Hjälp, stora problem :/

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Hjälp, stora problem :/

Post by Starfish »

Mitt stora mässingshjul sitter fast? någon som vart med om detta eller vet varför detta har hänt? efter jag tog bort hjulet och kuggen för rengöring samt omsmörjning så gick den inte på igen, har gjort detta en gång innan men hade inte monterat kuggen som sitter på tvären rätt så tog loss den nu för en andra gång och då ville den inte gå in i hållaren för den stora guldiga kuggen :/ vet inte riktigt vad jag kan göra eller varför detta har skett, har tvättat rent både hållaren och hjulet men den glider inte på lika lätt som gången innan, och nu när den är på plats går det inte o rubba Ra axeln...

http://postimage.org/image/76moffukr/

Mvh Marko
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
Lekis
Posts: 50
Joined: 2011-10-23 09:48:33
spamtest: JA
Location: Enköping

Re: Hjälp, stora problem :/

Post by Lekis »

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Hur sitter den fast?
Kan det vara så att du inte tog bort den lilla "mässingsknappen" till låsskruven, och att den nu har åkt på "snedden" och låser?

Annars får du gärna förklara lite tydligare, så kanske jag kan ha en idé om vad som har hänt.

Jag har själv plockat isär min EQ6:a idag.

Hälsn. Kåre
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Hjälp, stora problem :/

Post by Starfish »

Lekis wrote:Jag förstår inte riktigt vad du menar. Hur sitter den fast?
Kan det vara så att du inte tog bort den lilla "mässingsknappen" till låsskruven, och att den nu har åkt på "snedden" och låser?

Annars får du gärna förklara lite tydligare, så kanske jag kan ha en idé om vad som har hänt.

Jag har själv plockat isär min EQ6:a idag.

Hälsn. Kåre
Det är det stora guldiga hjulet på bilden som sitter fast helt enkelt i min hållare, skruven och även den lilla plattan som trycker imot hjulet är borttaget också :/

Mvh Marko
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
Lekis
Posts: 50
Joined: 2011-10-23 09:48:33
spamtest: JA
Location: Enköping

Re: Hjälp, stora problem :/

Post by Lekis »

Troligtvis har mässingsdelen låst mot "huset". Toleranserna är snäva och så fort det inte centrerar är det risk att det fastnar.
Oftast monterar man ihop mässingsdelen och locket med axeln INNAN man skjuter in den, så att man får en bättre centrering.

I nuvarande situation måste du nog försiktigt försöka knacka ut den från andra hållet. Använd något av plast mot mässingen så att det inte blir grader eller märken.

Ta det försiktigt!

Hälsn. Kåre
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Hjälp, stora problem :/

Post by Starfish »

Lekis wrote:Troligtvis har mässingsdelen låst mot "huset". Toleranserna är snäva och så fort det inte centrerar är det risk att det fastnar.
Oftast monterar man ihop mässingsdelen och locket med axeln INNAN man skjuter in den, så att man får en bättre centrering.

I nuvarande situation måste du nog försiktigt försöka knacka ut den från andra hållet. Använd något av plast mot mässingen så att det inte blir grader eller märken.

Ta det försiktigt!

Hälsn. Kåre
Jag förstår, det är så jag har monterat det, satt fast det stora hjulet i topp delen innan jag satte in den i huset för att axeln skulle få leda in det hela via kullagrena som håller hela delen centrerad.

Mvh Marko
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
Lekis
Posts: 50
Joined: 2011-10-23 09:48:33
spamtest: JA
Location: Enköping

Re: Hjälp, stora problem :/

Post by Lekis »

Det bästa är att montera enligt denna bild innan du monterar tillbaka denna del. Lagret måste också sitta på plats. Då styrs hela paketet ner med hjälp av lagret och axeln.
Image
Lekis
Posts: 50
Joined: 2011-10-23 09:48:33
spamtest: JA
Location: Enköping

Re: Hjälp, stora problem :/

Post by Lekis »

Jag förstår, det är så jag har monterat det, satt fast det stora hjulet i topp delen innan jag satte in den i huset för att axeln skulle få leda in det hela via kullagrena som håller hela delen centrerad.
Jaha. Du monterade på det viset och sedan skruvade du bort det efter att det hade fastnat, så att det ser ut som på bilden?
I så fall förslår jag att du monterar ihop allt igen och sedan knackar försiktigt på axeln som sticker ut på undersidan istället. Du skulle innan du börjar knacka, kunna sätta dit det undre lagret, dra ihop det försiktigt med "muttern" på undersidan, så att det centrerar med hjälp av det undre lagret. Har du tur så kanske det lossnar då.
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Hjälp, stora problem :/

Post by Starfish »

Lekis wrote:
Jag förstår, det är så jag har monterat det, satt fast det stora hjulet i topp delen innan jag satte in den i huset för att axeln skulle få leda in det hela via kullagrena som håller hela delen centrerad.
Jaha. Du monterade på det viset och sedan skruvade du bort det efter att det hade fastnat, så att det ser ut som på bilden?
I så fall förslår jag att du monterar ihop allt igen och sedan knackar försiktigt på axeln som sticker ut på undersidan istället. Du skulle innan du börjar knacka, kunna sätta dit det undre lagret, dra ihop det försiktigt med "muttern" på undersidan, så att det centrerar med hjälp av det undre lagret. Har du tur så kanske det lossnar då.

