EQ6

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: EQ6

Post by Starfish »

Nice Robert det ser livsfarligt ut med den lille takahashin på hehe, det är skönt att jag fått bra vägledning när det gäller att köpa ett rejält stativ för det ger ju riktigt goda resultat, dina bilder skildrar mycket hur viktigt det är med en bra montering och även att träning ger färdigheter. Man kunde se från bild till bild att det blev både lättare för dig och bättre ju stabilare och precisare montering du koppla upp stativet till och efter erfarenhet. Jag är glad att jag inte kommer köpa en dålig montering vilket jag tror jag hade gjort utan er hjälp. Kommer ju använda denna montering här i Sverige under ett halvår innan jag transporterar den till Kroatien där jag har mitt sommarhus på ännu ett optimalt fotografiställe, min stora balkong därefter kommer jag nog skaffa ett till större o bättre som ditt AP med pir eller liknande (tar ju sin lilla tid o spara ihop pengar till det) :).

Hehe tack Cassini, som alla säger den bästa utrustningen är den man kan använda ofta! Jag har ju lite tur att det inte finns några tjuvar här ute så kan ju låta all utrustning så ute över natten och kommer kunna sitta inne i värmen med datan under fotografering. Men då är det fastställt, jag ska sikta in mig på ett NEQ-6 eller liknande till mitt lilla RC\APO\FN\MN teleskop som kommer i Januari\Februari :) exciiitiing!!
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
Post Reply