aokswiss.ch/index_mont.html
Såg ju trevliga ut. Det är dock försent för mig.
User avatar
Cassini
Posts: 167
Joined: 2011-08-28 13:56:00
spamtest: JA

Re: Tips på bra alt-azimuth montering önskas

Post by Cassini »

Nu har jag ändrat på mitt tidigare påstående om Gemini. Jag mailade Astrosweden och ungefär samtidigt ringer de upp och är oerhört serviceinriktade. Han gav ett tips att jag inte tryckte fast låset tillräckligt. Jag tyckte väl det inte lät helt troligt, såklart jag låst azimuten! Men sen när jag kom hem så nä, det hade jag ju inte gjort. 95% låst räcker inte utan man måste trycka den hela vägen upp. Då funkade den igen.

Stort tack till Astroswedens exemplariska service.

Jag kan även utan förbehåll rekommendera monteringen. För priset är den grymt bra och stabil även vid mycket höga förstoringar.
magnahrl
Posts: 752
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Tips på bra alt-azimuth montering önskas

Post by magnahrl »

Tänkte nog det måste vara ngt trivialt förbiseende från din sida. Vi är alla bara människor. Jag hade min gemini ute hela natten igår med 8" Newton . Fungerade jättefint upp till 320X nu när jag börjar få snits på finjusteringsrattarna. Som sagt monteringen tycks väldigt stabil och gediget byggd. Händer inga konstigheter i framtiden är det absolut ett fynd för 3400:-
Självklart går det inte att jämföra med min CG-5GT, men för snabba obsar utan ström och kablar är denna Gemini alt-az guld värt!
/Magnus
User avatar
Cassini
Posts: 167
Joined: 2011-08-28 13:56:00
spamtest: JA

Re: Tips på bra alt-azimuth montering önskas

Post by Cassini »

Ja, något genant är det. Jag har ju bara hållt på till och från i 30 år. Men mest är jag faktiskt glad. Skönt när prylarna funkar. :green:
Post Reply