Funderar på att låta den sitta som den gör, jag kan väl ändå få det att funka om den sitter fast? blir ju lite jobbigare o gör polinställningar då man hela tiden får köra med handkontrollen för den enda gången man behöver lealös axel är väl under polinställning?
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
anders
Posts: 90
Joined: 2012-12-10 18:04:37
spamtest: JA
Location: Solna

Re: Hjälp, stora problem :/

Post by anders »

Trist Marko. Men går inte axeln att rubba p.g.a spänningar så påverkas hela mekaniken som på vilken växellåda som helst, även om det skulle fungera blir ju monteringen i stort sett osäljbar om det blir aktuellt.
Mvh Anders.
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Hjälp, stora problem :/

Post by Starfish »

anders wrote:Trist Marko. Men går inte axeln att rubba p.g.a spänningar så påverkas hela mekaniken som på vilken växellåda som helst, även om det skulle fungera blir ju monteringen i stort sett osäljbar om det blir aktuellt.
Mvh Anders.
Jo det är sant, jag tänkte jag skulle mäta ut så att den är helt centrerad och rätt höjd för det lilla snäckhjulet sen låsa den i sin position att den blir osäljbar får jag leva med då jag tror den blir helt oanvändbar om jag börjar försöka banka ur hjulet så det sitter nu.. Riktigt trist och att jag inte kan få reda på varför det har blivit så här är det värsta :/ får hålla hoppet uppe och aldrig mer köpa mekanisk utrustning i andra hand, nästa montering blir nog en AP1200 eller en Takahashi så ser fram emot det medans jag tar in lärdom med det jag har nu under något halvår\år.

Mvh Marko
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
anders
Posts: 90
Joined: 2012-12-10 18:04:37
spamtest: JA
Location: Solna

Re: Hjälp, stora problem :/

Post by anders »

Hej Marko.
Det du kallar det " guldiga hjulet som sitter fast", är om jag fattar rätt själva snäckdrevet som drivs av snäckskruven ? Det drevet driver då dovtailen när man drar åt dec låsningen ? Sitter drevet fast mot husets väggar kan du värma huset med en hårtork eller värmepistol på låg värme, till nöds kan du om möjligt spola huset med hett vatten innan du knackar ut det hela.
Mvh Anders. :good:
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Hjälp, stora problem :/

Post by Starfish »

anders wrote:Hej Marko.
Det du kallar det " guldiga hjulet som sitter fast", är om jag fattar rätt själva snäckdrevet som drivs av snäckskruven ? Det drevet driver då dovtailen när man drar åt dec låsningen ? Sitter drevet fast mot husets väggar kan du värma huset med en hårtork eller värmepistol på låg värme, till nöds kan du om möjligt spola huset med hett vatten innan du knackar ut det hela.
Mvh Anders. :good:
Tack för den infon, jag fick detta tips av nån annan innan också och testade hela proceduren för ca 5 minuter sen, det roliga var att det funkade mitt hjärta smälte av lycka då den bara lossna utan att anstränga sig nu så ligger toppdelen ute på avkylning för jag värmde hela paketet (utan mässingshjulet då den va omfamnad av stål) tills värmen nått en bra temp, jag använde mig av en värmefläkt på 2000w så det expanderade rätt så bra tror jag och nu så torkar jag bort gammalt fett monterar fast hjullagret som sitter mellan huset och hjulet och har ett leende på läpparna igen :) tack för hjälpen alla!
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Hjälp, stora problem :/

Post by Corpze »

Kul att det löste sig, värme och kyla kan göra underverk för stål, kommer ihåg när jag förkortade en kardanstång till min driftingbil och för att få kardanstången att bli helt rak svarvade jag en styrtapp som gick i bägge ändarna på stången, frös ner tappen och värmde kardanändarna, gick precis in och jag hade inte behövt svetsa öht för de satt nåt grönjävligt, trots 500hk.
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Hjälp, stora problem :/

Post by Starfish »

Corpze wrote:Kul att det löste sig, värme och kyla kan göra underverk för stål, kommer ihåg när jag förkortade en kardanstång till min driftingbil och för att få kardanstången att bli helt rak svarvade jag en styrtapp som gick i bägge ändarna på stången, frös ner tappen och värmde kardanändarna, gick precis in och jag hade inte behövt svetsa öht för de satt nåt grönjävligt, trots 500hk.
Tack! Ja det är lite kul att man tillslut kom på var felet var, känner mig lite dum som även jobbat mycket med stål\aluminium som plåtslagare och även där får man lämna några mikromillimeter för att stålet inte ska krympa oönskat. :)

Var vad det för bil du hade??

Mvh Marko
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Hjälp, stora problem :/

Post by Corpze »

Det va en 740, här finns lite bilder och sånt :-P http://www.garaget.org/?car=72564
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply