EQ6 Backlash, hjälp :)

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

EQ6 Backlash, hjälp :)

Post by Starfish »

Hej,

Var ute igår och testade EQ6an för första gången i -7 till -16 grader och den stalla på Dec motorn ganska tidigt, då visste man att man fått med kinaklister hehe. Så idag har jag gjort en hel omsmörjning av min EQ6a. Tydligen så var det (Kinaklister) tjära i mängder som var ett rent h****** att få bort men jag satt med isopropyl, Aceton (Inte på plast delar bara mässing), fiberduk och tandborste och putsade varenda kugghjul skruv och kullager.

Image

Sedan var det på med Litiumfett som tål -35 och är lite bättre än det som var innan..

Image

Sen efter jag fått på allt så har jag då mina funderingar på det här med backlash, jag vet att det är någon form av spel men hur känner man efter det och åtgärdar det? på guiden jag har så står det inte hur man vet var backlashen är måste motorn vara igång osv vet inget om hur man ska fixa det riktigt, trodde till början att man bara vicka på Ra och Dec axeln men jag verkar inte kunna få väck det lilla spelet som är där när man vickar så funderar om det inte är där det sitter..

Mvh Marko
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
Tompa
Posts: 1441
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: EQ6 Backlash, hjälp :)

Post by Tompa »

-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: EQ6 Backlash, hjälp :)

Post by Starfish »

Sådärja :) nu fick jag till det, tack för hjälpen tompa hennes beskrivning var riktigt genomförlig. Nu är det 0 spel i båda axlarna och motorerna binder inte och låter prima!

Tack!

Mvh Marko
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: EQ6 Backlash, hjälp :)

Post by Corpze »

Spinner vidare lite på denna tråden, förra hösten så ställde jag in backlash i båda axlarna, men nu under sommaren så har jag fått ett ganska rejält spel i ena axeln igen, nu är det inga problem att ställa in det igen, däremot så undrar jag om det verkligen kan ställa om sig så mkt på inte ens ett år? vad jag vet så har jag hanterat monteringen varsamt också. Det är nu först på sommaren som det börjat mala i ena axeln. temperaturskillnaden tycker jag heller inte ska spela in då jag ställde spelet i höstas i rumstemp och nu under sommaren när jag fotat så har utetempen legat på ca 25 grader också...

MVH Daniel
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Tompa
Posts: 1441
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: EQ6 Backlash, hjälp :)

Post by Tompa »

Min erfarenhet av spelet i växeln är att det är temperaturberoende. Jag ställde in det hela i mars sista gången och fick ett perfekt spel, nästan noll, utan att monteringen låste sig. När jag nu, under sommartemperatur, känner på monteringen är spelet ganska stort.
Jag råkade ut för det motsatta i vintras. Jag ställde först glappet inomhus och allt fungerade perfekt. När monteringen sedan ställdes ut och kyldes ner låste monteringen, så jag fick justera om. Jag tror att man får leva med lite glapp och se till att monteringen är "baktung" i RA.

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: EQ6 Backlash, hjälp :)

Post by Corpze »

Ja man kanske ska låter det va, fotar ju ändå bara solen under sommarn så bara den nyper till sig mot hösten så spelar det ju ingen roll... Ja "East-heavy" är väl det som gäller antar ja :-)
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply