Accurate polar alignment HEQ 5

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
anders
Posts: 90
Joined: 2012-12-10 18:04:37
spamtest: JA
Location: Solna

Accurate polar alignment HEQ 5

Post by anders »

Hej finns någon som kortfattat kan förklara det för mig obegripliga stycket i HEQ 5/6 manualen angående ACCURATE POLAR ALIGNMENT. Alltså, det som ställer till det är momentet att lossa den MIKROSKOPISKA låsskruven (set screw) till ringen med det vita indexstrecket. På min HEQ 5 finns TVÅ skruvar förutom dom tre för justering av okularet. Vad "gör den ringen ? Påverkar den något rent mekaniskt ? Datumringen "lever ju sitt eget liv". På datumringen finns markeringar för öst och väst, mellan dessa markeringar är en skala 20-10-0-10-20 vad indikerar detta ? Enligt manualen ska denna skala finnas på två ställen på datumringen, uppenbarligen orienterade mitt för varandra. På min montering finns bara en skala ? Visar manualen bilder på olika monteringar för norra respektive södra halvklotet. Det känns som det snart är dags att låta monteringen "smaka slägga" :evil: HJÄÄÄÄLP.
Mvh Anders.
User avatar
Cassini
Posts: 167
Joined: 2011-08-28 13:56:00
spamtest: JA

Re: Accurate polar alignment HEQ 5

Post by Cassini »

Nu var det länge sedan jag själv gjorde en polinställning men Astrobabys artiklar hjälpte mig vill jag minnas. Kommer också ihåg att instruktionsboken var värdelös. Märkligt att stora företag inte kan lägga lite krut på detta.

Länk till Astrobabys guide över polinställning till EQ5:

http://www.astro-baby.com/HEQ5/HEQ5-1.htm
anders
Posts: 90
Joined: 2012-12-10 18:04:37
spamtest: JA
Location: Solna

Re: Accurate polar alignment HEQ 5

Post by anders »

Cassini wrote:Nu var det länge sedan jag själv gjorde en polinställning men Astrobabys artiklar hjälpte mig vill jag minnas. Kommer också ihåg att instruktionsboken var värdelös. Märkligt att stora företag inte kan lägga lite krut på detta.

Länk till Astrobabys guide över polinställning till EQ5:

http://www.astro-baby.com/HEQ5/HEQ5-1.htm
Underbart, tack "problemet" är löst. Ja man blir jävligt grinig när en manual inte beskriver i minsta detalj vad och varför ett moment ska utföras.
Mvh Anders.
anders
Posts: 90
Joined: 2012-12-10 18:04:37
spamtest: JA
Location: Solna

Re: Accurate polar alignment HEQ 5

Post by anders »

anders wrote:
Cassini wrote:Nu var det länge sedan jag själv gjorde en polinställning men Astrobabys artiklar hjälpte mig vill jag minnas. Kommer också ihåg att instruktionsboken var värdelös. Märkligt att stora företag inte kan lägga lite krut på detta.

Länk till Astrobabys guide över polinställning till EQ5:

http://www.astro-baby.com/HEQ5/HEQ5-1.htm
Underbart, tack "problemet" är löst. Ja man blir jävligt grinig när en manual inte beskriver i minsta detalj vad och varför ett moment ska utföras.
Mvh Anders.
Ajdå, nu stötte jag på "patrull" igen. Beroende på metod ska antingen den nedre eller övre skalan på RA ringen användas, men det löser sig KANSKE ! Nu till det "konstiga" jag har med hjälp av vattenpass, DEC och RA skalorna mätt in monteringen i HP position. I perfekt HP position borde inte polrismarkeringen befinna sig absolut längst upp i polteleskopet då ? Markeringen ligger definitivt inte allra längst upp, antingen är det fel på passet, eller så är polteleskopet inte perfekt monterat för att stämma exakt. Detta har kanske ingen betydelse ? Jag gjorde en färgmarkering av HP läget och det hade ju varit bekvämt att bara vrida hela rasket ett halvt varv med hjälp av RA skalan för att få polarismarkeringen exakt i botten och märka upp läget på monteringen, men det sket sig i starten så att säga :(
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Accurate polar alignment HEQ 5

Post by gunnar »

anders wrote:
anders wrote:
Cassini wrote:Nu var det länge sedan jag själv gjorde en polinställning men Astrobabys artiklar hjälpte mig vill jag minnas. Kommer också ihåg att instruktionsboken var värdelös. Märkligt att stora företag inte kan lägga lite krut på detta.

Länk till Astrobabys guide över polinställning till EQ5:

http://www.astro-baby.com/HEQ5/HEQ5-1.htm
Underbart, tack "problemet" är löst. Ja man blir jävligt grinig när en manual inte beskriver i minsta detalj vad och varför ett moment ska utföras.
Mvh Anders.
:I perfekt HP position borde inte polrismarkeringen befinna sig absolut längst upp i polteleskopet då ? (
Hej.
Nej inte nödvändigtvis. Beror nog på hur kineserna kastade in figuren i polteleskopet. Polinställning och homeposition är inte sammankopplat med varandra riktigt.

Polinställning är en inställning av monteringen (med hjälp av polteleskopet som är inbyggt i monteringen) så att monteringen snurrar emot jordens rotation så optimalt som möjligt mot vår egen planets rotationsaxel. Om detta görs noggrant kan teleskopet riktas riktigt länge mot ett objekt i rymden utan att objektet flyttar sig i okularet eller på kamerans bildsensor vid fotografering. :)

När du ska ställa monteringen i home position ska polinställningen redan vara färdig! Du ställer monteringens båda axlar i home position efter att du polinställt monteringen och är i färd med att påbörja star alignment. Home position är ett startläge som monteringens elektroniska järna känner igen bra, och den räknar därifrån för att gå till stjärnorna som man alignar mot. Ställer man inte i home position före så hittar teleskopet inte stjärnorna. Allt detta gäller mina egna erfarenheter av NEQ6 montering med Synscan Go-To!! Har du go to med star alignment på din montering?



Mvh
Gunnar
anders
Posts: 90
Joined: 2012-12-10 18:04:37
spamtest: JA
Location: Solna

Re: Accurate polar alignment HEQ 5

Post by anders »

Aha, ok. I den " idiotenkla" videon jag såg gjordes det tvärtom. Jag tror jag börjar fatta nu, man använder polteleskopet för att göra en så bra inställning som möjligt, först med polarissymbolen i botten,därefter RA ringen rätt inställd på transittid, därefter en noggrannare inställning med ALT och AZIM justeringarna, alltså justering i ALT AZIM kan variera mängdmässigt från en gång till annan beroende på hur noggrant man ställt monteringen mot norr. Det enda det innebär om Kinagubbarna inte är så noggranna med monteringen av symbolerna är att mängden justering i ALT AZIM varierar mellan olika monteringar ? Man monterar sen tuben och vikter och väger av, därefter ställer man monteringen i HP läge utan någon större exakthet, såsom mot någon markering på monteringen. Sen låser man axlarna och alignar ?
Mvh Anders.
Post Reply